Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

31.3.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Kerro jotain olennaista ja sano se tunteella!

 

 

Toimivalle markkinointiviestinnälle on yksinkertainen resepti: ratio + emootio. Markkinointiviestintä kertoo tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksista jotain kohderyhmälle olennaista ja jotain tunteisiin vetoavaa. Mutta, mitä kaikkea oikein ovatkaan tunteet? Tätä olen jäänyt täyteläisten kurssipäivien jälkeen pohtimaan. Siinäpä taklattavaa yhteen elämään saati yhteen blogikirjoitukseen. Huh, vähän pelottaa, mutta yritetään kuitenkin.

”Millaista on olla eläin?” kysyy biologi Helena Telkänranta samannimisessä tietokirjassaan ja kertoo kalojen tuntevan kipua ja pelkoa. Lehmä silmin nähden ilahtuu päästessään keväällä pihattoon. Hevonen jopa tunnistaa ihmisen tunnetiloja tämän ilmeistä.

No, millaista on olla ihminen? Melkoista tunteiden kuohua. Ja – oletpa haaveileva hevimuusikko, seurallinen myyntitykki, luotettava laitapelaaja, järjestelmällinen tutkija tai impulsiivinen start-up –yrittäjä – olet kanssani samaa mieltä. Koska: selvitytyminen.

Niin. Tunteiden kehittyminen on ollut homo sapiensille merkittävää lajin selviytymisen kannalta. Tunteet virittävät kehon toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla. Pelko on opettanut meitä karttamaan petoja ja inho varoittanut pilaantuneesta ravinnosta. Kiintymys on auttanut huolehtimaan jälkeläisistä.

Katu-uskottavat kovikset ja herkkäsielut

”Tuntui, että koko maailma oli minua vastaan”, kuvaili nuorten jääkiekon maailmanmestari Kasperi Kapanen takkuisesti alkanutta Pohjois-Amerikan kauttaan. ”Eniten tunsin suurta voimattomuutta”, totesi tasavallan presidentti Sauli Niinistö ääripäihin jakautuneesta monikulttuurisuuskeskustelusta.

Tunteiden näyttäminen ja tunteista puhuminen on nykyään katu-uskottavaa. Ennen niin pidättyväisen pohjoisen kansan ulkoministeriö julkaisi ensimmäisenä maana Suomi-emojit. Kokoonnumme perjantaisin perheinemme television ääreen itkemään elämän iloja ja suruja yhdessä tähtimuusikoidemme kanssa.

Terävimpien tunnesärmien hiominen on puolestaan hyvää käytöstä. Pisteiden käyttäminen pikaviestimissä on liian komentelevaa ja suuraakkoset suorastaan HUUTAVAT vastaanottajalle. Punakynä sopii perinteiselle opettajalle, mutta ei yritysten yhteyshenkilöiden väliseen viestintään.

Tunnetko itsesi, läheisesi, kohderyhmäsi?

Suomen mielenterveysseuran sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista faktaa tunteista. Tee sinäkin testi. Mieti yhden viikon aikana pintaan nousevia tunteitasi. Tunnista ensin perustunne: ilo, pelko, rakkaus, suru, viha tai yllättyneisyys. Pyri syventämään perustunnetta tunnekartan avulla.

Seuraa, miten välitön perustunne, fyysinen reaktio ja tapahtumaa seuraavat fiilarit eroavat arkisissa tilanteissa. Jos esimerkiksi raastat kiireessä rystysesi verille porkkanan pyörähtäessä lattialle, onko välitön vihan tunne lähempänä turhautumista kuin ärtymystä vai silkkaa raivoa ärräpäineen. Entäpä, jos perheenjäsenesi viiltää kipeästi sormeensa makkaratikkua veistellessään. Mitä tunnet silloin?

Tämän jälkeen voit tarkkailla, mitä tunteita herättää juuri sinua koskettava tai muuten ansioitunut mainonta. Tutustu vaikkapa Folk Finlandin Helsinki Missionille kuvaamaan muistisairaan Eilan tarinaan (Kultajyvä 2014) tai MSLGROUPIN ideoimaan PR-kampanjaan Alwaysille (Cannes Lions 2015)

Lopuksi. Tunteet vaikuttavat kehon kieleen ja päinvastoin. Naurujooga, puhumattakaan kissanauruharjoituksesta, tekee mielen iloiseksi. Liigapelaajan lailla tuulettaminen saa aikaan voittajafiiliksen ilman urheilusuoritusta. Oikein tunteikasta kevättä!

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

 

Kerro jotain olennaista ja sano se tunteella!