Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

19.8.2016 Maria Mäenpää

Kuka vastaa siitä, miten Suomella menee? Sinä.

 

 

Kilpailukykypuhe kajahtelee juuri nyt kiivaana suomalaisen työelämän kallioseinistä. Etsinnässä on kompassi, jonka suuntimaa noudattamalla Suomen karavaani löytäisi louhikoiden keskeltä kirkasvetisen lähteen. Kuka oikeastaan on vastuussa siitä, miten suomalaisella liike-elämällä menee? Oletko tullut ajatelleeksi, että itse asiassa se olet sinä?

Suomen kilpailukyvyssä on oikeastaan kyse suomalaisten yritysten kilpailukyvystä. Kuinka haluttavana yhteistyökumppanina ja palvelu- ja tuotetoimittajana suomalaiset yritykset nähdään – sekä kotimaisilla että kansainvälisillä markkinoilla. Haluttavuus taas on kiinni innovatiivisista ja toimivista palveluista, kyvystä tuottaa aitoa asiakasarvoa, erottautuvasta asiakaskokemuksesta ja vakuuttavasta, tuloksellisesta markkinoinnista.

Kuka näitä tekee? Ihmiset. Kun yrityksiä, työyhteisöä ja koko Suomea kehitetään kohti parempaa tulevaisuutta, on jokaisella yksilöllä oma vastuunsa. Me yksittäiset työntekijät vaikutamme oman työpanoksemme kautta työnantajamme kilpailukykyyn ja sitä kautta laajemmin Suomen tilanteeseen.

Pysähdytäänpä miettimään hetkeksi, miten moninaiset asiat vaikuttavat siihen, millaista tulosta oman työpäivän aikana saa aikaiseksi.

Innovatiivinen – urautunut

Rutiineihinsa urautunut soutaa kehityksen virrassa vain juuri sen verran että pystyy vastustamaan alavirtaan ajautumista. Hän toistaa samoja toimenpiteitä päivästä toiseen – ja lopulta vuodesta toiseen. Kun katse on veneen pohjalla, kehitys vilistää silmien ohi ja aika ajaa ennen tehokkaiden toimintatapojen ohi. Kehitystä seuraava sen sijaan näkee, mitä kehityksen rannalla tapahtuu. Uteliaat, ympäristöään tarkkailevat silmät löytävät ideoita omaan työhön ja saavat selville, millaisia ratkaisuja esimerkiksi digikehityksen myötä on tarjolla. Uusista ideoista syntyy uutta virtaa ja kykyä soutaa ylävirtaan, kilpailijoiden ohi.

Motivoitunut – epämotivoitunut

Jos työ maistuu puulta, voiko sen tuloskaan olla asiakkaan mielestä houkutteleva? Työssään epämotivoituneena puurtavan työpäivä on yleensä täynnä ongelmia ja esteitä, turhautumista ja epätoivoa. Tuotteliain motivaatio ei ole ulkokohtainen, kuten raha tai palkkiota, vaan sisältä kumpuava. Kun omasta työstään saa onnistumisen elämyksiä, ongelmat ja epätoivo korvautuvat ratkaisumahdollisuuksien kirjolla ja sykähdyttävällä intohimolla tehdä parhaansa.

Verkostoitunut – kammioonsa sulkeutunut

Yksin voi syntyä hyvää, mutta yhdessä parasta. Lienee jo sanomattakin selvää, että nykyisessä työelämässä ei voi eikä tarvitse tietää kaikkea, sillä ratkaisut etsitään yhdessä. Työkenttäänsä yksin haravoiva piilottelija on auttamatta kakkonen, kun hänen rinnallaan kirii ihminen, joka hankkii voimansa verkostoista. Tiedon avoin jakaminen synnyttää yhteistä hyvää. Oman alan ammattilaisista ja muiden alojen asiantuntijoista koostuva verkosto on jokaisen työntekijän paras turvaverkko.

Parhaat ja käytännöllisimmät työkalut hallitseva – ruutuvihkoon rustaileva

Aina menestymisessä ei ole kyse oman erikoisalan tiedosta tai taidosta. Joskus on kyse kovin arkisesta, jopa mekaanisesta asiasta, kuten työvälineistä. Sulkakynäänsä mustepulloon kastanut jäi auttamatta työn tehokkuudessa jälkeen kirjoituskoneen käyttöä opetelleesta naputtelijasta. Niin on nytkin. Uusia oman alan työkaluja on opittava käyttämään, sillä ne monesti vapauttavat aikaa rutiinitehtävistä luovaan työhön tai toimivat kanavana tehdä jotain täysin uudella tavalla.

Me uskomme ihmiseen, usko sinäkin

Me Markkinointi-instituutissa näemme asiakkaidemme huikeiden oppimistarinoiden kautta, miten yksittäinen työntekijä voi omilla ideoillaan ja tekemisellään merkittävästi vaikuttaa työnantajaorganisaation tulokseen. Koulutuksella voidaan herättää henkiin innovatiivinen, motivoitunut, verkostoitunut ja moderneja työkaluja käyttävä tekijä.

Jokaisen osaamisella on merkitystä. Yritysten ja koko suomalaisen yhteiskunnan selviytyminen on kiinni meidän jokaisen panoksesta. Osaaminen takaa kilpailukyvyn. Oivaltava oman osaamisen käyttö vapauttaa käsijarrun ja rohkaisee kokeilemaan uutta. Luottamus omaan osaamiseen antaa uskallusta puolustaa näkemyksiä ja tarkastella kriittisesti nykytoimintaa. Koulutuksista saadut uudet ideat sekä taito muuntaa ideat käytännön oimenpiteiksi voivat muuttaa yhden ihmisen kouluttautumisen myötä työyhteisöä laajastikin.älilehti 3/8

Yksi yksilö voi muuttaa omalla tekemisellään yrityksen suuntaa. Anna siihen mahdollisuus! Ota itse vastuu siitä, että olet mukana kilpailukykytalkoissa: mieti, mitä voisit tehdä työssäsi toisin ja hae alkupotku koulutuksesta.

Jos käsissäsi on useamman työntekijän osaamisen kehittäminen, anna heille mahdollisuus viedä organisaatiotanne kohti tuloksellisempaa tekemistä. Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara – onko sinun yrityksesi henkilöstöllä valmiudet löytää menestyksen lähteelle? Sinun yrityksesi joonatanit, kirsit, tuukat ja ullat tekevät Suomen menestyksen.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 


 

 

 

 

 

Maria Mäenpää

viestintäsuunnittelija
Markkinointi-instituutti

Linken    Twitter

Maria etsii ja jakaa tarinoita vaikuttavista oppimiskokemuksista ja liiketoimintaa muuttaneista kehittymistarinoista. Hän kirjoittaa aikuiskoulutuksen hyödyistä ihmisille ja organisaatioille, osaamisen merkityksestä työelämässä sekä koulutuksen motivoivasta voimasta. Maria hykertelee, kun asiat kerrotaan niin kuin ne ovat – selkeästi, suoraan ja asiakkaan ymmärtämällä kielellä.

 


 

"Suomi on aina luottanut omaan osaamiseensa, ja sitä kautta ovat syntyneet suomalaiset menestystarinat. Ne ovat usein saaneet alkunsa yksittäisestä oivalluksesta, jota vankasti visioonsa uskovat ihmiset ovat lähteneet tarmokkaasti toteuttamaan. Oivalluksia varten tarvitsemme lisää tietoa ympäröivästä maailmasta ja osaamista niiltä alueilta, joissa tapahtuu eniten läpimurtoja. Kouluttautuminen on keino luoda uutta, ennakoida tulevaisuuden muutoksia ja varautua vaihteleviin markkinatilanteisiin. Jokainen suomalainen on vastuussa siitä, miten me kansakuntana pärjäämme."

Toni Berkowits
toimitusjohtaja, Markkinointi-instituutti



Kuka vastaa siitä, miten Suomella menee? Sinä.