Sisäänkirjautuminen
Valitse koulutus
Ilmoittaudu
Hiusalan yrittäjille suunnatussa merkonomin tutkinnossa "musta tuntuu" -hinnoittelu jäi historiaan

Merkonomin tutkinto tuo yrittäjyyteen uusia ideoita ja kannattavuutta

Hius- ja kauneushoitola Hetken yrittäjät Erja Pesola, Eveliina Niinikoski-Tolppi ja Heli Hollanti tekivät reilu vuosi sitten historiallisen päätöksen ja ryhtyivät opiskelemaan työn ohessa merkonomin tutkintoa Oulun Markkinointi-instituutissa.

– Olimme olleet jo jonkin aikaa tyytymättömiä toimintamme kannattavuuteen, minkä lisäksi tunsimme olevamme auttamattomasti jäljessä nykyaikaisesta markkinoinnista ja viestinnästä. Kun sitten huomasimme ammattilehdessämme mainoksen juuri kampaamoyrittäjille suunnatusta merkonomikoulutuksesta, se tuntui heti kuin meille luodulta, Pesola kertoo.

Naisten valitsema koulutus toteutetaan oppisopimusrahoitteisena monimuotokoulutuksena.

– Käymme noin kerran kuukaudessa luennolla Oulussa, minkä jälkeen teemme silloisesta aiheesta etätehtäviä. Oppisopimusperiaate näkyy koulutuksessamme siten, että kaikki siinä mukana olevat opiskelijat ovat kampaamoyrittäjiä ja jokaisella pitää olla työpaikka, missä koulutustehtävät suoritetaan.

Jotta koulutus voidaan suorittaa asianmukaisesti, naiset tarvitsevat opiskelussaan myös tutorin mahdollisimman läheltä itseään.

– Tutorinamme toimii kirjanpitäjämme Risto Kallela, jonka kanssa käymme keskusteluja kuukausittain. Hän ottaa vastaan myös osan koulutuksessa suoritettavista näytöistä, kuten Anne Paavolakin, joka on hoitolamme neljäs yrittäjä.

Koulutuksen ilosanoma

Vaikka jokaisella yrittäjällä on omat kiireensä ja kotielämänsä, naiset eivät koe koulutusta raskaana.

– Opintokokonaisuus on rakennettu niin, että tekisimme ne samat asiat työssämme joka tapauksessa. Nyt vain tiedämme paremmin sen, miten ne pitää tehdä, Niinikoski-Tolppi sanoo.

Naiset kehuvat koulutustaan ja kehottavat muitakin alan yrittäjiä tarttumaan rohkeasti tuumasta toimeen.

– Olemme oppineet käyttämään tietokoneita ja tekemään kannattavuuslaskelmia ja myynnin seurantaa. Ennen esimerkiksi hinnoittelu tehtiin täysin "mutu"-tuntumalta, mutta nyt se on taakse jäänyttä elämää, Pesola kertoo.

Naiset korostavat myös yhdessä tekemisen tärkeyttä.

– On ihan eri juttu opiskella yhdessä kuin yksin. Porukassa jokaisella on omat vahvuutensa, mikä näkyy niin koulussa kuin arjen työssäkin. Kun toinen ei osaa jotain ja oppiminen tuntuu hankalalta, neuvomme toinen toistamme. Ja jos joskus tuntuu siltä, että tehtävät jäävät tekemättä, tsemppaamme toisiamme eteenpäin.

Merkonomin tutkinnolla kova kysyntä

Helsingissä ja Oulussa toimiva Markkinointi-instituutti on järjestänyt merkonomikoulutusta eri toimialoille jo vuosien ajan. Markkinointi-instituutti keskittyy liiketalouden opettamiseen ja sillä on takanaan jo miltei 100 vuoden kokemus alalta.

– Koulutusten järjestäminen lähtee tarpeesta, sillä useimmiten eri alojen opintokokonaisuudet sisältävät varsin vähän liiketaloutta. Tämä on monille yrittäjille hyvä tapa vahvistaa omaa osaamistaan juuri markkinoinnin ja liiketalouden suhteen ja koulutukset ovat hyvin suosittuja, Markkinointi-instituutin kehittämispäällikkö Leena Ruopsa kertoo.

– Hiusalan lisäksi olemme järjestäneet vastaavaa koulutusta muun muassa vähittäiskaupan puolella.

Markkinointi-instituutin järjestämä merkonomikoulutus on valtion rahoittamaa perustutkintokoulutusta. Seuraava, asiakaspalveluun ja myyntiin painottuva liiketalouden opintojakso alkaa helmikuussa.

Teksti: Satu Kangas-Viljamäki, Northern Stories

Artikkeli on alun perin julkaistu Keskipohjanmaa-lehdessä 11.1.2015

 

Lue lisää Merkonomin tutkinnosta www.markinst.fi/merkonomi

Hiusalan yrittäjille suunnatussa merkonomin tutkinnossa "musta tuntuu" -hinnoittelu jäi historiaan