Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu

1950-luku
 

Markkinoinnin maihinnousu ja tontti Töölöntullinkadulta

Vuosikymmenen puolivälissä kävi selväksi, etteivät Messuhallin toimitilat enää lähivuosina riitä. Tämä visio mielessä lähdettiin kehittelemään omaa taloprojektia. Helsingin Kauppiaiden Yhdistyksellä oli Töölöntullinkadulla oma tontti varattuna Kauppiaitten Kauppaoppilaitokselle, mutta kyseinen tontti oli liian pieni yhteiselle rakennukselle.

Muutaman vuoden kuluessa tilanne kuitenkin ratkesi, kun viereinen tontti siirtyi Helsingin kaupungin omistukseen. Kaupunki vuokrasi tontin vuonna 1959 Myynti- ja Mainoskoulun Kannatusyhdistykselle, ja vihdoin yhteinen rakennusprojekti lähti etenemään nopeasti.

Markkinoinnin perusteet -oppikirja loi linjat

Markkinointi-käsite tuli vähitellen kielenkäyttöön. Myynti- ja Mainoskoulun opettaja Aimo Autio kirjoitti maamme ensimmäisen markkinoinnin oppikirjan Markkinointi-oppi, joka ilmestyi monistettuna vuonna 1957. Tämä teos loi linjat markkinointiajattelulle, kilpailukeinoille ja markkinoinnin asemalle yrityksen toiminnassa.

Markkinointikoulu 1959

Korkeatasoisen markkinoinnin opetukseen keskittyvän koulun perustaminen oli esillä koko 1950-luvun. Markkinointikoulu aloitti vuonna 1959. Siitä tuli yksivuotinen päiväkoulu, johon opiskelijat valittiin valintakokeiden perusteella.

Monia kursseja oli jo aikaisemmin järjestetty eri puolilla maata, mutta varsinaisen alueellisen toiminnan esimerkkejä nähtiin heti vuosikymmenen alussa, kun Oulun kansalaisopisto sai luvan aloittaa kauppateknikkotutkinnon ja kaupallisen perustutkinnon opetuksen, ja ensimmäinen ryhmä aloitti vuonna 1951.

 

1950-luku