Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

3.3.2016 Irmeli Kalliosalmi

Laiska ja tyhmä HR-ammattilainen on tulevaisuuden huippuosaaja

 

 

Tiedän kauhistuttavani otsikollani, joten selitys lienee paikallaan. Laiskuus ja tyhmyys ovat nimittäin hyveitä ja tulevaisuuden menestyvän HR-ammattilaisen ydinominaisuuksia. Retuperän WBK:n soittajienkin täytyy olla todellisia ammattilaisia, jotta he pystyvät soittamaan oikealla tavalla väärin. HR-ammattilaisen puolestaan täytyy olla piinkova osaaja, jotta hän hyötyy laiskuudestaan ja tyhmyydestään.

Touhukas HR tukkii organisaation

Laiskuus HR-ammattilaisen hyvänä ominaisuutena tarkoittaa sitä, että HR tekee ja teettää organisaatiolla vain sellaiset toimet, jotka tukevat liiketoimintaa ja tuottavat hyötyä työntekijöille. Kaikki, mitä HR-funktio tekee – ja ennen kaikkea teettää organisaatiolla – tulee olla hyvin tarkkaan harkittu. Tavoitteena on, että HR rasittaa organisaatiota erilaisilla hallinnollisilla asioilla niin vähän kuin mahdollista. Tähän viittasi myös professori Riitta ViitalaHenkilöstöjohdon 9 uutta roolia -artikkelissa (Fakta, helmikuu 2016).

Toisinaan HR-ammattilaiset voivat olla niin innoissaan jostakin uudesta HR-toimintatavasta, että he itse asiasta innostuneena tehokkaasti lanseeravat käyttöön jälleen uuden tehtävän jo muutekin työllistetylle organisaatiolle. Ja uusia toimintatapoja, teorioita ja ismejähän tulee koko ajan kuin tatteja sateella. Pahimmillaan uudistus työllistää monia eri tahoja suunnattomasti ja saatu hyöty jää organisaation toiminnan kannalta hämäräksi.

Niinpä ”laiska” HR-ammattilainen kyseenalaistaa niin vanhat kuin uudetkin toiminnot ja analysoi hyvin tarkkaan, onko niitä tarpeellista ja mielekästä käyttää. Romukoppaan joutavat kaikki ratkaisut, jotka eivät tue liiketoimintaa.

Uudistukset, jotka läpäisevät laiskan HR-ammattilaisen seulan, vievät liiketoimintaa eteenpäin, helpottavat työtä ja vapauttavat kaiken mahdollisen kapasiteetin ydintoimintoihin ja niiden tukemiseen. On parempi olla laiska kuin touhukas, tuottamatonta työtä teettävä taho.

Tyhmäksi heittäytyvä HR pääsee asioiden ytimeen

”Tyhmä” HR-ammattilainen puolestaan kyseenalaistaa niin oman kuin muidenkin toiminnan. Hän kysyy kysymyksiä eri näkökulmista. Loistava näkökulma on asiakkaan vinkkeli; miltä tämä näyttääkään ja tuntuukaan asiakkaalle. Silloin ollaan asioiden ytimessä.

Se, että joku organisaatiossa kysyy ja kyseenalaistaa jopa päivänselviäkin asioita, vaatii uskomattoman suurta rohkeutta. Kysymykset ”miksi, miksipäei ja mikä estää” voivat avata kanavan siniselle merelle. Autopilotti päällä teemme usein asioita, joita on aina tehty, miettimättä oikeastaan miksi niitä tehdään. Kun aidosti pysähdymme miettimään toimintamme merkitystä ja mielekkyyttä, voi rehellinen vastaus yllättää itsemmekin.

Vain osaava HR-ammattilainen voi olla kannattavalla tavalla tyhmä ja laiska

HR-ammattilaisen tyhmyys ja laiskuus vaativat itse asiassa suunnattoman määrän osaamista ja strategista ajattelua. Se, että osaa jättää tekemättä jotain ja tekee vain tarkoin harkittuja asioita, edellyttää vahvaa liiketoimintaosaamista ja ammattimaisuutta. Vain tiukka HR-ammattilainen pystyy tietoon ja osaamiseen pohjautuen tehdä isojakin valintoja ja uskaltaa tehdä tai jättää tekemättä jotain. Yksinkertaisten kysymysten kysyminen edellyttää taitoa kysyä arvostaen ja kunnioittaen, uutta ajattelua herättäen ja erilaisia näkökulmia valottaen.

Ehkä emme Markkinointi-instituutissa jatkossakaan järjestä ”Laiska ja tyhmä HR-ammattilainen” -koulutuksia, mutta koulutuksemme valmentavat juuri näihin HR-ammattilaisen taitoihin, joilla menestyksen kannalta tarpeellinen tyhmyys ja laiskuus saavutetaan.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

Irmeli Kalliosalmi

kehittämispäällikkö, HR-koulutukset
Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Irmeli rohkaisee HR-asiantuntijoita hankkimaan vahvan HR-osaamisen ja liiketoimintaymmärryksen, jotta HR voi parhaiten tukea organisaation ja yksilöiden menestystä. Irmeli luonut HR-ammattilaisten koulutuspolun, johon sisältyy tutkinnot henkilöstöassistenteille, henkilöstöpäälliköille ja henkilöstöjohtajille. Hän innostuu henkilöstöjohtamisosaamisesta, joka tukee organisaation liiketoimintaa.

 

 

Laiska ja tyhmä HR-ammattilainen on tulevaisuuden huippuosaaja