Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

23.3.2016 Kati Kuha, opiskelijabloggaaja

En halunnut olla kiireinen metsuri

 

 

Uskallan myöntää; olin tylsä saha. Ehkä olet kuullut kiireisistä nykyihmisistä, jotka jättävät huolehtimatta tuloskunnostaan yhtä lyhytnäköisesti kuin metsuri, joka jättää sahansa teroittamatta. Olin markkinointiviestinnän tekijä ja ostaja. Tekijäksi valmistumisestani oli jo aikaa ja olin ehtinyt käymään kursseilla sekä lukemaan markkinointialan julkaisuja. Koin, ettei niillä päässyt riittävän syvälle. Tunsin tarvetta kokonaisvaltaiselle osaamisen päivittämiselle, en pelkästään yhden teeman hallitsemiselle. Halusin saada työkaluja ratkaisujen löytämiseen ja niiden perustelemiseen. Päämääränäni oli päästä irtoideoiden keksimisestä perusasioihin, miettimään taloudellisesti miksi ja luovasti miten sekä tuottamaan tuloksia.

Ostajana minulla oli palo kyseenalaistaa. Keskusteluissa markkinointiviestinnästä ei tuntunut olevan ajatusta siitä, mitä on markkinointi. Mainostoimistot kilpailevat asiakkaista omilla missioillaan ja erikoisaloillaan. Minua häiritsi se, että toimistojen kehittämät tekniset ratkaisut tai tuotteistetut palvelut eivät auta, jos siirrymme suoraan keinoihin ja ihminen unohtuu tai perustan lapiointi, strategiatyö jää tekemättä.

Ainutkertaisuutta vai sopulien vaellusta

Lähetin ilmoittautumisen Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkintoon ja onnittelin itseäni yksilöllisestä valinnasta, kunnes näin uutisotsikon ikäisistäni naisista. Meistä lähes puolet kouluttautuu uusiin ammatteihin. Olin sopuli. Aavistin kuitenkin valinneeni oikean suunnan hyvinvointia päin.

Laatu sai luottamaan

Ensimmäinen lähipäivä osoitti, että Markkinointi-instituutti antaa laatua. Tekstinsuunnittelijan tutkintoa veti inspiroiva suunnittelija, joka alusti ja summasi koulutuspäivät. Lähijaksojen sisällöt tukivat toisiaan ja kouluttajilla oli kykyä, kokemusta ja rohkeutta kyseenalaistaa, keskittyä olennaiseen ja ajatella suoraviivaisen sijasta viistosti, jättää tilaa oivalluksille. Sain sysätä osaamiseni syrjään ja ottaa avoimin mielin heidän viestinsä vastaan.

Sahalle tuli seuraa

Työkalupakkini rikastui. Keräsin työkaluja markkinointiviestinnän ideointiin ja toteutukseen. Inspiroiduin luomaan relevantteja ja odottamattomia konsepteja, kestäviä tarinoita, joihin ihmiset mielivät mukaan. Tekstintekijänä päämääräkseni tuli omakehun sijasta ymmärtää lukijan maailmaa, palvella ja koskettaa lukijaa sekä yllättää hänet.

Teroittaminen jatkuu

Yksi suurimpia oivalluksiani oli, miten monella tapaa koulutuksesta on mahdollista saada irti. Etätehtävien miettiminen auttoi ratkaisemaan työpaikan ongelmia, vaikka ne olivatkin eri maata. Opiskelukavereiden suorituksista ja ryhmätöistä löysin ideoita sekä näkökulmia haastamaan itseni. Kokonaisuus antaisi varmasti kenelle tahansa ponnistusvoimaa ymmärtää ja suunnitella markkinointia paremmin, oli hän sitten yrittäjä, graafinen suunnittelija tai copywriter. Se kun avaa markkinointiviestintää riittävän monelta kantilta.

Oma oppimiseni ei loppunut todistukseen ja kädenpuristukseen vaan innoitti olemaan selvillä entistä enemmästä. Tunsin syvää helpotusta siitä, että tieto ei lisännyt tuskaa. Sahani oli tullut terävämmäksi ja taitavammaksi. Uskallatko sinä jättää itsesi tylsymään ja juosta työelämän läpi avohakkuita tehden uusia taimia istuttamatta?


Lue myös, miksi Kati suosittelee Tekstisuunnittelijan tutkintoa.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 


 

 

 

 

 

 

Kati Kuha 

ammattiteatterin markkinoija ja freelance-copywriter
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

Kati opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa.

 

En halunnut olla kiireinen metsuri