Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

1.4.2016 Mervi Karvo

”Joo mutku” – oiva keino luistaa vastuusta?

 

 

Ennen pääsiäistä 11-vuotias Valtteri kertoi YLEn aamuteeveessä kohtaavansa rasismia: nimittelyä, kiusaamista, jopa aikuisten taholta. Joskus bussitkin ajavat pysäkillä odottavan Valtterin ohi.

Linnéa Mynttinen palkkasi taannoin avustajakseen turvapaikanhakijan ja sai teostaan SPR:ltä Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen.

Felix kertoo mainonnassaan tuntevansa suomalaisen maun.

Uusia näkökulmia ja rohkeita ulostuloja. Mutta sitten laulaa some:

  • "Joo mutku suomalaisetkin lapset kohtaavat kiusaamista päivittäin koulussa.” Näin on, valitettavasti. Suomalainen Valtteri kertoo asiasta oman näkökulmansa.
  • ”Joo mutku suomalaisiakin on työttömänä.” Niin on, valitettavasti. Kenties muutkin vanhukset tarvitsisivat apua. Tai joku muu?
  • ”Joo mutku… öö mitä?” Felixille haistatellaan. Koska mainoksessa ei ole sinisilmäinen Elovena-blondi?

Mahdollisuus on markkinoijan omissa käsissä

Some-laulut eivät yllätä: puskista on helppo huudella. Vaihdetaanpas näkökulmaa: miten tämä mutkuttelu liittyy markkinointiin?

Markkinoijat ovat jo pitkään, lähes kyllästymiseen saakka, peräänkuuluttaneet pääsyä kulmahuoneeseen. Viimeaikoina useampi taho on haastanut markkinoinnin ammattilaisia lopettamaan oman jargonin puhumisen – ja keskittymään numeroilla mitattavaan ja todennettavaan liiketoiminnan edistämiseen.

Tahtoa näyttämiseen on, ja mahdollisuus omissa käsissä. Eihän mistään enää kuulu ”joo, mutku…”?

Markkinoinnilta toivotaan vähemmän tekstiä ja enemmän numeroita

Anne Korkiakoski Siksi markkinointia! -projektin kummitätinä haastaa meitä lisäämään markkinoinnilla tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja luomaan työpaikkoja, hyvinvointia ja varallisuutta. Muun muassa. Tarvetta olisi. Euroopan komission mukaan Suomi pysyy nimittäin lähivuosina euroalueen hitaimmin kasvavana taloutena Kreikan rinnalla.

Hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae puolestaan peräänkuuluttaa markkinoinnilta vähemmän tekstiä ja enemmän numeroita sekä asiakkaan tuntemista alushousujen väriä myöten. Sanna toteaa myös, että markkinointiosaston on turha sanoa, että hallituksen pitäisi ruveta puhumaan heidän kieltään. Hänen mukaansa näin ei koskaan tule tapahtumaan. Helppo uskoa.

Toisaalta Anne myös pohtii, tulikohan luvattua liikaa markkinoijien puolesta. Saadaankohan puheet kääntymään teoksi? Lunastaako markkinointi paikkansa kasvun moottorina?

Markkinointi – muutoksen moottori vai mutkuttelija?

Somessa Valtteria ja Lydiaa myös puolustaa moni, valtaosa. ”Ei haittaa meitä”, vastasi Felix napakasti boikotilla uhkaajille.

Markkinoija, kun tie olisi auki ja tarjolla paikka edistää organisaatiosi liiketoimintaa, mitä vastaat? Sorrutko selittelyyn? Mutkutteletko ja jatkat mainoskynien ostamista? En usko. Sinä käärit hihat ja laita moottorin käyntiin – eikö?
                      

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

Mervi Karvo

kehittämispäällikkö, markkinoinnin koulutukset, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Hyvä markkinointi toimii linkkinä asiakkaan ja organisaation välillä. Tuntee asiakkaansa ja auttaa heitä arjen valinnoissa, toimii organisaation (liike)toiminnan työkaluna tuottaen kasvua. Win-win.

Mervi haastaa markkinoijia myös organisaation sisäiseen markkinointiin.
Tee asiakas "eläväksi" kaikille ja ota koko organisaatio mukaan markkinoimaan.

 

 

 

"Joo mutku" - oiva keino luistaa vastuusta?