Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu
Assistentti kasvaa moniosaajaksi täydennyskoulutuksella

​Assistentin työpäivät eivät enää täyty pelkästään arjen organisoinnista kuten asiakaspalvelusta, kokousjärjestelyistä, puhelinvaihteesta ja asiakirjahallinnasta.

 

Jotta ammattitaito vastaa työelämän vaatimuksia, omaa osaamistaan kannattaa tuoreuttaa täydennyskoulutuksella. Siitä saa varmuutta ja uusia ideoita.

Myyntitykki, työhyvinvoinnin kehittäjä ja numeronikkari

Monet assistentit hoitavat markkinointi- ja viestintäkanavia. Tapahtumien järjestäjältä, www-sivujen päivittäjältä, pr-yhteyksien hoitajalta sekä myyntimateriaalien tekijältä odotetaan sujuvaa kynää, ostoprosessin tuntemusta ja myyntitykin asennetta.

Nykyaikainen assistentti on usein henkilöstön tuki: hän saattaa yksin vastata perehdyttämisestä tai työhyvinvoinnin kehittämisestä. Henkilöstöhallinnon tehtävät edellyttävät työsuhteeseen liittyvien säädösten tuntemusta.

Myös taloushallinnon tukena toimivan sihteerin on välttämätöntä tuntea alan lait ja säädökset. Tarvitaan mm. tiliöinnin, kirjanpidon, reskontran ja arvonlisäverotuksen taitoa.

Moderni assistentti saa työvälineistä ja ohjelmista irti parhaat käytännöt niin arkistoinnissa, vaikuttavissa esityksissä kuin kyselyissäkin.

Oivalluksesta tekemisen muutokseen

Ammatilliseen kasvuun on monia keinoja. Valitsetpa sitten kurssin, tutkinnon, verkko-opinnot tai työssä oppimisen, muista, että tavoitteena on todella muuttaa tapaasi tehdä työtä. Usein käy nimittäin niin, että vaikka opiskellessa oivallat uusia asioita, unohdat soveltaa niitä palatessasi työpaikalle. Hyvä koulutus pystyy murtamaan autopilottisi.

Parhaimmillaan pääset harjoittelemaan jo koulutuksen aikana, miten tuot oppimiasi asioita osaksi omaa työtäsi. Vaikuttava koulutus antaa konkreettisia työkaluja, opastaa tekemään suunnitelmia työn kehittämiseksi ja auttaa oivaltamaan, mitä teet toisin omassa työssäsi paremman tuloksen saavuttaaksesi. Muutokseen vaaditaan myös ympäristön tukea. Siksi parhaat koulutukset ovat sellaisia, joissa osallistat harjoituksiin esim. oman esimiehesi, kollegasi, tiimisi tai jopa asiakkaasi. Näin myös työyhteisö näkee koulutuksen hyödyn ja on valmis vastaanottamaan kehitysideasi.

Kun osallistut koulutukseen, kysy siis itseltäsi: ”Mihin työvaiheisiin oppimasi liittyy, mitä haasteita se ratkaisee? Miten se muuttaa työn tekemistä?”

 

Kirjoittaja kehittämispäällikkö Marjo Lehtimäki suunnittelee ja kehittää työn ohessa opiskeltavia sihteeri- ja assistenttityön koulutuksia Markkinointi-instituutissa.

Artikkeli on alunperin julkaistu Kokoukset ja yritystapahtumat -julkaisussa ja www-sivustolla elokuussa 2014.

Assistentti kasvaa moniosaajaksi täydennyskoulutuksella