Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

29.3.2017 Lauri Sipilä, vierasbloggaaja

Markkinointi luo hyvinvointia

 

Ei koskaan enää opiskelua 

Markkinointi on strateginen investointi, alleviivasi Veikkaus Oy:n brändi- ja markkinointijohtaja Kimmo Tolonen Markkinointi-instituutin MARK Forum -webinaarissa, Markkinointi kansantalouden moottorina 16.3. Tolonen viittasi Siksi markkinointia -hankkeen tutkimusaineistoon: Kun lisäämme panostuksia markkinointiin, osaamisemme, teknologiamme ja tuotteemme saisivat ansaitsemansa kaupallisen menestyksen maailmalla, minkä seurauksena Suomen talous kasvaa ja kehittyy ja siten myös hyvinvointimme paranee.

Markkinointi luo kasvua

Vaikka markkinointi käsitetään usein lian kapeasti, vain mainonnaksi, on mainonnalla merkitystä kansantaloudenkin kannalta. Deloitte on tutkinut asiaa Iso-Britanniassa: Keskimäärin 1 punta mainontaan tuottaa 6 puntaa talouteen. 16 miljardia puntaa UK:ssa 2011 mainontaan käytetty raha tuotti 100 miljardia UK:n talouteen.

McKinseyn tutkimus on osoittanut mainonnan ja BKT:n kasvun välillä olevan selkeän kausaalikorrelaation; mainonta mahdollisti noin 15% nousun BKT:ssa G20-maissa viimeisen vuosikymmenen aikana uuden liiketoiminnan generoinnin kautta.

Asia lienee päivänselvä, mutta miksi siitä pitää silti pitää meteliä, jotta se ymmärrettäisiin Suomessa? Markkinointi perustuu asiakastarpeiden ymmärtämiseen ja niihin vastaamiseen, kysynnän ja tarjonnan kohtaannuttamiseen, lupausten pitämiseen. Mainonnalla nämä lupaukset välitetään ostavalle yleisölle. Sehän on itsestään selvää, että kun tuotteista ja palveluista kerrotaan, ne menevät paremmin kaupaksi kuin että niitä piilotellaan.

Vähintään vai enintään

Suomessa meillä on (toivottavasti) menossa kommunikaatiokulttuurin muutos. Digitaalinen teknologia ja verkkoympäristö edistävät tätä hyvää kehitystä. Ulkomaiset Suomeen tulevat yritykset näyttävät meille esimerkkiä siitä, miten markkinointiin pitää suhtautua, jos aikoo kasvattaa bisnestään.

Helsingin Sanomien lehtiotsikko kertoi 20.4.2016, että metsästäjä Norjasta valloitti Suomen. XXL:n perustaja Oivind Tidemandsen haluaa seuraavaksi kaapata kodinkonemarkkinat. ”Mainonta on ainoa, josta emme säästele”, sanoo Tidemandsen. Koko hänen liiketoimintansa on markkinointikeskeistä kasvuhakuista etukenossa menoa. Tällaiset yritykset määrittelevät markkinointibudjettinsa sanalla ”vähintään” eivätkä perinteisellä meillä liian usein käytössä olevalla termillä ”enintään”. Tietenkin, koska markkinointi luo kasvua.

Tolonen esitteli webinaarissa casena uuden Veikkaus Oy:n liiketoimintaa. Veikkauksen digitaalinen myynti oli noussut viime vuonna jo yli miljardiin euroon. Tolonen muistutti myös, että Veikkaus.fi on Suomen suurin verkkokauppa. Esityksensä päätteeksi Tolonen kiteytti pääpointtinsa näin:

  • Markkinointi on strateginen investointi.
  • Investointeja mitataan – mittaaminen on ainoa tapa varmistaa hyvä tulos.
  • Markkinoinnin on osattava liiketoiminnan numerot ja markkinoinnin vaikuttavuus.
  • Nyt vaaditaan rohkeutta.

Markkinoinnin on oltava ytimessä

Omassa webinaaripuheenvuorossani viittasin huutavaan tarpeeseen lisätä markkinointia tässä maassa. Suomen talous ei ole kasvanut muiden maiden tahtiin moneen vuoteen. Christian Grönroosin määritelmän mukaan markkinointi on  lupausten johtamista. Raaka-aineina ovat lupausten antaminen (esim. mainonta), lupausten pitäminen (aika hyödyllistä, jos haluaa pitää kestävän asiakassuhteen) ja kaikkein strategisin osa, lupausten mahdollistaminen. Yritys ei voi huudella lupauksia ja sitten vain delegoida asiaa jonnekin organisaation uumeniin. Koko toiminnan on lähdettävä asiakastarpeen havaitsemisesta ja sen ratkaisemisesta. Markkinoinnin on oltava liiketoiminnan ytimessä.

Jotta yritys voi johtaa lupauksiaan, on sen strategian oltava selkeä ja helposti ymmärrettävissä. Meillä lienee yrityksissä liian usein taipumuksena tehdä liian yksityiskohtaisia ja mystisiä strategioita. Parempi suurin piirtein oikea suunta ja valtava tekemisen meininki kuin liika detaljien hierominen eikä liikettä lainkaan. Juna meni jo.

BrandWorxx Oy:n tekemän tutkimuksen mukaan menestyjäyritysten tärkeimmät fokusoinnin kohteet ovat brändi ja kasvu. Menettäjäyritykset keskittyvät sen sijaan prosessien kehitykseen ja asiakashallintaan. Hyviä asioita nekin, mutta niidenhän pitää olla joka tapauksessa kunnossa. Niillä ei vielä kisaa voiteta.

On tärkeää havaita, että markkinoinnin merkitys ei rajoitu vain sitä toteuttavan yrityksen kasvuun. Markkinointi kiihdyttää vaihdantaa ja sitä kautta kasvattaa bruttokansantuotetta. Se luo hyvinvointia.


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:


 


 

 

 

 

 

Lauri Sipilä

toimitusjohtaja,
MARK Suomen Markkinointiliitto
Muutoksen ammattilaiset -vierasbloggaaja

LinkedIn   Twitter

Lauri Sipilällä on markkinointikokemusta pitkältä uraltaan lähtien kaupallisen viestinnän, markkinatutkimuksen, markkinointikonsultoinnin ja yritysten hallitustyöskentelyn parissa. Hän on toiminut mainostoimistojen toimitusjohtajana. Lisäksi myös suuret brändien uudistamisprosessit ovat hänelle tuttuja..

 


 


 

Lue myös:


 

Tieto on valtaa - ja uusi tietosuoja-asetus lisää vastuuta

 


 

Energinen ja idearikas saa paikan markkinoinnissa

Energinen ja idearikas saa paikan markkinoinnissa
 

 


 

Markkinointi luo hyvinvointia