Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

14.2.2017 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Ei tää nyt niin vakavaa oo

 

Ei tää nyt niin vakavaa oo Tekstinsuunnittelijan koulutus 

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelun makeinta antia oli käyttää kokonaisia päiviä kuoriessa palkittua mainontaa kerros kerrokselta niin, että mainoksen ydinidea tuli esiin. Ja niinpä muistikirjani onkin täynnä ideareseptejä kuten "kerro tuotteen tai palvelun ympäriltä se, mitä ei vielä ole nähty" tai "mitä tunnettua taideteosta kuten kirjaa tai elokuvaa voisit soveltaa ideaan" tai "mieti, kuka on tuotteen kaikkein parhain asiantuntija tai vastustaja".

Olen käyttänyt näitä reseptejä omassa työssäni sisällöntuottajana ja jatkanut hauskaa ja tuikitärkeää benchmarkingia valmistumisen jälkeenkin. Kun jokin mainos osuu silmään ja pysäyttää, pureskelen, miksi. Ilokseni bongasin vastikään kolme tuoretta, kelpo esimerkkiä Suomesta ja Tanskasta juuri edellä mainittujen reseptien mukaan leivottuina.

Mitä ei vielä ole nähty

Kuvittaja Sami Saramäki teki HS Teemalle mainoksen jatkamalla Akseli Gallen-Kallelan maalausta Lemminkäisen äiti kehysten ulkopuolelle. Teema-lehden oma slogan on Laajempi näkökulma, ja sen kuvittamiseen jatketun taideteoksen idea ja laadukas toteutus 360-kuvana on kuin nenä päähän.

Alkuperäisestä teoksesta välittyvä tunnelma on raskas ja synkkä. Lemminkäisen äiti on ommellut poikansa kokonaiseksi joesta haravoimistaan ruumiinosista. Kehysten ulkopuolella on alkuperäistä kevyempi tunnelma. Kuva on tähän mennessä saavuttanut yli 4500 tykkääjää, 570 jakoa ja 94 kommenttia – suuntaan ja toiseen. Kylmäksi se ei jätä, mikä on merkki siitä, että on uskallettu tehdä jotain arvoja ravistelevaa. Voisitko hyödyntää ideaa juuri siinä tehtävässäsi, johon seuraavaksi olet itse tarttumassa?

Lastenromaanista mainoselokuva

Google Trends sen tietää. Alkuvuodesta me suomalaiset unelmoimme kaukomaiden hiekkarannoista. Ja sen tietää myös tanskalaisen papin ja hänen seurakuntansa kanttorin 50-luvulla perustama matkatoimisto Tjäreborg. Tjäreborgin jäsenyysetuja markkinoivassa mainoksessa Down the Rabbit Hole opettaja putoaa arjen harmaudesta kaninkoloon ja päätyy uimapuvussa paratiisin hiekkarannalle siemailemaan drinkkiä.

Englantilainen matemaatikko Charles Lutwidge Dodgson, kirjailijanimeltään Lewis Carrol, kirjoitti lastenromaaninsa Liisan seikkailut ihmemaassa vuonna 1865. Tarinasta on tehty elokuvia, baletteja, näytelmiä, kuunnelmia, tutkielmia ja nyt myös mainoselokuva. Carrollin kerrotaan ottaneen vaikutteita teokseensa kasvitieteilijä Mordecain Cooken – voisiko sanoa huumaavasta – teoksesta The Seven Sisters of Sleep. Fiksu lainaaminen on siis sallittua, jopa suositeltavaa. Voit tutustua mainoksen kuvaamisen vaiheisiin Youtubessa.

Aerodynamiikan asiantuntijat

Rakastettu graafikko, muiden muassa 50-luvun mehukkaasta Jaffa-ilmeestä tunnettu Eerik Bruun on suunnitellut S-ryhmälle kolme julistetta tuulivoimasta osana ketjun vastuullisuuskampanjaa.

Bruun luonnosteli julisteisiin eri vaihtoehtoja lyijykynällä, kunnes eräänä yönä näki unta tuulimyllyn sulista. Luonto on graafikolle tärkeä. Oppihan hän tarkkailemaan lintuja jo lapsuusmaisemissaan Karjalankannaksella. Bruun tuumi kaikkien jo nähneen kuvia tavallisista tuulimyllyistä. Niinpä uni ja lapsuuden harrastus yhdistyvät lopullisiin julisteisiin, joissa tuulimyllyjen lapoina pyörivät lintujen sulat. Ja kukapa muu olisikaan parempi ilmavirran asiantuntija kuin muuttohaukka, kalatiira tai käpytikka.

"Suunnittelussa pitää olla aina vähän leikkiä mukana", Bruun tiivistää.

Toivotan sinulle matkakumppanini, Homo Ludens, rohkean ajattelun, innostavien tekojen ja ilon kevättä!


 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:


 

 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Kokemuksia Tekstisuunnittelijan tutkinnosta

Marjo Saarela Tekstisuunnittelijan tutkinto 

Lähdin hakemaan neuvoja yhden työtehtävän hoitamiseen, mutta minä ja työnantajani saavutimme todella paljon enemmän.

Marjo Saarela,
mainonnansunnittelija, Tokmanni

Lue lisää >

Ei tää nyt niin vakavaa oo