Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

17.2.2016 Tomas Forsgård, vierasbloggaaja

Markkinointistrategia tekee yrityksestä oman alansa yksisarvisen

 

 

 

Miksi asiakas päätti ostaa juuri sinun yritykseltäsi? Ja miten markkinointistrategia liittyy tähän kysymykseen?

Asiakkaan saa aina ostamaan – mutta millä hinnalla?

Olet varmaan samaa mieltä, että jos tuote tai palvelu on edes kutakuinkin järkevä, asiakkaan saa aina ostamaan – kunhan hyöty on asiakkaalle tarpeeksi suuri. Yleensä silloin puhutaan hinnanalennuksesta tai muista kannustimista.

Koska liiketoiminnan tarkoitus on kuitenkin luoda mahdollisimman paljon arvoa sekä asiakkaalle että myyjälle, on alennusten antaminen yksipuolista arvonluontia. Se toki näkyy asiakkaan tyytyväisyytenä, mutta harvoin loistaa myyjän tuloslaskemassa. Bisneksen tarkoitus on tehdä rahaa ja jos ainoa syy ostaa on edullinen hinta, ei bisnes pitkälle pötki.

”Hei, tuollahan on asiakas. Otetaan siltä rahat pois.” Näin suoraan ei Suomessa olla totuttu markkinoinnista puhumaan, mutta tästä on onnistuneessa markkinoinnissa kyse.

Asiakassegmentit markkinointistrategian perustana

Väitän, että suomalaiset yritykset eivät tunnista omia asiakassegmenttejään, saati sitten käytä niitä markkinointistrategian perustana. Segmenttien hyödyntäminen on Suomessa harvassa, kun asiakasmassaa on vähän ja monen on pakko markkinoida kaikkea kaikille. Useimmat yrittävät erottautua hinnalla, eivät ainutlaatuisuudella.

Suomalaisten on aika kaapata markkinointistrategisen ajattelun taustalle massan segmentointi. Etsi ne ihmiset, jotka oikeasti haluavat ostaa palvelusi tai tuotteesi ja ovat valmiita maksamaan sen ominaisuuksista. Segmenttien kautta löydät kasvumahdollisuuksia ja kannattavuutta.

Jos yrität olla paras, päädyt markkinoinnilliseen umpikujaan. Paras on yhden mielestä sitä, toisen mielestä tätä. Vahvassa markkinointistrategiassa ytimessä on erilaisuus ja erottautuminen, uniikkius ja yllätyksellisyys. Mikä tekee sinusta oman alasi yksisarvisen?

Oletko oman alasi yksisarvinen?

Markkinointistrategiatyössä käydään läpi, mitä omat asiakassegmentit ovat, miten ne identifioidaan ja mistä ne löytyvät. Sitten mietitään, miten juuri meidän yrityksemme tulisi näitä valittuja asiakassegmenttejä lähestyä ja miten rakennamme heille ostohalun.

Onko omalla yritykselläsi jo markkinointistrategia? Jos on, testaapa näillä kysymyksillä, onko strategianne segmenttilähtöinen. Jos ei, näillä pääset alkuun.

  1. Miksi asiakas ostaa meiltä eikä kilpailijalta?
  2. Mikä tekee meistä erilaisia, mikä on ylivoimainen erottautumistekijämme?
  3. Onko asiakkaamme valmis maksamaan siitä ominaisuudesta, joka erottaa meidät kilpailijoista?

Ikäväkseni minun täytyy todeta, että oman kokemukseni perusteella aniharva yritys osaa vastata näihin kysymyksiin. Olisiko aika etsiä vastaus?

Markkinointiviestintä täydentää markkinointistrategiaa

Kun yksisarvisen taika on löytynyt, päästään sen kommunikointiin. Markkinointiviestinnän tekeminen on hauskaa – ja ikävä kyllä monessa yrityksessä pelkästään juuri sitä. On kiva käydä messuilla ja tehdä kivoja kamppiksia. Miettimättä markkinointistrategian ydintä: mitä myymme, kenelle ja miksi?

Markkinointiviestintä on markkinointistrategian luonnollinen jatke. Kun on strategiatasolla mietitty, mitä tarjoamme ja kenelle ja millä hinnalla, on markkinointiviestinnällisen tekemisen aika tuoda tarjooma asiakasrajapintaan mahdollisimman tehokkaasti.

 

***

Markkinointistrategiaa ja asiakassegmentointia voit opiskella Markkinoinnin johtamisen tutkinnossa, MJD sekä Strategiat ja asiakasnäkemys -kurssilla.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

Tomas Forsgård

Expert – Strategy, Customer strategy, Leadership and Sales
Muutoksen ammattilaiset -vierasbloggaaja

LinkedIn 

Tomas on valmentanut satoja yrityksiä strategisessa ja asiakaslähtöisessä ajattelussa sekä asiakkuuksien hoidossa. Tomas yhdistää uusimman tutkimustiedon käytännön kokemukseensa ja luo innostavan valmennuskokemuksen.

Hän kouluttaa Markkinointi-instituutissa Markkinoinnin johtamisen tutkinnossa (MJD) sekä Strategiat ja asiakasnäkemys -kurssilla

 

Markkinointistrategia tekee yrityksestä oman alasi yksisarvisen