Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu

kolkyt
 

Markkinointi-instituutin liikemerkki 1931”Meidän päivinämme vaaditaan myyjältämme jo paljon, ennen kaikkea ymmärrystä ja älyä… ja vaaditaan lisäksi, että hän on hyvä ihmistuntija.”

Näillä sanoilla Markkinointi-instituutin ensimmäinen rehtori Armas Salojoki kuvasi työelämää 1930-luvulla ja samalla muurasi peruskiven Myynti- ja Mainoskoulun, sittemmin Markkinointi-instituutin, toiminnalle.

Keinot olivat 1930-luvulla toisenlaiset kuin nyt, mutta päämäärä, itsensä kehittäminen, on edelleen pysynyt samana.

Aikuiskoulutuksen pioneeri aloittaa toimintansa

Suomessa oli jo 1920-luvulla järjestetty kursseja myyntihenkilöstölle. Tuolloin syntyi ajatus oppilaitoksesta, joka antaisi säännöllistä ja pitempiaikaista koulutusta. Samoihin aikoihin nähtiin tarvetta myös opettaa mainontaa. Näiden ajatusten pohjalta perustettiin valiokunta pohtimaan asiaa. Työnsä tuloksena valiokunta esitti, että maahamme kannattaa perustaa yhdistetty Myynti- ja Mainoskoulu.

Perustamispäätöksen 4.12.1930 allekirjoittivat viisi järjestöä:

  • Keskuskauppakamari
  • Suomen Tukkukauppiaiden Liitto
  • Suomen Vähittäiskauppiasliitto
  • Suomen Teollisuusliitto  
  • Suomen Rauta- ja Koneliikkeiden Yhdistys.

Koulun avajaiset pidettiin 12.10.1931.

Ensimmäisenä lukuvuonna järjestettiin lyhytaikaisia myynti-, mainos- ja näyteikkunasommittelukursseja, ja myös kirjanpitokurssi oli ohjelmassa. Myyjien iltaluokka aloitti vuonna 1932, ja vuonna 1935 seurasi somistajaluokka, joka myöhemmin nimettiin Somistajakouluksi.

Ensimmäisten joukossa kauppateknikoksi

Kaupan esimieskoulutukselle oli myös paljon kysyntää, ja tätä varten kehitettiin myymälänhoitajakurssi. Jotta opiskelu olisi mahdollista eri puolilla maata työn ohessa, koulutusmenetelmäksi valittiin ensimmäistä kertaa monimuoto-opetus – etäisopiskelu ja koulutuspäivät. Tuolloin puhuttiin kirjeopetuksesta. Tästä on alkanut Markkinointi-instituutin kokemus monimuotokouluttajana ja menetelmän kehittäjänä.

Kaksivuotinen myymälänhoitajakurssi aloitettiin syksyllä 1936, ja ensimmäiset todistukset jaettiin keväällä 1938. Näihin aikoihin myymälänhoitajakurssille keksittiin uusi nimi, kauppateknikon tutkinto.

Mainoshoitajan tutkinto 1937

Mainonnan opetus oli aluksi lähinnä somistajakoulutusta. Mainoshoitajan varsinainen koulutus aloitettiin syksyllä 1937. Koulutusohjelman kestoksi tuli kaksi vuotta, ja siinä oli kaksi linjaa: yleinen linja ja korkeakoululinja.

Kielikoulutusta annettiin jo vuonna 1938, jolloin Rake Oy:n myyjille järjestettiin saksan kielen kurssi. Seuraavana vuonna tuli ohjelmaan englannin kielen kurssi. Jo tuolloin yritysten tilaamat erikoiskurssit olivat tärkeä osa Myynti- ja Mainoskoulun toimintaa. Erilliskursseja järjestettiin mm. henkisen alan työttömille.

Myynti- ja Mainoskoulussa toimi vuonna 1934 perustettu Kauppiaspalvelusomistamo, joka suunnitteli tilaustyönä messuosastoja ja näyteikkunoita. Somistamolla oli huomattava merkitys koulun talouteen. Samalla se oli somistajaopiskelijoille erinomainen harjoittelupaikka, joka tarjosi mahdollisuuden työssä oppimiseen.

Stockmannilta Töölöön

Myynti- ja Mainoskoulu aloitti toimintansa juuri valmistuneessa Stockmannin tavaratalossa. Stockmannin yläkerran tiloista jouduttiin pian siirtymään Ammattienedistämislaitoksen tiloihin Töölöön. Kun Messuhalli – nykyinen Kisahalli – valmistui vuonna 1935, koulu sai uudet toimitilat sieltä.

kolkyt