Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

26.5.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Mielikuvat jotka luodaan liikkuvalla kuvalla ja äänellä

 

 

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opintokevään toiseksi viimeinen huipentuma realisoitui, kun koulutuspäivän aiheena oli mainoselokuva. Odotin mainoselokuvan koulutuspäivää erityisesti, koska elokuva on mainosarsenaalin kiehtovin väline. Nyt voinkin sanoa, että tietous kasvoi huikean paljon ja sen myötä myös kiinnostus mainoselokuvien käsikirjoittamista kohtaan. Mainoselokuva on kaikkein kiehtovin mainonnan väline, mutta samalla myös kaikkein haasteellisin.

Rakkaudesta tarinoihin

Innostukseni johtuu varmasti kiinnostuksestani tarinoihin. Rakastan lukea tarinoita ja luonnollisesti rakastan tarinoiden tuottamista. Käytyäni luovan kirjoittamisen kurssilla olin täysin varma mieltymyksestäni tarinoiden tuottamiseen.

Vaikkei mainoselokuva sisältäisikään kunnollista tarinaa, tarvitsee se aina kunnollisen käsikirjoituksen. Käsikirjoitus on se raaka ydin, josta jalostetaan timanttinen kampanjan väline.
Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta se onkin kaikkea muuta. Mainoselokuvan tuotantoprosessi on nimittäin äärimmäisen monisyinen. Samaa soppaa on sekoittamassa iso porukka, jolloin on mahdollista mennä myös pahasti metsään. Yhden ihmisen sairastuminen kriittisellä hetkellä tai vaikka odottamaton sadekuuro voi hyvinkin pilata suurella vaivalla kasatun korttitalon. Toki myös taiteelliset näkemyserot voivat viedä pohjan loistavalta käsikirjoitukselta

Huojennus oli kuitenkin suuri, kun kouluttajamme Markku Rönkkö paljasti, että käsikirjoittaja pysyy mukana koko tuotantoprosessin. Mainoselokuvien käsikirjoittaminen ei olekaan pelkkää ”kirjota ja unohda” -toimintaa vaan osallistuvaa idean luomisesta aina valmiiseen filmiin. Näin ainakin taiteelliset näkemyserot pystytään minimoimaan eikä tuotos lähde kulkemaan omia polkujaan.

Mainostajan haastavin palapeli

Liikkuvia osia on siis huomattavan paljon. Se tarkoittaa myös suuria kustannuksia. Kuluja tulee paljon jo ennen kuin mainoselokuva on lähelläkään ensimmäistä näyttökertaa. Tokihan sitten oma kulu tulee näytöistä ja toistoista. Tämä oli hyvä muistutus siitä, että kevyin perustein ei kannata mainoselokuvaa tehdä. Viestin voi välittää toisessa muodossa toisessa mediassa ja se voi toimia paremmin kuin mainoselokuva. Siksipä brief on syytä lukea huolella ja ajatuksella ennen kuin lähtee ideoimaan mainoselokuvaa.

Edellisestä huolimatta pidän mainoselokuvia kaikkein uljaimpana mainosmuotona. Mikään muu mainostyyppi ei pysty luomaan mielikuvia ja tunteita samalla tavalla. On siis ymmärrettävää, että väkevin mainosmuoto on kaikkein kallein. Suuret asiat vaativat suuren työpanoksen.
En ole ainakaan toistaiseksi kohdannut printtimainosta tai bannerimainosta, joka aiheuttaisi kylmän väreitä.

Hyviä esimerkkejä säväyttävistä kotimaisista mainoselokuvista löytyy Voitto-mainoselokuvakilpailun voittajista.

Mainoselokuva on häikäisevä villipeto, jonka kesyttäminen ei koskaan ole itsestäänselvyys.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 


 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Mielikuvat jotka luodaan liikkuvalla kuvalla ja äänellä