Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

4.5.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Markkinointimix muutosten tuulessa

 

 

Markkinointimix oli minulle tuttu jo ennen koulutuksen alkamista. Toki sen merkitykset olivat hiljalleen siirtyneet kohti unholaa. Markkinointimixin 4P tarkoitti lähinnä sitä, että tuotteen on oltava hyvä, putiikilla on hyvin parkkipaikkoja, hinta ei aja ostajia pois ja paikallislehdessä joskus jotain ilmoittelee. Nämä opit taottiin päähän noin 15 vuotta sitten.

Silloin ei puhuttu liiketoimintakonseptista eikä markkinointikonseptista. Olisi kyllä pitänyt, koska nehän juuri luovat pohjan tuolle markkinointimixille. Paljon on 15 vuodessa ehtinyt tapahtua ja itse markkinointimix on myllerryksen ytimessä.

Tuote ytimessä (Product)

Mixin nelikosta ydintuote on pystynyt välttelemään myllerrystä parhaiten. Erottuvuuteen ei enää pyritä pelkän erottuvuuden vuoksi vaan erottumisella pyritään palvelemaan tiettyä tai tiettyjä tarpeita. Minua ei kiinnosta se, pystyykö pesukone linkoamaan 10 000 kierrosta minuutissa vaan se, tuleeko pyykistä puhdasta. Globaalien markkinoiden johdosta erottuminen onkin melkoinen haaste, koska kilpailevien tuotteiden määrä on nykyään käsittämätön.

Hinta houkutuksena (Price)

Kysynnän ja tarjonnan laki on nuijinut hintakilpailun täysin uuteen uskoon. Maailmanlaajuiset markkinat ovat käytännössä poistaneet hinnan muodostaman kilpailuedun. Todennäköisesti kilpailevan tuotteen saa aina jostain halvemmalla. Haasteena onkin tätä nykyä se, että miten hyvin yritys onnistuu antamaan vastinetta hinnalle. Korkeampi hinta on perusteltu, jos siitä saatu vastine on enemmän kuin kilpailijalla. Itselleni suurempi hinta on perusteltu esimerkiksi toimivan takuuprosessin vuoksi.

Paikalla on väliä (Place)

Paikka tai tarkemmin saatavuus on kokenut melkein suurimman myllerryksen. Ennen keskeinen sijainti oli liiketoiminnan kannalta tärkeintä. Tätä nykyä sijainti ei ole relevantti, koska verkkokauppa on tuonut kaupan asiakkaan luo. Kuten kahdessa edellisessä, on globaali talous muokannut tämänkin markkinointimixin palasen. Asiakkaan ei tarvitse lähteä Sveitsistä hakemaan sitä ihanaa käkikelloa, vaan tilaus onnistuu verkon kautta ja toimituskin tapahtuu yllättävän nopeasti.

Verkkokaupan voittopolulle on syntynyt kuitenkin vastavoimakin. Verkkokaupan ostokokemus on useimmiten kylmä ja mieleenpainumaton. Vastavoimana ihmiset haluavat asioida liikkeessä, hypistellä tuotteita ja tutustua niihin ennen hankintaa. Se on täysin ymmärrettävää, sillä palautusruljanssi on usein vaivalloinen hoidettava. Kivijalkamyymälöille löytyy yhä paikkansa, kunhan samat myymälät ovat tavoitettavissa myös verkon kautta. Verkko ja kivijalkamyymälä parhaillaan tukevat toisiaan erinomaisesti.

Markkinointiviestinnän uudet kujeet (Promotion)

Nelikosta markkinointiviestintä on kokenut suurimman muutoksen näiden 15 vuoden aikana. Vaihtoehdot olivat tuolloin printti, radio ja televisio. Digimarkkinointia ei tunnistettu saati tunnustettu. Nykyään digimarkkinointi on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto aiemman kolmikon rinnalla. Se on myös mahdollistanut markkinoinnin pienemmille yrityksille joilla ei ole ollut mahdollisuutta investoida suuria summia suurien massojen tavoittamiseen. Markkinointikanavat ovat toisiaan tukevia, ei toisiaan poissulkevia.

Neljän kovan ydin säilyy vahvana

Tekstinsuunnittelijan tutkinto palautti pinnalle markkinointimixin. Nyt kun asiaan on syventynyt huomattavasti paremmin, pystyy myöskin arvioimaan, mikä kaikki on muuttunut. Paljon on muutosta tapahtunut, mutta ydin säilyy järkkymättömänä.

Tulevaisuudessa myllerrys jatkunee paikan ja markkinointiviestinnän saralla. Teknologian kehitys ei näytä väsymisen merkkejä.


 

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 


 


 


 

 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Markkinointimix muutosten tuulessa