Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

13.4.2016 Anne Niemi-Hakala

Koulutettu työntekijä tulee halvemmaksi

 

 

Onko työnteko teillä sujuvaa? Kuluuko henkilöstön aikaa sähläykseen tai toisten osaamattomuuksien paikkailuun, peittelyyn ja päivittelyyn? ”Töissä sählätään vuosittain miljardien edestä”, sanoo henkilöstötuottavuuden tutkija Marko Kesti (Yle 30.9.2013).

Henkilöstö on toki aina joukko erilaisia ja eritasoisia ihmisiä, mutta kun työ kangertelee joko osaamattomuuden, huonon vuorovaikutuksen tai fokuksen puuttumisen vuoksi, menetetään rahaa. Kun sähläys vähenee, syntyy enemmän, oikeampaa ja paremmalla fiiliksellä tehtyä työtä.

Koulutettu ja osaava henkilö on tuottavampi

Tutkimuksen mukaan vain 5 % henkilöstöstä ymmärtää organisaation strategian (Kaplan & Norton, 2001: Four Barriers to Strategic Implementation). Kuulostaa huolestuttavalta, mutta asialle voi tehdä paljon.

Taannoin Markkinointi-instituutin asiakasyrityksestä osallistui suuri määrä alempia toimihenkilöitä strategisen johtamisen koulutukseen. Mitä järkeä? Eikö strategityö ole ylimmän johdon asia?

Tulokset olivat huikeita. Keskustelu organisaatiossa parani, ymmärrys yritykselle tärkeistä asioista syveni, ja koulutuksen jälkeen sekä henkilöstö että johto lähenivät. Lopultakin kaikki tiesivät, mistä heidän liiketoiminnassaan on kyse, mistä raha tulee ja minne se menee. Koulutus maksoi itsensä pian takaisin.

Miten asiakkaat osaavat ostaa, elleivät myyjätkään tunne tuotteita?

Toinen hyvä esimerkki on myynti. Koulutettu ja sitä kautta motivoitunut myyjä tuottaa taloon rahaa monta kertaa enemmän kuin laiska ja osaamaton. Väite on rankka, mutta ellei myyjä pidä osaamistaan ajan tasalla, opiskele uusia tuotteita, lue organisaation tuottamia materiaaleja ja aktivoidu somessa, hän tietää pian omasta bisneksestään vähemmän kuin asiakas eikä ansaitse asiakkaan rahaa. Organisaatio on tottunut toimimaan myyjien apuna, kun saa asiakaskortista päähän. Väki tekee esitteitä, suunnittelee presentaatioita, buukkaa käyntejä ja päivittää CRM:ää myynnin puolesta, jotta kauppa kävisi.

Kouluta ja osallista myös määräaikaiset

On lyhytnäköistä ajatella, ettei määräaikaisia ja vuokratyövoimaa kannatta kouluttaa. Mikäli heitä ei perehdytetä kunnolla eikä heidän anneta osallistua maksettuun koulutukseen, vaje alkaa näkyä tulosraporteissa. Koko henkilöstö tulee sitouttaa yrityksen tavoitteisiin, jotta ne toteutuvat. Asiakaspalvelussa ei ole varaa kömmähdellä, vaan henkilöstöllä on oltava yhteinen näkemys siitä, mitä hyvä asiakaspalvelu meillä tarkoittaa. Excel-rivit kertovat kyllä tuloksen.

Koulutuksen motivoivaa merkitystä ei pidä väheksyä. Se johtaa suoraan parantuneeseen työhyvinvointiin ja sitä kautta organisaation tulokseen.

Kirkasta digitalisaatio

Henkilöstö ja johto voivat ajatella aivan eri tavalla, mitä meidän liiketoiminnassamme digitalisaatio tarkoittaa. Ensimmäisessä työpaikassaan olevan odotustaso eroaa eläkeikää lähestyvästä. Digitalisaatio on tuonut työpaikoille paljon erilaisia järjestelmiä, eivätkä ne tule vähenemään. Mikäli koulutus jää puutteelliseksi, investoinnin teho laskee päivä päivältä. Teknologiakoulutuksen ohella pitää jakaa ymmärrystä ja määritellä prosesseja. Henkilöstön tulee rohkeasti kysyä, miksi ja miten, ja vastuuhenkilöiden yhtä kärsivällisesti vastata.

Kun osaaminen on kunnossa, voidaan keskittyä omiin ylivoimatekijöihin. Lopetetaan kollegan osaamisvajeiden mukaan eläminen. Ei tehdä enää käännöstöitä kavereille, jonka piti osata englantia. Ei kirjoiteta sisäistä viestintää toisen puolesta, se on resurssien väärinkäyttöä. Ei pidetä puheenvuoroa esiintymispelkoisen esimiehen puolesta.

Jokainen oppii paremmaksi!
                      

Annen kirjoitus on alun perin julkaisu HR viestissä 2/2016.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

Anne Niemi-Hakala

markkinointi- ja viestintäjohtaja,
Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Anne Niemi-Hakalalla on avoin ja intohimoinen suhde työhönsä. Hän menetti sydämensä palvelumarkkinointiin jo vuosikymmeniä sitten, ja on saanutkin vastata siitä monipuolisesti eri organisaatioissa. Hän syttyy asiakkaista ja arvon tuottamisesta heille – siiloutunut sooloilu vastaavasti saa hänet sammumaan. ICT-alan kokemus on antanut hänelle laajemman näkemyksen nykyiseen asiakkaiden työn tekemisen kehittämiseen. Niemi-Hakala kannustaa jokaista elinikäiseen oppimiseen ja toteuttaa tätä omassa elämässään opiskellen ja avoimesti uusia asioita seuraten.

 

Koulutettu työntekijä tulee halvemmaksi