Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

27.4.2016 Anne Niemi-Hakala

Energinen ja idearikas saa paikan markkinoinnissa?

 

 

Ennen haettiin yrityksiin merkonomia tai muuten vain reipasta nuorta miestä. Sama ajattelu siirtyi aikanaan markkinointiin. Syntyi käsitys, että markkinoinnissa pärjää, kunhan on idearikas, ekstrovertti tai muuten vain touhukas ihminen.

Intoa vai taitoa?

Vuosien varrella aloin saada organisaation sisältä kyselyjä: ”Tyttö jäi ilman kesätöitä, teillä siellä markkinoinnissa on varmaan tarvetta käsiparille? Pääsisinkö markkinointiin töihin, kun teillä tuntuu aina olevan niin kivaa.” Tulin surulliseksi. Tämäkö käsitys oli sisäisesti vallalla? Riittää kun on kivaa, ja kuka tahansa voi aloittaa huomenna työt markkinoinnissa.

Vastasin kyselyihin, että osaako henkilö graafiset ohjelmat, tunnistaako kohderyhmät, onko tapahtumakonseptit hallussa niin, että asiakaskokemuksesta syntyy vaikuttava ja kaikkia aisteja kutkuttava muistijälki? Entä verkkosivut, jälkimarkkinointi, markkinoinnin automaatio ja CRM-järjestelmien tuntemus? Osaako kesätyttö some-kanavien postailun lisäksi tehdä niissä bisnestä? Entä viestintätaidot? Sujuvasanaisuus ei riitä, vaan sisältö pitää hakukoneoptimoida ja viestinnän vaikuttavuus pitää osoittaa. Ovatko käsitteet ROI ja CLV selviä? Syntyykö työstä mitattavaa tulosta, liikevaihtoa ja asiakasarvoa?

En tehnyt kysymyksiä ilkeyttäni, vaan kaikkia näitä taitoja tarvitaan markkinoinnissa, mieluiten vielä samassa ihmisessä. Kuuluisille käsipareille on varsin vähän käyttöä ilman ammattiosaamista. Emme enää postita talkoilla emmekä roudaa porukalla tavaroita messuille. Pitää tietää, mitä ulkoistetaan ja miten kumppaneita johdetaan.

Jotain pysyvää

On kuitenkin jotain, joka on säilynyt vuodesta toiseen ja jota ei saa digitalisaation eikä kirjainlyhenteiden viidakossa unohtaa. Se on luovuus. Ilman luovaa suunnittelua, erilaistavaa markkinointiviestintää ja sydämellä tehtyä työtä ei synny muistijälkiä eikä vaikuttavuutta. Luovuus näkyy pienistä suuriin toteutuksiin, kunhan ne on tehty oivaltaen ja ammattitaidolla. Luovuus on totuuden paikka, joka viimeistään erottaa wanna be -markkinointi-ihmiset.

Asiakaskokemus, joka syntyy lukuisista brändikohtaamisista pitää tunnistaa asiakkaan silmin, ei me-lähtöisesti päätellen ja kuvitellen. Kannustan tuon matkan tekemiseen reppuun pakattuna kuuntelevat korvat, avoimet silmät ja liiketoimintaymmärrys.

Markkinointi on asenne

Ei muuten ole. Eihän kirjanpitokaan ole asenne eikä järjestelmätukihenkilö toimi vain asenteensa varassa. Markkinointi on ammattiosaamista vaativa työ. Sen sijaan myynnillisyys ja markkinointihenkisyys ovat asenteita, joita soisi olevan koko organisaation leveydellä. Asenne on markkinointihenkilöllä ilman muuta tärkeä. Sitä tarvitaan ennen kaikkea oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen ja ylläpitoon. Oikea asenne näkyy uteliaisuutena seurata oman ammattinsa kehitystä, lukea ja tutkia asioita, myös vapaa-ajalla.

Markkinointi + viestintä + digi + asiakasymmärrys

Paras osaajapaketti syntyy markkinointi-, viestintä- ja digiosaamisesta. Kannattaa jo uran alussa oivaltaa, kenelle työ tehdään – maksavalle asiakkaalle. Niukkojen resurssien aikoina on vaikea tehdä kompromisseja. Pitää olla sekä näkijä että tekijä. Voin vakuuttaa, ettei hallittava alue ole mahdoton, koska kaikkea ei tarvitse tehdä ”käsiparina” itse. Sen sijaan ymmärrystä ei voi ulkoistaa. Osaava ammattilainen pärjää itsenäisesti, saa arvostusta ja tuo aitoa lisäarvoa bisnekseen erilliskampanjoiden sijaan. Onneksi haasteissa auttaa koulutus, ja se vasta kivaa onkin.

 

***

Järjestimme yhteistyössä MARK Suomen Markkinointiliiton kanssa ke 27.4.2016 MARK Forum -webinaarin, jonka teemana oli Markkinoinnin teesit – markkinointi yrityksen investointina. Alustaja Anne Korkiakosken lisäksi webinaarin päätteeksi Riitta Oinonen Virvosta ja Marjo Silvo Markkinointi-instituutista keskustelivat markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta. Katso webinaaritallenne tästä

Lue myös:

Mervi Karvo: ”Joo mutku” – oiva keino luistaa vastuusta?
Toni Berkowits: Olemme ujo kansa

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.


 


 


 

 

 

 

 

 

Anne Niemi-Hakala

markkinointi- ja viestintäjohtaja,
Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Anne Niemi-Hakalalla on avoin ja intohimoinen suhde työhönsä. Hän menetti sydämensä palvelumarkkinointiin jo vuosikymmeniä sitten, ja on saanutkin vastata siitä monipuolisesti eri organisaatioissa. Hän syttyy asiakkaista ja arvon tuottamisesta heille – siiloutunut sooloilu vastaavasti saa hänet sammumaan. ICT-alan kokemus on antanut hänelle laajemman näkemyksen nykyiseen asiakkaiden työn tekemisen kehittämiseen. Niemi-Hakala kannustaa jokaista elinikäiseen oppimiseen ja toteuttaa tätä omassa elämässään opiskellen ja avoimesti uusia asioita seuraten.

 

Energinen ja idearikas saa paikan markkinoinnissa?