Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

17.1.2018 Kati Myrén

Asiakaslähtöisyydellä kannattavaan kasvuun

 

Kati Myren

Ainakin yksi asia yhdistää menestyviä yrityksiä. Onneksi asiakkaan ymmärtämistä voi oppia!

Asiakkaat ovat nousseet viime vuosina yritysten prioriteetiksi. Nyt puhutaan asiakaslähtöisyydestä ja asiakaskeskeisyydestä. Voisi kysyä, miksi vasta nyt, mutta toisaalta – parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Yritysten kilpailuetu rakentuu luonnollisesti monista eri tekijöistä, mutta ainakin yksi tekijä näyttäisi yhdistävän menestyneitä yrityksiä – nimittäin asiakaslähtöisyys.   

Mitä asiakaslähtöisyys ja sen toteutuminen sitten yritykseltä edellyttää? Mielestäni ainakin näitä neljää asiaa:

  • Asiakas tulee nostaa strategian keskiöön
  • Maailmaa tulee tarkastella asiakkaan silmin
  • On uskallettava tarkastella asioita oman kuplan ulkopuolelta
  • On luotava selkeät asiakaslähtöisyyden toimintamallit, joista tulee osa yrityksen arkea.

Kun yritys keskittyy asiakkaisiinsa ja tunnistaa heidän tarpeensa, sillä on mahdollisuus tuoda markkinoille asiakkaiden ehdottamia ja tarvitsemia ratkaisuja. Parhaiten ja reaaliaikaisimmin asiakkaan tarpeisiin vastaava yritys saa kilpailuedun ja on vahvoilla muihin näiden.     

Henry Ford totesi aikoinaan: ”If I had asked people what they wanted, they would have said: faster horses.” Yrityksen kilpailuetuna onkin oivallus, kyky tarjota asiakkaille uusia ratkaisuja ennen kuin he niitä itse edes ymmärtävät ehdottaa. Oivallukset puolestaan rakentuvat havainnoista ja kyvystä hyödyntää yrityksen sisäistä insightia sekä kyvystä yhdistää organisaation tavoitteet ja ympäröivä maailma.    

Mitä insight sitten on? Sanalla on lukuisia määritelmiä, mutta tässä yhteydessä se on ainakin:Asiakaslähtöisyydellä kannattavaan kasvuun

  • Uusi tapa tulkita tietoa
  • Lukemista rivien välistä
  • Näkemyksellistä oivallusta ympäröivästä maailmasta ja
  • Kykyä havainnoida.

Insightia ei voi keksiä, se täytyy löytää ja ymmärtää. Eikä sitä voi löytää menemättä riittävän lähelle asiakasta.

Opi havainnoimaan asiakasta

Yritykset siis tiedostavat asiakaslähtöisyyden merkityksen, asiasta saatetaan myös puhua, mutta konkreettiset toimintamallit, taito ymmärtää ja havainnoida asiakasta sen sijaan puuttuvat. Olemme yhdessä FeedPackersin Minna Isotuvan kanssa suunnitelleet valmennuksen, joka antaa konkreettiset eväät asiakaslähtöiselle ajattelulle ja toiminnalle. Me puhumme sisäisen insightin koulutuksesta, jossa oppiva ja oivaltava työyhteisö rakentaa aidosti asiakaslähtöistä yritystä.
Vielä muutama pointti, miksi tämä valmennus kannattaa:

  • Ymmärrys on kuningas – älä kasvata vain datan määrää, kasvata myös ymmärrystä
  • Reaaliaikaisuus – työkalut välittömään reagointiin ja asiakaskokemuksen kehittämiseen
  • Kilpailuetu – hahmotat tulevaa, ymmärrät tulevia muutoksia, osaat tarjota parhaita ratkaisuja
  • Sitouttaminen – yhdessä kehittäminen ja työntekijän kokemus vaikuttamisen mahdollisuudesta motivoivat
  • Ydin – sisäisen insightin hyödyntäminen on tie asiakaslähtöisyyden ytimeen ja erinomaiseen asiakaskokemukseen

Haluatko kuulla lisää? Kerromme mielellämme!
Kati Myrén
asiakkuuspäällikkö
p. 050 3400 432
kati.myren@markinst.fi

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


 

Jaa tämä artikkeli:


 


 


 


 

 


Kati Myrén

asiakkuuspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn
Twitter

Kati Myrénillä on pitkä kokemus myynti-, markkinointitutkimus- ja konsultointitehtävistä. Hän on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden lisensiaatti ja ammatillinen opettaja. Katin erityisosaamista ovat kuluttajaymmärrys ja insight sekä konseptien, mainonnan ja brändin kehittäminen. Lisäksi hän on innostava kouluttaja ja moderaattori, joka saa osallistujat aidosti keskustelemaan.

Kati on työskennellyt yhdessä lukuisten yritysten kanssa auttaen asiakkaitaan tekemään liiketoimintansa kannalta merkityksellisiä ja tuloksellisia ratkaisuja. Hänen sydäntään lähellä ovat myös ne tarpeet, joita digitalisaatio on tuonut yrityksen liiketoiminnalle.

                      

                        

 

 

Lue myös:

 

Kehitetäänkö teillä asiakaskokemusta vai liiketoimintaa?

Miina Pulkkinen, vierasbloggaaja

Asiakaskokemuksen kehittäminen on yksi organisaatioiden vaikeimmin toteutettavista muutoksista, erityisesti jos toimitaan palvelubisneksessä. Yksi riskeistä on kohoavat kustannukset, kun päädytään rakentamaan asiakkaita ylipalvelevaa ja liian kallista asiakaspalvelua asiakaskokemuksen kehittämisen nimissä.

 

                                      

 

 

Asiakaslähtöisyydellä kannattavaan kasvuun