Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

24.4.2015 Mervi Rauhala

Digitalisoituminen haastaa yrittäjän

 

 

Vuonna 1993 nykypäivän työtehtäviä olisi ollut vaikea kuvitella. Kuinka moni olisi esimerkiksi uskonut, että joku vastaa päivätyökseen yrityksen online-dialogista? Maailma – ja sen myötä bisnes ja työnteko – ovat muuttuneet hurjalla vauhdilla, ja muutos vain kiihtyy. Miten yrittäjä vastaa digitalisaation haasteisiin?

Teknologinen kehitys ja digitalisoituminen ovat voimakkaita muutosajureita, jotka ovat jo myllertäneet kokonaisia toimialoja ja luoneet ihan uusia liiketoimintamalleja. Wired-lehti ennusti artikkelissaan Better Than Human: Why Robots Will — And Must — Take Our Jobs joulukuussa 2012, että vuosisadan loppuun mennessä automatisaatio ja robotisaatio hävittävät 70 % nykyisistä ammateista.

Monien ammattikuntien on pitänyt keksiä itsensä uudelleen tai lakata olemasta. Siinä missä yksi kaivautuu poteroonsa ja taistelee tuulimyllyjä vastaan, toinen kehittää ketterästi joukkorahoituksella käynnistettävän innovatiivisen palvelun, joka kisaa menestyksekkäästi globaaleilla markkinoilla. Kansainvälisesti toimivan verkkokaupan voi perustaa parilla klikkauksella omasta olohuoneesta käsin ja assistenttipalvelut voi ostaa freelance-työvoimaa välittävästä palvelusta kuten eLance. Itseään voi kehittää huippuyliopistojen tarjoamilla maksuttomilla verkkokursseilla ja menestyksekästä markkinointia voi tehdä sosiaalisen median kanavia hyödyntäen. Vain mielikuvitus on rajana mahdollisuuksille.

Innostaako vai ahdistaako?

Ilman osaamista voi ahdistaakin. Yrittäjien vähäinen digiosaaminen nousi esiin esimerkiksi Työeläkeyhtiö Elon Yrittäjämittarissa syksyllä 2014. Muutosmyllerryksessä ratkaisukeskeinen asenne ja epävarmuudensietokyky auttavat. Suhtaudu ennakkoluulottomasti digitalisoitumisen mahdollisuuksiin ja hanki tarvittavaa uutta osaamista. Sillä pötkit pitkälle!

Motivaatiovalmentaja vaikuttaa tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa

Tuore yrittäjä, motivaatiovalmentaja Kirsi Manelius tunnistaa digitalisaation aiheuttaman hämmennyksen.

Yrityksensä Ilona valmennuksen kautta hän valmentaa sekä yksilöitä että yrityksiä ja auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja motivaationlähteensä. Se on eduksi esimerkiksi muutostilanteissa ja edistää työhyvinvointia.

Kirsi kertoo uuden osaamisen hankkimisen olleen tarpeen myös hänelle itselleen, kun hän on asiantuntijana hakenut omaa tapaansa myydä ja toimia asiakkaiden sparrauskaverina. Hän on hankkinut aktiivisesti eväitä myös digi- ja somemaailman haltuunottoon.

                                                                  Kirsi Manelius kuvassa keskellä. Kuva: Jarkko Vertanen

 – Koko ajan tulee uusia ja erilaisia välineitä. Mistä tietää mihin kannattaa panostaa? Resursseja on vähän ja tekemistä ei voi hajottaa liikaa. Hankkimani koulutuksen avulla minulle kirkastui miten voin hyödyntää sosiaalista mediaa yrityksen ja oman henkilöbrändin rakentamisessa ja viestinnässä.

Kirsille some on myös oppimisen ja kehittymisen väline.

– LinkedIn ja Twitter pitävät minut ajan tasalla. Seuraan alan organisaatioita ja kiinnostavia vaikuttajia. Näin löysin esimerkiksi australialaisen motivaatiotutkija Jason Foxin artikkelin, jossa hän kehotti miettimään vuoden sanan, omaa toimintaa ohjaamaan. Idea jäi muhimaan. Kun heräsin aamulla, päähän pulpahti oma sana tälle vuodelle – rohkeasti. Rohkeasti siis rupean toteuttamaan omia unelmia, en vain suunnittele.

Rohkeasti myös sosiaalista mediaa hyödyntämään lähtenyt Kirsi antaa vinkiksi aktiivisuuden:

– Ole aktiivinen eri tavoin. Digitaalisesti ja face-to-face. Koskaan ei tiedä mistä helmet löytyvät.

 

Kirjoitus on alun perin julkaistu ELO:n uutiskirjeessä huhtikuussa 2015.

 

 

 

 

Mervi Rauhala

kehittämispäällikkö, uudet palvelut ja digitaaliset ratkaisut, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Digi-ja somemaailmaa luotaava Mervi on oppimisen asiantuntija ja palvelukehittäjä, jota innostaa uuden kehittäminen kokeilukulttuurin hengessä. Tavoitteena kaikessa tekemisessä on asiakasarvo ja vaikuttavuus. Kehittämistyön suola on arjen asiakaskohtaamiset kouluttajan roolissa.

 

Digitalisoituminen haastaa yrittäjän