Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

22.7.2015 Anne Niemi-Hakala

Hurahdin aikuisopiskeluun

 

 

Tällä hetkellä on trendikästä kysyä ihmisiltä uuden haasteen tai nimityksen edessä, mikä oli elämäsi käännekohta. Monen vastaus tuntuu olevan lasten syntymä tai jokin täysin työelämän ulkopuolella oleva tapahtuma. Eräs oman elämäni käännekohta tapahtui viitisen vuotta sitten, kun aloitin työn ohessa opiskelun.

Oletko hullu? Eikö elämäsi ole muutenkin jo tarpeeksi rankkaa? Mitä tuosta saat? Vastailin näihin kysymyksiin, vaikka kieltämättä täyden päivätyön, ylitöiden, luennoilla istuttujen tuntien ja tenttikirja kädessä vietettyjen kesälomien jälkeen itsekin hetkittäin kyseenalaistin päätöstäni.

Lopputuloksena oli kuitenkin aina sama: saan enemmän kuin annan. Opiskeluun kulutettu aika ja istumisesta kipeä takamus tulivat takaisin oman työn rikastamisena ja kehittämisenä, oppimisen intona ja hyvien suoritusten jälkeisenä euforiana. Sain opiskelutovereiden verkoston lisäksi tunnustusta osaamisestani samalla kun tuuletin omia, jo hieman urautuneita toimintamallejani. Tuntui hyvältä, että vaikka minä tein työn, hyödyn opinnoistani sai suoraan myös työnantaja.

Hurahdin elämänmittaisen oppimiseen. Aikuisopiskelijana voin imeä tietoa suoraan vuosien työssä hankittuun tartuntapintaan, suodattaa ja kirkastaa aivan eri tavalla kuin mihin olisin nuorena kyennyt.

Nykytyöelämä vaatii moniosaajia, joilla olisi yhtä aikaa vaikuttava kokemus ja nuoruuden into sekä tuoreet opinnot. Aikuisopiskelun avulla nämä voidaan yhdistää. Into ja palo työhön sekä sen kehittämiseen ovat alati uusiutuva luonnonvara, eivätkä iästä tai työvuosista kiinni!

Onnistunut koulutus ei ole hetken huumaa

Monissa tehtävissä on tärkeää päästä irrottautumaan välillä omasta työpisteestä, avata ikkunat ulkomaailmaan ja hengittää vierasta ilmaa, vaikka välillä vähän yskittäisi. Oppiminen tapahtuu epämukavuusalueella. Pelkkä hetkellinen inspiroituminen ei riitä, vaan muutoksen on siirryttävä arjen valintoihin. Pitää sattua kun miettii omaa työsuoritustaan, pitää syntyä muutoksen tarve, mieluiten pieni kuin kaiken myllertävä.

Kun yritys miettii, mihin koulutukseen varatut rahat kohdistaa henkilöstössään, on hyvä tunnistaa seminaarin ja koulutuksen ero. Toisessa on mukava olla, toisessa joutuu ponnistelemaan ja näkemään vaivaa ja hakemaan itse vastaukset asioihin, joita ei tunne. On täysin eri asia käyttää koulutusmäärärahoja mukavaan asentoon seminaarituolissa ja herkulliseen aamiaiseen vieraita ihmisiä pälyillen kuin pakertaa koulutukseen liittyvien harjoitusten parissa omaa osaamista ja työsuoritusta parantaen.

Monissa seminaareissa on erinomaisia esiintyjiä ja varsin innostava tunnelma. Valitettavasti seminaarien yleisin heikkous on se, että mikään ei muutu. Ihmiset käyvät inspiroitumassa seminaareissa ja käyttävät vuoden varrella melkoisesti aikaa innostumiseen ilman todellista vaikuttavuutta. Paluu työpaikalle ja arkeen solahtaminen käyvät yleensä yhtä nopeasti kuin takin riisuminen. On vaikea olla yksin innostunut, jos työyhteisö puhuu aivan eri kieltä ja elää eri tunnelmaa. Joskus onkin järkevää kouluttaa koko tiimi tai suurempi osa työyhteisöä pelkästään yhteisten tavoitteiden kirkastamiseksi.

Hyvä koulutus ei lisää pelkästään CV:n uskottavuutta vaan myös kehittää oman työn tekemistä. Eräs onnistuneen koulutuksen tärkeimmistä ominaisuuksista on sen innostavuus. Kyse ei ole hetken fiiliksestä vaan siitä, miten koulutuksen asiasisällöt siirtyvät osallistujan omiin arkikäytäntöihin.

Lataa itsellesi Aikuisen opiskelijan opas (pdf)

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä. Jos tilaat uutiskirjeen 31.8.2015 mennessä, voit voittaa stailauksen, valokuvat sekä ilmaisen kurssin: www.markinst.fi/uutiskirje


 

 

 

 

 

 

Anne Niemi-Hakala

markkinointi- ja viestintäjohtaja,
Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Anne Niemi-Hakalalla on avoin ja intohimoinen suhde työhönsä. Hän menetti sydämensä palvelumarkkinointiin jo vuosikymmeniä sitten, ja on saanutkin vastata siitä monipuolisesti eri organisaatioissa. Hän syttyy asiakkaista ja arvon tuottamisesta heille – siiloutunut sooloilu vastaavasti saa hänet sammumaan. ICT-alan kokemus on antanut hänelle laajemman näkemyksen nykyiseen asiakkaiden työn tekemisen kehittämiseen. Niemi-Hakala kannustaa jokaista elinikäiseen oppimiseen ja toteuttaa tätä omassa elämässään opiskellen ja avoimesti uusia asioita seuraten.

 

Hurahdin aikuisopiskeluun