Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

8.3.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Kasvua itsekriittiseksi ihmiseksi

 

 

Opintojen edetessä on itsetutkiskelu tullut mukaan tekemiseeni. ”Miten tämän voisi tehdä toisin, miten voisin kehittää tätä”, saatan pohtia. Ajatukset eivät läheskään aina ole noin kirkkaita, mutta pienemmänkin mittakaavan itsekriittiset pohdinnat ovat kaikki eteenpäin. Muutos on puhtaasti tämän koulutuksen ansiota. Ennen sitä vain teki, ja jälkipyykissä oli sitten pohdintojen vuoro – jos silloinkaan.

Luomisprosessi kaipaa järjestelyä

Copywriterin työ -kurssilla tehtävät ovat vaatineet paljon ideointia ja sillä saralla itsetutkiskelussa huomasin kehitettävää. Useamman kerran on käynyt niin, että jo valmiiksi jalostettu idea saakin toteutusvaiheessa hillittömän määrän muita ideoita kilpailijakseen. Jalostettu idea alkaakin tuntua haalealta ja heikolta, kun uusia älynvälähdyksiä pulppuaa. Siinä vaiheessa ei kuitenkaan huvita aloittaa koko hiomisprosessia alusta. Vaikka uudet ideat päätyvät romukoppaan, ne jäävät myös kummittelemaan päähän. Ainoa vaihtoehto on kääntää tuo prosessi niin, että jo varhaisessa vaiheessa alkaa työstämään raakiletta toteutukseen. Tällöin toivottavasti vaihtoehtoiset ideat nousevat pinnalle ja niistä pääsee valitsemaan parhaan. Aloitan epätieteellisen tutkimukseni välittömästi seuraavan etätehtävän parissa.

Selkeään itsetutkiskeluun ajoi viimeistään tehtävä, jossa suunnitellaan printtimainos. Toinen vaihtoehto oli automainos ja toisena Itämeren suojelun puolesta puhuva mainos. Mainosten työstö aloitettiin jo koulutuspäivän aikana. Ajauduin arpomaan, kumpaa mainosta lähden työstämään valmiiksi. Molempiin sai kyllä tekstiä ja sitten alkoikin se suurin pohdinta. Onko teksti riittävän revittelevää vai onko se jo liiankin revittelevää. Veteen piirretty viiva lienee paras termi kuvaamaan tilannetta. Fakta on kuitenkin se, ettei kaikkia voi miellyttää. Jos niin yrittää, uppoaa mainos harmaaseen massaan tavoittamatta yleisöä. Hajuton ja mauton ei kelpaa ravintolassakaan.

Valitsin loppuviimein automainoksen, ja tekstiä kirjoittaessa alkoi noita vaihtoehtoisia ideoita tulvimaan. Ideat eivät sitten olleet edes vaihtoehtoisia tekstejä, vaan isoja konsepteja, jotka olisivat palauttaneet työn edistymisen takaisin lähtökuoppiin. Kuva olisi mennyt vaihtoon ja tekstit olisi pitänyt tehdä uudelleen. Luomisprosessin uudelleenjärjestelylle on selvä tarve.

Moniulotteinen ulkomainonta

Uusin tuttavuus mediana on ulkomainonta. Ennen Hannu Konttisen mielenkiintoista koulutusosuutta en nähnyt ulkomainonnassa paljoakaan potentiaalia. Mikään ei kuitenkaan vakuuta niin hyvin kuin esimerkkicase. Nähdyt caset olivat nerokkaita ja niissä hyödynnettiin ulkomainonnan vahvuuksia erinomaisesti. Hienointa ulkomainonnassa on ehdottomasti, että luovuus ei selvästikään tunne rajoja. Lisäksi interaktiivisuus potentiaalisten asiakkaiden kanssa säväytti vahvasti. Ulkomainonta on erittäin vahva vaihtoehto perinteisille medioille.

Päihde nimeltä markkinointi

Olen ilmeisen humaltunut markkinoinnista, koska media toisensa jälkeen pystyy säväyttämään huikealla tavalla. On suorastaan hämmästyttävää, miten yksiulotteisesti olen eri mediat nähnyt ja kokenut. Voihan se olla, että vastaavia ahaa-elämyksiä kokisi muillakin liiketoiminnan saroilla. Markkinointi nyt vaan sattuu olemaan aivan huikeeta. En suostu edes ajattelemaan markkinointidarraa.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Kasvua itsekriittiseksi ihmiseksi