Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

13.4.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Idea ei ole itsestäänselvyys

 

 

Olen aiemminkin puhunut blogeissani ideoinnista ja muusta siihen liittyvästä. Ideoitahan meillä kaikilla riittää asiaan kuin asiaan. Joskus ideat voivat olla virvoitusjuoman marinoivan vaikutuksen tuloksia ja joskus se lamppu vain syttyy kuin itsestään. Idea tarvitsee kuitenkin melkein aina jonkin stimulantin, josta kokonaisuus lähtee rakentumaan.

Valehtelisin, jos väittäisin, etten osannut kehittää ideoita ennen Tekstisuunnittelijan tutkintoa. Ideoita on tullut ja mennyt, enkä koe olevani mikään Pelle Peloton. Propellihattu pysyköön naulakossa. Viimeistään Copywriterin työ -kurssilla olen oppinut sen, että ideoita totisesti piisaa joka puolella. Niiden valjastaminen kampanjaan ja mainokseen on se työläämpi juttu. Vision ollessa vahva valjastaminen on kuitenkin helpompaa.

Hyvänä esimerkkinä toimii tehtävä, jossa suunniteltiin sähköpostisuora tukemaan aiemmin suunniteltua kampanjaa. Kehittämäni ideat olivat alun perin sellaisia, jotka tulisivat todennäköisesti hukkumaan harmaaseen massaan. Sitten tapahtui tuo kuuluisa älynväläys. Idean tarjoili mediassa suurta kohua herättänyt Panama-paperien tietovuoto. Uusi idea ei ollut linjassa aiemman kampanjakokonaisuuden kanssa, mutta oli se kuitenkin sovellettavissa. Jään odottamaan kouluttajan mielipidettä asiasta. Sen verran voin vuotaa tietoa, että Panama muuttui bananaksi.

Ideoita on kuitenkin joka puolella

Näemme ja koemme päivittäin lukemattoman paljon asioita. Niiden kaikkien asioiden seassa ne ideatkin piileskelevät. Jotkut ideat erottaa helpommin ja jotkut vaikeammin. Lähdemateriaalin määrä on ääretön. Pitää vain onnistua tekemään tosielämän inception ja saada se idea kasvamaan korvien välissä. Ideointi on kuin geokätkön löytämistä ilman karttaa ja koordinaatteja.

Yksi idea on ainakin erityisesti vahvistunut koulutuksen aikana. Kouluttautuminen ei jää tähän Tekstinsuunnittelijan tutkintoon. Lisää pitää saada, kun tiedon tulvaportit ovat avattu. Varmaa on myös se, että lisätietoa tulen ammentamaan Markkinointi-instituutissa. Uusia kursseja on tullut tarjolle, ja osa vaikuttaa juuri siltä mitä tarvitsen. Niiden vuoro on kuitenkin vasta sitten, kun tutkinto on takataskussa ja tulevaisuuden kuviot selvempiä.

Portfoliosta aamunkoittoon

Portfolion ensimmäinen tarkastuspiste oli ja meni. Nyt pitää vain viedä vinkit käytäntöön ja koettaa jalostaa sivusta mahdollisimman itsensä näköinen. Lopulliseen loistoon hiominen edellyttää valokuvaamista, tekstinsuunnittelua ja lukuisia kahvikupillisia. Sehän kuulostaa juuri siltä, mitä varten olen valmentautumassa. Portfolio on siis työnäyte jo itsessään.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Idea ei ole itsestäänselvyys