Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

30.6.2017 Minna Ristimäki

Asiakaskin on ihminen



Ei, en aio puhua myynnistä. Anteeksi vain kaikki myyjät ja johtajat, minusta myynnistä puhuminen on vanhanaikaista. Ymmärrän liidit, suppilot sun muut, mutta kyse ei ole myymisestä. Kyse on ostamisesta. Ihmisestä. Sosiaalisen median aikakaudella on korvaamatonta ymmärtää ihmistä. Ymmärtää, että omat asiakkaatkin ovat vain ihmisiä tunteineen ja tarpeineen.

Auta

Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että mitkään kikka kolmoset eivät ole ratkaisu, vaan vilpitön ihmisen auttaminen johtaa parhaimpaan lopputulokseen. Agendat ja piiloagendat tulevat aina ilmi. Aito, vilpitön asiakaspalvelu on myyntiä parhaimmillaan.

Sosiaalinen media on vienyt vallan yrityksiltä yksilöille. Christina Forsgård ja Juha Frey puhuvat Suhde – Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää -kirjassaan suhdetoiminnan renessanssista. ”Markkinointihuudon” sijaan pitää keskittyä läsnäoloon, kuuntelemiseen ja auttamiseen. Päälle liimattu viestintä on niin out.

Osallistu

Suhdetoiminnassa tärkeää on aito vuorovaikutus. Jos yritys haluaa uusia asiakkaita ja syventää suhteita nykyisten asiakkaidensa kanssa, sen on osallistuttava laajempaan keskusteluun. Sen on luotava uusia keskustelunaiheita, joilla se tavoittaa oikeat ihmiset.

Ei riitä, että tuottaa kiinnostavia sisältöjä. On oltava valmis jatkuvaan vuorovaikutukseen. On oltava siellä, missä keskusteluja käydään. Vaikkei yrityksen Facebook-päivitykseen tai työntekijän bloggaukseen tule kommentteja, se ei tarkoita sitä, etteikö yrityksestä puhuttaisi. Ihmiset puhuvat.

Muista, että ihmiset kiinnostavat ja heidän asiantuntijuutensa, ei pönöttävä yritysjargon. Ei riitä, että markkinointiosasto osallistuu sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin, ulkoistetusta markkinointiosastosta puhumattakaan. Se ei ole uskottavaa. Toni Berkowitskin huomauttaa blogissaan, miten ennen vastuu laadukkaan markkinoinnin tuottamisesta oli markkinoinnin tekijöiden vastuulla, mutta nyt eri ammattiryhmät työskentelevät tiiviimmin yhteisen tavoitteen eteen.

Jos asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi ovat sosiaalisessa mediassa, sinun on turha ehdottaa myyntitapaamista jutellaksesi niitä näitä. Myös sinun somepanostasi tarvitaan, sinun, jonka tontille kuuluu myynti tai myynnin johtaminen. Kollegani Hannu Saukkonen haastatteli kuutta myynnin ammattilaista siitä, miten myyntiprosessi on muuttunut. Pienen tutkimuksensa perusteella hän yhtyy Jussi Hangen sanoihin. ”Asiakas ei arvosta myyntipuhetta, vaan hänelle on kerrottava asiat niin kuin puhuisit kaverillesi.”

Sitouta

Ihmiset ja yritykset tekevät yhä enemmän päätöksiä tunnepohjaisesti. Empatia ja inhimillisyys tehoavat paremmin kuin alennusprosentit saati kokoaan suuremmat lupaukset. Sanavalinnoilla on merkitystä. Kaikki eivät halua olla voittajia.

Forsgård ja Frey kutsuvat tunteita ”voimaksi, joka liimaa suhteen osapuolet yhteen”. Kun suhde on luotu ja sitä vaalitaan, kilpailijan tarjoamat vaihtoehdot eivät ole ollenkaan niin houkuttelevia. Panostamalla suhteeseen autat ostamaan.

Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara, nyt enemmän kuin koskaan. He jakavat työnantajaansa ja sen toimialaan liittyvää sosiaalisen median sisältöä omille verkostoilleen omissa nimissään, niin että oma työnantaja käy ilmi. Työnantaja saa tätä kautta tärkeää näkyvyyttä laajemmalle joukolle kuin se pystyisi omien profiiliensa kautta ikinä välittämään.

Kaikki somessa toimivat työntekijänne tittelistä riippumatta ovat yrityksenne myyjiä ja markkinoijia. Ihan vapaaehtoisesti. Kaikki eivät jaa kaikkea markkinointiosastolla tehtyä sisältöä, yllätys yllätys. Hyvä niin. Mikään ei ole niin tökeröä kuin sosiaalisen median profiili, jonka kautta ohjataan eteenpäin kaikki oman työnantajan sisällöt, eikä juuri muuta.

Yksi parhaista digiviestinnän laadun mittareista on se, miten innokkaasti omat työntekijät jakavat työnantajan sisältöjä. Eli jos kollegani eivät jaa tätä bloggaustani eteenpäin, minulla on peiliin katsomisen paikka. Tai voinhan aina lohduttautua sillä, että nyt on loma-aika.


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


Jaa tämä artikkeli:



 

 

 


Minna Ristimäki

kehittämispäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Ihmisissä on voima, jota tarvitaan organisaation tavoitteiden toteuttamisessa. Ilman vuorovaikutusta kaikki ponnistelut ovat turhia. Minna innostuu viestinnästä ja vuorovaikutuksesta. Hän on varma, että inhimillisyys ja aitous ovat seuraavat megatrendit. Kauppatieteilijä, vaikka ystävät olivat vakuuttuneita, että hän sopisi paremmin psykologiksi.


                                                                

Myynti- ja asiakastyö digiajassa -teeman koulutuksia:


Digiajan myyntitaidot
Espoo 1,5 kk

Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
Espoo 4-10 kk

Myynnin koulutusohjelma
Espoo 8-10 kk

Myynnin ammattitutkinto, digiajan myynti
Oulu 11 kk

Sosiaalinen media markkinoinnissa
Espoo 1,5 kk

Viestintätaidot sosiaalisessa mediassa
Espoo 2 kk

 




Asiakaskin on ihminen