Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu
Markkinointi-instituutti räätälöi näyttötutkinto-opiskelijoilleen yksilöllisiä opiskelusuunnitelmia

Markkinointi-instituutti vastaa Opetus- ja kulttuuriministeriön ammattitutkintojärjestelmän suosituksiin räätälöimällä näyttötutkinto-opiskelijoilleen kestoltaan ja sisällöltään yksilöllisiä opiskelusuunnitelmia. Tämä täyttää täysin suomalaisen näyttötutkintojärjestelmän edellytyksen siitä, että tutkintoon valmistavaan koulutukseen osallistuvalle suunnitellaan henkilökohtainen opintopolku. Markkinointi-instituutin toimintatapa poikkeaa tyypillisestä tavasta, jossa opiskelija ohjataan valmiiseen opintoputkeen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön linjauksen mukaan Suomen ammattitutkintojärjestelmässä ei kannusteta kouluttamaan sellaista osaamista, joka ihmisellä jo on. Siksi tutkinnon suorittamiseen sisältyy henkilökohtaistamisvaihe, jossa selvitetään, mitä tutkinnon suorittaja jo osaa ja mitä hänen täytyy vielä oppia ennen kuin on valmis tutkinnon suorittamiseen.

Markkinointi-instituutissa opiskelija valitsee tutkinnon sisällön itse

Esimerkiksi Johtamisen erikoisammattitutkintoon (JET) valmistavassa koulutuksessa Markkinointi-instituutin opiskelija valitsee henkilökohtaistamisvaiheessa ohjaajan tuella itselleen vain ne kurssit, joiden aihepiiriä ei vielä hallitse työnsä tai aiemman koulutuksen perusteella. Tämä poikkeaa tyypillisestä tavasta, jossa valmistavaa koulutusta tarjoava oppilaitos ohjaa näyttötutkintoa suorittavat valmiiseen opintoputkeen, jossa käsitellään kaikki ne asiat, joita tutkinnon suorittamiseen vaaditaan.

”Meillä JET-opiskelija valitsee paitsi juuri itselleen sopivat tutkinnon osat, myös aloitusaikataulun, tutkintoon sisältyvät kurssit sekä kurssien suorittamisjärjestyksen”, kertoo kehittämispäällikkö Kirsi Hanhisalo Markkinointi-instituutista. ”Opiskelija valitsee kolmestatoista kurssista enintään kuusi mutta toisinaan vain yhdenkin, jos muu osaaminen on osoitettavissa työhistoriasta.”

Markkinointi-instituutin aidosti yksilöllisessä toteutuksessa täyttyy Opetus- ja kulttuuriministeriön suositus, jolloin ei kuormiteta valtionrahoitteista järjestelmää eikä opiskelijan arkea opinnoilla aiheista, joissa opiskelija jo on ammattilainen.

Aktiivinen ohjaus vie opiskelijan kohti valmistumista

Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaa Suomessa yli 30 eri oppilaitoksessa vuosittain noin 2000 ammattilaista. Markkinointi-instituutissa JET-opintonsa aloittaa vuosittain noin 200 henkeä, osa avoimissa ryhmissä ja osa yrityksille räätälöidyissä ryhmissä.

”Kokemustemme mukaan yksilöllinen tutkinnon sisältö parantaa motivaatiota ja sitä kautta tuloksia sekä valmistumisen todennäköisyyttä. Ja kun koulutuksen voi aloittaa jopa neljästi vuodessa, ei into ehdi laantua opiskelun alkamista odotellessa”, kertoo Hanhisalo.

Yksi räätälöidyn Johtamisen erikoisammattitutkinnon opiskelijoista on TaM Nana Salin, EMMA Espoon modernin taiteen museon intendentti.

”Oma henkilökohtaistamiseni on sujunut hyvin. Markkinointi-instituutti tarjosi ohjauspäivän koulutuksen rakenteen ymmärtämiseksi, ja sen jälkeen olen saanut ohjaajaltani joustavasti asianmukaista ja kuulevaa ohjausta”, kertoo Salin. ”Olen huomannut, miten alussa edelleenkin olen, yli kymmenen esimiestyövuoden jälkeen.”

”Ohjaamme tutkinto-opiskelijoitamme koko tutkinnon ajan, sillä mielestämme ohjauksen vahva rooli vie parempiin tuloksiin. Ohjaus on myös sisällöllistä: esimerkiksi Johtamisen erikoisammattitutkinnossa mukana on henkilökohtainen johtamisen coach, jolla on omakohtaista kokemusta työelämän johtamistilanteista”, kertoo Hanhisalo.

Tarjonnassa yli 30 tutkintoa

Markkinointi-instituutti järjestää myös muihin ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmistavaa koulutusta. Tarjonnassa ovat Johtamisen erikoisammattitutkinnon ohella Isännöinnin ammattitutkinto, Kiinteistönvälitysalan ammattitutkinto (KiAT), Markkinointiviestinnän ammattitutkinto (markkinointiassistentti), Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkinto, Liiketalouden perustutkinto (merkonomi), Rahoitus- ja vakuutusalan ammattitutkinto, Sihteerin ammattitutkinto, Taloushallinnon ammattitutkinto, Taloushallinnon erikoisammattitutkinto sekä Yrittäjän ammattitutkinto.

Myös Markkinointi-instituutin omien tutkintojen, kuten Diploma in Marketing and Communications Management -tutkinnon sisältö räätälöidään jokaiselle opiskelijalle tämän tarpeiden mukaan.

Markkinointi-instituutin Johtamisen erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen seuraava starttipäivä on syksyllä 2013. Koulutuksen voi aloittaa neljästi vuodessa.

 

Lisätietoja

Kirsi Hanhisalo, kehittämispäällikkö, Markkinointi-instituutti
kirsi.hanhisalo@markinst.fi, p. 050 369 3914

Markkinointi-instituutti räätälöi näyttötutkinto-opiskelijoilleen yksilöllisiä opiskelusuunnitelmia