Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

10.11.2015 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Integroidusta kampanjasuunnittelusta briefiin

 

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opintojen edetessä olen yllättynyt, kuinka kiehtovana markkinoinnin maailman näen nykyään. Yllätyksenä on tullut myös se, että työmatkoilla olen alkanut tankata Philip Kotlerin kirjoja. Pitäisi olla vain pidempi työmatka, että ehtisi enemmän lukea hänen ajatuksiaan.

Sanonta ”nälkä kasvaa syödessä” taipuu ilmeisesti myös muotoon ”tiedonjano kasvaa opiskellessa”. Toinen koulutuspäivien setti vahvisti entisestään kiinnostustani markkinointia kohtaan. Kiitoksen tästä ansaitsevat taas kerran kouluttajat. Kampanjasuunnittelun vaiheet ovat nyt selvillä. Myös eri medioiden merkitykset ja vahvuudet mainonnan välineenä kirkastuivat.

Hienoin opiskelukokemus tähän mennessä kuitenkin oli oman unelmabriefin tekeminen, jonka saimme etätehtäväksi koulutuspäivien välille. Briefin työstäminen oli miellyttävämpää kuin saatoin kuvitellakaan. Harmaat aivosolut heräsivät horroksestaan. Vielä kun noiden briefien kanssa pääsisi työskentelemään työelämässäkin.                      

Offline-media, onko sinulla vielä annettavaa?

Printtimediaa pohdittiin ensimmäisenä koulutuspäivänä paljon. Lopputuloksena voisi tiivistää, että vielä on annettavaa ja paljonkin. Itse pohdin, olenkohan milloinkaan siirtynyt spontaanisti ostotaajuudelle lehtimainoksen perusteella. Eipä tarvinnut muistella kuin vuosi taaksepäin, kun muistin parikin mainosta, jotka johtivat mainostetun palvelun ostoon. Oikea viesti oikeassa paikassa, ja olin myyty. Hullua sinänsä, koska yleensä vasta selvitystyön jälkeen puen ostohousut jalkaani ja ryhdyn toimeen.

”Älä aliarvioi printtimedian voimaa”, jouduin siis toteamaan. Vaikka printtimediaa onkin povattu hiipuvaksi vaikuttajaksi, todisti ainakin tuo oma tapaukseni sen, että sen voima on yhä vahva.

 

Jirka Rautavirran näyttämä TNS Atlaksen (2014) tutkimustulos mediaryhmien tavoittavuudesta. Rautavirta kouluttaa Integroitu kampanjasuunnittelu -kurssin osiota Offline ja muutokset massamarkkinoinnissa. Kurssi kuuluu sekä Tekstisuunnittelijan tutkintoon että Markkinointiviestinnän erikoisammattitutkintoon.

 

Digitaalinen markkinointi pyyhkii muilla lattiaa

Hakukoneoptimointi, Adwords, sosiaalinen media ja ohjelmallinen ostaminen. Työkaluja digimarkkinoinnissa piisaa, ja digitaaliset kanavat kehittyvät jatkuvasti. Haasteeksi tulevaisuudessa varmasti muodostuu se, kuinka pysytellä aallonharjalla. Tulevaisuudessa kuitenkin odottaa laajennettu todellisuus (Augmented reality) ja virtuaalitodellisuus (Virtual reality) sekä paljon muuta.

Ongelmaton ei ole digimaailmakaan. Jos se olisi ongelmaton, se olisi korvannut jo muut markkinoinnin kanavat. Ongelmana voi olla, ettei oikeaa kohderyhmää tavoiteta tai mainokset yksinkertaisesti ärsyttävät, eivätkä näin tuo toivottua tulosta.

Mediavalinta perustuu asiakasymmärrykseen

Sanoisin, että yhtä varmaa mediavalintaa ei ole olemassakaan, sillä kaikkiin liittyy omat haasteensa. Laittamalla kaikki resurssit yhteen mediaan on kuin yrittäisi syödä haarukalla kiisseliä. Jotain tarttuu kyllä mukaan, muttei niin paljoa kuin toivoisi. Lusikoinnin määrä kasvaa ja vaivaa joutuu näkemään enemmän. Eikä toistojen määrä markkinoinnissa tarkoita muuta kuin kulujen kasvamista.

Mutta yhteen kanavaan panostaminen voi myös toimia, jolloin haarukka muuttuukin kauhaksi. Tällöin yleensä taustatyö on tehty erittäin hyvin ja viestillä on tavoitettu juuri se kohderyhmä, jota yritys haluaa palvella.

Palataan siis takaisin asiakasymmärrykseen. Tunne asiakkaasi, tiedä mistä heidät tavoitat ja kerro heille se, minkä he haluavat kuulla.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Integroidusta kampanjasuunnittelusta briefiin