Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

20.11.2015 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Miksi tekstinsuunnittelija opiskelee markkinointia?

 

 

Lukuisten tiedustelujen johdosta päätin avartaa, että miksi aiemmat blogitekstit ovat liikkuneet pitkälti markkinoinnin teemojen ympärillä, vaikka koulutuksen nimi tosiaan on Tekstisuunnittelijan tutkinto.

Tähän mennessä koulutuspäivien teemat ovat tosiaan olleet puhtaasti markkinoinnissa. Koulutuksen alussa hetken aikaa sitä itsekin hämmästelin, mutta totuus valkeni nopeasti ja asiahan on harvinaisen looginen.

Markkinointiviestinnän salaisuus

Totesin, että tehdäkseen hyvää jälkeä tekstinsuunnittelijana on äärimmäisen tärkeää ymmärtää markkinointiviestinnän prosesseja ja kokonaisuutta. Tekstiä varmasti voi suunnitella ja toteuttaa ymmärtämättäkin, mutta siitä tuskin mairittelevia tuloksia tulee. Eihän esimerkiksi kaivurikuskilla riitä, että hän osaa käsitellä kaivuria erinomaisesti. Hänenkin pitää tietää, mistä kaivaa ja mitä varten.

Tekstinsuunnittelijana on varmasti paljon helpompi tehdä tulosta kun tietää, missä kohtaa prosessia on oma vuoro näyttää kyntensä ja miten se näkyy lopputuloksessa. Missä tuotettu teksti nähdään, missä yhteydessä teksti näytetään ja kenelle näytetään.

Asiakasymmärryksen tärkeys

Ennen koulutusta tiedostin asiakkaiden ehdottoman tärkeyden, mutta syventyminen asiakasymmärryksen kiehtovaan maailmaan sai minut tajuamaan kokonaisuuden entistä paremmin. Tuottaakseen tekstiä tulee asiakasta ja asiakkaan asiakasta oikeasti ymmärtää. Ei riitä, että viesti menee massajakeluun, vaan sen pitää puhutella asiakasta. Miten voi puhutella asiakasta, jos ei tiedä mitä hän haluaa tai mitkä ovat hänelle tärkeitä arvoja? Ymmärtämällä markkinoinnin kokonaisuuden, kokonaiskuva valkenee ja tekemiseen saa tarvittavia taustatietoja ja raamit.

Tekstinsuunnittelija markkinoinnin rattaissa

Markkinointikonseptin ymmärrys ja integroidun kampanjasuunnittelun osaaminen ovat yhtä tärkeitä asioita kuin tuotetun tekstin virheettömyys. Ne kaikki ovat osa isompaa kokonaisuutta, jonka hallitseminen on merkittävä etu työskennellessä tekstinsuunnittelijana tai copywriterina.

Tekstinsuunnittelija ei ole yksinäinen ratas joka pyörii keskenään, vaan se on osa isompaa toimivaa kokonaisuutta. Siksi ei pidä harhautua ajattelemaan, että ”oman tontin hoitaminen riittää”. Pitää muistaa, että kokonaiskuvan hahmottaminen auttaa myös osallistumaan tuossa prosessissa muuhunkin kuin tekstinsuunnitteluun. Kaikki tieto ja oppi ovat kiistämättömiä harppauksia eteenpäin elämän pituisella oppimisen janalla.

Kaikki on markkinointia

On sanottu, että kaikki yrityksen tekeminen on markkinointia. Sehän myös pitää paikkansa. Kaikki tekeminen heijastuu asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin, alihankkijoihin ja muihin sidosryhmiin. Tämän valossa olisikin hullua, jos tekstinsuunnittelija ei ymmärtäisi markkinointia. On siis loogista, että koulutuksessa syvennytään markkinointiin ja sen jälkeen aletaan hiomaan tekstinsuunnittelijan ja copywriterin taitoja. Vakaalta tietämyksen pohjalta on helpompi lähteä rakentamaan menestystä.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

 

 

 

Miksi tekstinsuunnittelija opiskelee markkinointia?