Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu
Markkinointi-instituutti ottaa käyttöön copywriter-opiskelijansa mainostekstejä

Markkinointi-instituutti järjesti copywriter-opiskelijoilleen kirjoituskilpailun ja ottaa käyttöön kilpailun voittajan, Anne Oleniuksen, mainostekstejä omassa markkinoinnissaan. Copywriterin työ 2013 -kilpailussa copywriter-opiskelijat saivat Markkinointi-instituutin 80-vuotiaan brändin käsiinsä ja kirjoittivat koulutuksille mainostekstejä. Kilpailussa palkittiin tuomariston valitsemat kolme parasta työtä ja yleisön suosikki 13. kesäkuuta.

Copywriterin työ -kilpailun 2013 voittajat: Ykkönen Anne Olenius (vas.), erinomainen kakkonen Lauri Vennonen ja yleisön suosikki Jenni Kanerva. Kuvasta puuttuu kolmannella sijalla palkittu Jukka Juhola.

”Voittajatyössä mainonnan viesti saa lukijan oivaltamaan, keksimään viestin jujun ja riemastumaan löytämästään yhteydestä. Valitsimme voittajan tekstejä käyttöömme, koska ne olivat oivaltavia, pitkäikäisiä ja soveltuvat eri kohderyhmille”, perustelee Markkinointi-instituutin markkinointiviestintäpäällikkö Nina From.

Tuomaristo palkitsi kolme parasta copy-tekstiä

Kilpailun voitto lohkesi Anne Oleniukselle, joka oli onnistunut luomaan mainosteksteistään yhtenäisen ja puhuttelevan konseptin. Oleniuksen teksteissä viitattiin historian ja kirjallisuuden henkilöihin tavalla, joka sai hymyn nousemaan kilpailutuomaristonkin suupieliin. ”On aika hämmentynyt fiilis. En ollut ajatellut, että voittaisin”, pohtii Olenius. ”Voitto merkitsee itse asiassa todella paljon, koska en ole aikaisemmin ollut tällä alalla töissä.”

Toiseksi tulleen Lauri Vennosen tekstit tekivät tuomaristoon vaikutuksen filosofisella lähestymistavalla ja rohkealla asenteella: ”Kysele tyhmiä. Asiat alkavat muuttua järkeenkäyviksi.” Kolmanneksi sijoittunut Jukka Juhola vakuutti rohkeilla lasautuksillaan ja huomioi teksteissään osuvasti median ja kohderyhmät.

Yleisö valitsi oman suosikkinsa kärkikolmikon ulkopuolelta

Tuomariston lisäksi yleisö valitsi oman suosikkinsa. Kilpailusivustolla www.hs.fi/copy2013 sai äänestää finalistien töitä jakamalla niitä sosiaalisessa mediassa. Yleisön suosikki oli Jenni Kanerva, jonka työ keräsi 761 ääntä. Yhteensä työt saivat 3633 ääntä.
 
Kanervalla oli kilpailussa selkeä jakamisstrategia: ”Tein kahden burstin kampanjan, jossa alussa lähestyin isompaa joukkoa ihmisiä henkilökohtaisesti ja pari viikkoa ennen kilpailun loppua käytin hyväksi lähipiirin some-kanavat.” Yleisön suosikin titteli merkitsi Kanervalle todella paljon. ”Kilpailu oli hieno mahdollisuus Markkinointi-instituutilta."

Suuren idean ja konseptin löytäminen vetosivat kilpailutuomaristoon

Kilpailun tehtävänanto tarjosi copy-opiskelijoille todellisen haasteen, sillä työn visuaalisena tukena oli vain puhekupla ja koko työ keskittyi tekstiin. Suuren idean ja konseptin löytäminen erotti palkitut työt muista.

”Varsinkin voittajatyössä oli löydetty yhtenäinen konsepti, jota on mahdollista monistaa”, kiittää tuomariston puheenjohtaja, copywriter Heikki Paatelma.

Vaikuttavuus ja huumorin käyttäminen kilpailutöissä vetosivat tuomaristoon. ”Mainonnassa on onnistuttu, jos sillä pystytään tekemään vaikutus ja saadaan hymy huulille”, Paatelma kiteyttää. ”Siinä onnistuakseen copywriterilla on oltava ideointikykyä, kykyä löytää ja tunnistaa ideoita sekä taito pukea ne sanoiksi.

 

1. sija: Anne Olenius



2. sija: Lauri Vennonen


3. sija: Jukka Juhola


Yleisön suosikki: Jenni Kanerva 

Markkinointi-instituutti ottaa käyttöön copywriter-opiskelijansa mainostekstejä