Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

18.1.2017 Marjo Silvo

Menestystä estävät tottumus, henkinen laiskuus ja uskon puute

 

Ei koskaan enää opiskelua 

Eppu Normaali laulaa murheellisten laulujen maasta, jossa katajaisen kansan itsesäälin määrää ei edes järki mittaa. Onko meidät kansana todellakin tuomittu ikuisiksi häviäjiksi niin olympialaisissa, jalkapallossa kuin kansainvälisillä markkinoilla?

Ideoita ja innovaatioita meillä kyllä on, mutta kyky tehdä niistä menestystarinoita ontuu. Kuka muistaa esimerkiksi Metropolia-ammattikorkeakoulun sähköauton, joka omassa lajissaan päihitti autoteollisuuden isot tekijät? Kauppalehti listaisi viime elokuussa suomalaisia keksintöjä, jotka ovat muuttaneet maailmaa mutta joista ei ole tullut suuria kaupallisia menestyksiä lukuun ottamatta matkapuhelinteknologiaa, joka sekin lopulta näivettyi.

Mikä meitä oikein estää menestymästä, kun kaikilla mittareilla meillä pitäisi olla ihan yhtä hyvät eväät kuin kilpailijoillamme? Millä askelilla rakennamme itsellemme menestyksen kulttuurin?

Ensimmäinen askel: tunnista ja raivaa pois menestyksen esteet

Menestyksen esteen ovat yleensä syvällä organisaation kulttuurissa, ja niiden poistaminen voi olla hidasta ja työlästä. Johto on avainroolissa esteiden raivaajana: muutos lähtee sieltä ja leviää läpi organisaation juuri niin nopeasti kuin johto kykenee muuttamaan omaa toimintaansa.

Tottumuksen noidankehä

Menestyksen vihollisia ovat tottumus ja sen kanssasisar uskomus. Tottumuksen tunnistaa sellaisista lausahduksista kuin ”ihan hyvä idea mutta ei toimi meillä…”, ”ei meillä koskaan…”, ”ei näin voida tehdä…” Hälytyskellojen pitäisi soida kovaa aina, kun kuulee tätä puhetta. Tottumus ja uskomus käyvät käsikädessä ja luovat yhdessä luutumia. Tottumuksen noidankehä rajoittaa kykyämme nähdä mahdollisuuksia ja etsiä uudenlaisia ratkaisuja. Tottumus luo turvallisuutta, siksi siitä on vaikea päästää irti.

Henkinen laiskuus

Tottumuksen lähisukulainen on henkinen laiskuus. Nykytilan muuttaminen vaatii aina työtä eikä menestystä voi syntyä ilman ponnistelua. Yrityselämässä tämä näkyy usein tyytymisenä keskinkertaiseen. Mikään innovaatio ei lähde lentoon itsestään ilman pitkäjänteistä työtä. Esteitä tulee aina matkalla vastaan, mutta ne on vain jaksettava raivata pois. Toisaalta kaupallistamisen on nykymaailmassa tapahduttava nopeasti. Liian hidas toiminta vesittää takuuvarmasti parhaankin idean.

Uskon puute

Menestystä syntyy vain voittaja-asenteella. Jos emme itse usko omiin ideoihimme ja kykyihimme, ei sitä kukaan mukaan tee. Surullinen esimerkki menetetystä mahdollisuudesta on Kauppalehden jutussa mainittu Erwise-internetselain, jonka kaupallistaminen kaatui rahoittajien uskon puutteeseen. Epäonnistumisen pelko on usein valitettavasti paljon voimakkaampi kuin luja usko menestymisen mahdollisuuksiin.

Toinen askel: tunnista voimavarasi ja kehitä vahvuuksiasi

Omien voimavarojen ja vahvuuksien ottaminen käyttöön täysimääräisesti voi jo sellaisenaan johtaa uuden kasvun uralle. Mutta suureen loikkaan tarvitaan kykyä nähdä omien vahvuuksien mahdollisuudet uudessa valossa ja myös tunnistaa puuttuvat lenkit. Ilman oikeaa osaamista ei hyväkään idea muutu kaupalliseksi menestykseksi, vaikka innostusta ja intohimoa olisikin.

Parhaat organisaatiot huolehtivat siitä, että osaamista hankitaan ja kehitetään tulevaisuuden kasvua varten koko ajan. Jos kilpailijan innovaatio herättää tunnistamaan oman osaamisen puutteet, ollaan jo auttamatta myöhässä.

Kolmas askel: kyseenalaista äläkä anna periksi

Jos jonkin uuden idean kohdalla ensimmäinen reaktiosi on ”Ei ole mahdollista!”, kannattaa pysähtyä heti ja kysyä miksi ei. Usein aluksi mahdottomilta tuntuneista ideoista voi syntyä ainutlaatuisia innovaatioita.

Viime vuosien menestystarinoista voisi mainita vaikkapa Slushin ja Nordic Business Forumin. Kummassakin tapauksessa tekijät ovat kyseenalaistaneet perinteiset toimintatavat ja lähteneet tavoittelemaan sellaista, mitä ei ole ennen tehty. Tulokset puhuvat puolestaan. Niihin on tarvittu visionäärin uskoa omaan ideaan, rohkeutta, päättäväisyyttä ja sinnikkyyttä viedä idea loppuun asti kaupalliseksi menestyksesi. Pikavoittoja ei yleensä ole.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:

 

 

 

 

 

 

 

Marjo Silvo

palvelu- ja kehitysjohtaja
Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Työ, jonka keskiössä on ihminen ja hänen oma osaamisensa, pakottaa myös tekijänsä uudistumaan joka päivä. Marjon työssä onnistumisen ainoa todellinen mittari on asiakkaan onnistuminen omissa tavoitteissaan. Oman uransa vedenjakajaksi hän nimeää päivän, jona siirtyi talousjohtajan roolista koulutuksen kehittämisen pariin. Marjo toimii Markkinointi-instituutin koulutuspalveluista vastaavana johtajana.

 

"Koulutuksen myötä tiedän, missä olen jo hyvä ja missä voisin vielä kehittyä."


Timo-Jaakko Rautavuori,
kehityspäällikkö, Alma Media Kustannus Oy
Johtamisen erikoisammattitutkinto projektijohtajille

Tutustu asiakkaidemme 
menestystarinoihin >

 

                                                                         
 

Lue myös tämä kirjoitus:

 

Millaista osaamista asiantuntija-ammateissa tulevaisuudessa edellytetään

Pysähtymällä opimme eniten onnistumisista ja epäonnistumisista

Irmeli Kalliosalmi                                                                               

 

Menestystä estävät tottumus, henkinen laiskuus ja uskon puute