Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

15.9.2017 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

"Ihmisiä yhdistää loputon uteliaisuus ja tirkistelynhalu"

Blogivieraina sisältömarkkinoinnin tuottaja, tuotantopäällikkö ja kirjailija

 

Ihmisiä yhdistää loputon uteliaisuus ja tirkistelynhalu 

Kutsuin tuttuja vieraita kylään viimeiseen opiskelijabloggaukseeni. Kolmikko oppi lukemaan Aku Ankasta jo varhain ennen Aapiseen tarttumista. He ovat kotoisin Suomenniemen eri puolilta ja matkanneet ympäri maailmaa. Nämä kirjoittamisen ammattilaiset tunnustautuvat sisältöjen ahmateiksi. Sisältömarkkinoinnin tuottaja Elina Eronen Piper, elokuvayhtiön tuotantopäällikkö Timo Savunen ja kirjailija Katja Kaukonen kertovat itsestään kuluttajina ja tuottajina. Sisältöjen tulevaisuudelta he odottavat laatua ja kansainvälisyyttä.

Pikku makupala tai yliannostuksen mahdollisuus

Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttivat viime vuonna mediaa 7 tuntia ja 33 minuuttia päivässä. Koko väestöä tarkasteltaessa lineaarinen televisio oli edelleen kärjessä, radio vahvana kakkosena. Sosiaalinen media vasta hätyytteli perinteisten medioiden vaikutusvaltaa. Alle 30-vuotiaiden joukossa some oli kuitenkin jo ykkössijalla.

– Tarinat kiehtovat. Haluan nähdä, lukea ja kuulla jotain uutta. Hyvä tarina voi löytyä tutkivasta journalismista, brittiläisestä indie-leffasta tai Instagramin kuvavirrasta. Päivän rytmi ja fiilis vaikuttavat sisällön kulutukseen. Joskus tekee mieli lukea kirjaa, katsoa videoita Youtubesta, välillä ottaa sarjayliannostus Netflixistä tai HBO Nordicilta, Eronen Piper kertoo.

– Vaikka olen leffa-alalla, en lue itseäni elokuvien suurkuluttajiin. Katson uutisia, ajankohtaisia reportaaseja, brittidekkareita ja urheilua – myös teksti-tv:stä. Luulenpa, että edustamani nelikymppisten ikäluokka näkyy kulutustavoissani. Paperinen sanomalehti on minulle tärkeä ja Yle Puhe aina taustalla. Toki olen mukana Facebookissa ja Instagramissa. Kirjojen vuoro on loma-aikaan. Hyvät kirjat, kuten Antti Hyryn Uunin, luen kahteen kertaan, Savunen paljastaa.

Sisällönkuluttajan päivässä onkin sekä pienenpieniä mikrohetkiä että isompia, uutispäivän tai romaaninpuolikkaan mentäviä mustia aukkoja.

– Osa sisällöstä ja kanavista on viihdykkeeksi, osa liittyy selkeästi työhön. Kulutan kauno- ja tietokirjallisuutta, elokuvia, dokumentteja, reality-sarjoja, blogeja, videopalveluita, tutkimuksia, verkkolehtiä, arkistoja, tietokantoja ja kulttuurialan portaaleja. Mieleenpainuvia hetkiä ovat olleet muiden muassa antikvariaatista löytyneen kirja-aarteen tuoksu tai viikonlopun aamiainen vuoteessa miehen lukiessa ääneen kännykästä uutisia, Kaukonen muistelee.

Kirjoittaja tarvitsee luottokumppanit

Ammattinetti kertoo, että copywriterit eli mainostekstien suunnittelijat ovat luovia ihmisiä. Heillä on kirjallista ilmaisukykyä ja markkinointiviestinnän tuntemusta. Elokuva-alan käsikirjoittajan vastuulla on elokuvan suunnitelma yksityiskohtineen. Tuotantopäällikölle uskotaan hallinnolliset, taloudelliset ja tekniset vaatimukset. Kirjailijoita kannustetaan kerryttämään kielellisen lahjakkuuden lisäksi uskoa omaan työhön. Omaleimaisen sanottavan rinnalla yhteistyökyvykkyys yhdistää kaikkia kirjallisia ammatteja.

Eronen Piperin hektinen markkinointiarki rullaa tiiviissä yhteistyössä asiakkaiden sekä muiden kirjoittajien ja kuvaajien kanssa. Lopputuote on tavoitteesta riippuen artikkeli, blogi, stillkuvaa, liikkuvaa kuvaa tai edellisten yhdistelmä. Toisinaan kokonainen liite tai lehti.

Blogeja ja lyhytelokuvien käsikirjoituksia luodessa Savusen työ on hyvin itsenäistä. Arkeen kuuluu paljon asiapitoista tekstisuunnittelua kuten projektisuunnitelmia ja raportteja. Elokuvien ja mainosinserttien suunnittelussa asiakas on puolestaan vahvasti mukana.

Kaukosen työ kirjailijana vaatii yksinäisen maratoonarin kestävyyttä. Kolmatta romaaniaan hän kirjoitti viisi vuotta. Käsikirjoituksen ensimmäisen version valmistuttua prosessiin astuivat mukaan kustannustoimittaja ja kustantaja. He bongasivat ongelmakohtia, kommentoivat ja editoivat, kun teksti oli jo kohtalaisen pitkällä.

Tulevaisuuden tuottajat hyödyntävät luovasti dataa ja dialogia

– Internetin, älypuhelimien ja sovellusten ansiosta kuka tahansa voi perustaa median, tuottaa sisältöjä ja olla vaikuttaja. Tämä johtaa valtavaan sisällön määrään, mikä nostaa itse sisällön laadun vaatimusta. Teknisellä osaamisellakin on arvonsa. Jos haluat olla menestyvä ja kanavallasi tienaava Youtube-vloggaaja, et voi olla huomioimatta alustan algoritmejä, Elina muistuttaa.

– Jatkuva muutos on varmaa. Mutta ihminen itsessään, ihmisen ydin, muuttuu hitaasti. Ihminen kaipaa sitä, että joku huomioi, hyväksyy ja arvostaa. Tämä lienee yksi perussyy huomiohakuiseen sisältöön, yhdistettynä ihmisten loputtomaan uteliaisuuteen ja tirkistelynhaluun. Laatujournalismikaan tuskin on vaarassa, koska tiedonjanoiset ihmiset haluavat faktapohjaista perehtymistä asioihin, Timo uskoo.

– Kun sisällön tuottamisen kynnys mataloituu entisestään, syntyy enemmän kokemusasiantuntijoita ja jotkin olemassa olleet hierarkiat romahtavat. Ihanne olisi, että sisältö monipuolistuisi maailmanlaajuisesti. Sukututkimuslöytöjen jaettavuus ja saatavuus netissä on hyvä esimerkki. Nykyään vältytään monilta turhilta päällekkäistutkimuksilta, edetään nopeasti ja voidaan toimia vastavuoroisesti ja dialogisesti, Katja kertoo.

Suomalaisia videoblogeja rankkaavaa tilastoa johtaa kaveriporukasta kansainväliseksi ilmiöksi kasvanut Duudsonit 1 647 763 tilaajalla. Lukema on komeampi kuin erään Pohjoismaiden laajalevikkisimmän median verkkosivujen viikkotavoittavuus. DudesonsVLOG on onnistunut tarjoamaan kohderyhmälleen jotain (ir)rationaalista ja emotionaalista. Siinäpä meille muillekin sisällöntuottajille tavoitetta.


 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


 

Jaa tämä artikkeli:



 


 

 "


 

 

Tanja Hovi

sisältömarkkinoinnin tuottaja, Alma Media
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskeli Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkinnon ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

                                            

Haluatko sisällöntuottajaksi?

Opiskele työn ohessa!

Tekstisuunnittelijan tutkinto

  • Espoo, 8 kk
  • 17 koulutuspäivää + etäopiskelua

UUDISTETTU Copywriterin työ

  • Espoo, 12 kk - aloita kun sinulle sopii!
  • 9 koulutuspäivää + etäopiskelija

 

 

"Inspiroiduin luomaan odottamattomia konsepteja ja kestäviä tarinoita, joihin ihmiset mielivät mukaan."

Kati Kuha, ammattiteatterin markkinoija ja freelance-copywriter
Tekstisuunnittelijan tutktinto

Ihmisiä yhdistää loputon uteliaisuus ja tirkistelynhalu