Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

19.9.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Kerro, kerro kuvastin

 

 

Koulutuksen kesto 9 kuukautta. Näin lukee Tekstisuunnittelijan tutkinnon todistuksessani. Jopas jotakin, sehän on raskausaika. Ja kahden pojan äitinä voin vertailla puskeneeni opiskeluaikana vastaavissa tunnemyrskyissä: paljon iloa, odotusta, luottamusta, vahvuutta, epävarmuutta, huolta, muutama huonosti nukuttu yö – ja kehtaan tunnustaa tirauttaneeni yhdet itkutkin. No mitä syntyi?

Kaikki lapsia, mehiläisiä, mallasohraa, kuusimetsää, puolison tai naapurin kärsivällisyyttä tai ihan mitä vaan kasvattavat tietävät, että homma ei todellakaan lopu synnytykseen tai sadonkorjuuseen. Kasvaminen ja kasvattaminen ovat elämäntyötä. Ja, kun ystävät ja työkaverit ovat tiedustelleet, mitä koulun penkillä opin, olen vastannut, että hurjasti kaikenlaista, mutta nythän sitä vasta isompaa vaihdetta laitetaan silmään.

Tietoa, älyä vai viisautta?

Olisi niin ylentävää vain paistatella uuden älykkyyden kimmeltävässä sädekehässä. Mutta yksilön tieto, kun tuppaa muuttumaan osaamiseksi vasta vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Ajatteles, jos kirjoittaisit huolellisesti taustoitetun ja kieleltään rikkaan romaanin, jota kukaan ei koskaan lukisi. Kuvataiteenkin syvin olemus on olla viestinnän väline. Ilman yleisöä maalaus on yhden ihmisen terapiaa. Siis, miten jalkauttaa uutta tietoa omaan työyhteisöön ja asiakkaille asti? Tekemällä asiat paremmin. Miten?

Tämän kysymyksen vaivaamana, tartuin henkilöstöjohtamisen gurun Pentti Sydänmaanlakan kirjaan Älykäs organisaatio. Sydänmaanlakka vahvistaa, että vain jaetulla tiedolla on merkitystä organisaation kannalta. ”Tiedon jakaminen edellyttää myös kulttuuria, joka rohkaisee tiedon jakamista ja vapaata ajatusten, ideoiden ja toimintatapojen vaihtamista”, hän jatkaa.

Funkista punkkiin

Tulevaisuuden ihanneorganisaatiota voisi verrata jazz-bändiin, joka säveltää musiikkia soittaessaan sitä. Kun sinfoniaorkesteria johtaa kapellimestari, jazz-bändi improvisoi ja uudistuu. Se tunnistaa yhteisesti sovitun päämääränsä, mutta keinojen sen saavuttamiseen sallitaan vaihdella.

Hyvä. Koska työnantajani, markkinointitoimisto Staartin yrityskulttuuri rohkaisee paitsi itsensä kehittämiseen ja tiedon jakamiseen myös tiimien keskinäiseen jammailuun, alan siis vain soveltaa oppimaani työtehtäviin ja kohtaamisiin. Mutta miten saan janoamani huomion?

”Vuorovaikutuksen avulla”, Sydänmaanlakka rohkaisee. Aito vuoropuhelu on erilaisten kysymyksien ja ongelmien pohdintaa, toisten ihmisten ajatusten aitoa kuuntelemista, mielipiteiden arvostamista ja myös omien ajatusten kyseenalaistamista.

Ahaa. Vuorovaikutus toimii kuin peili. Selvä kuin pläkki. Paremmat briiffit, puhuttelevat ideat, pureskellut kampanjat, perustellut mittarit, sujuvat tekstit ja innostava yhteistyö. Muutos. Se lähtee itsestä.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:

 

 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

 

Opiskelijoiden kokemuksia Tekstisuunnittelijan tutkinnosta


"Tekstinsuunnittelun opinnot toivat lisää ajattelua ja varmuutta organisaationi viestintään."

Kati Kuha, ammattiteatterin markkinoija ja freelance-copywriter

"Koulutuksen ansiosta kehityin ideoijana ja kirjoittajana. Minusta kuoriutui luova työntekijä."

Marjo Saarela, mainonnansuunnittelija, Tokmanni

Tutustu opiskelukokemuksiin >

Lue lisää Tekstisuunnittelijan tutkinnosta >

 

Kerro, kerro kuvastin