Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

8.5.2015 Mervi Rauhala

Millaista tarinaa yrityksesi kertoo?

 

 

Markkinointiguru Seth Godin vieraili Suomessa reilu vuosi takaperin. Hän julisti, että markkinointi tulee muuttumaan lähivuosina paljon. Enemmän kuin se on tähän mennessä muuttunut. Godinin mukaan jatkossa ei ole kyse siitä, että kerrotaan tuotteista, joita on tehty, vaan tehdäänkö ylipäänsä sellaista joka on tarinanarvoista.

Godin on oikeassa. Tarinankerronta ei saa jäädä pinnallisen ja epäaidon kuorrutuksen tasolle. Silloin se on feikkiä tarinapesua, joka ei kanna pitkälle. Markkinointigurulle tarinoiden kertominen ja levittäminen ei ole haaste, mutta Suomessa on monta niin sanotusti mainettaan parempaa yritystä. Sekin on ongelma, jos yritys tekee kaikenlaista hienoa, mutta herkulliset tarinat jäävät pimentoon.

Ja kyllä tarinoiden merkitykselle myös tuhahdellaan. Tarinankerronta kärsii jopa hienoisesta inflaatiosta ja on saanut buzz word -leimaa. Toisin kuin muut trendit, tarina on ikuinen - ihmisen vanhimpia riippuvuuksia. Olemme niin persoja tarinoille, että vietämme vapaaehtoisesti suuren osan elämäämme niiden kimpussa. Olisi hölmöä jättää hyödyntämättä kaikkien aikojen vaikuttavin kommunikaation muoto!

Tarinan voima kumpuaa monesta tekijästä. Yksi tärkeimmistä on se, että tarina tarjoaa selityksiä ja antaa merkityksiä, joita me etsimme koko ajan kuumeisesti. Haluamme ymmärtää mistä tässä kaikessa on kyse. Asioille täytyy olla selitys ja maailmassa täytyy olla tolkkua. Tähän perustavanlaatuiseen hinkuun tarina vastaa. Yhteiskunnan, tai oikeastaan koko maailman voi mieltää erilaisten tarinoiden taisteluareenaksi. Taiston voittaa se aito ja hyvin kerrottu tarina, johon haluamme uskoa ja jossa haluamme olla mukana.

Miten yrityksen tarinaa sitten kerrotaan?

Yritystarina ei ole se kronologinen kuvaus, joka löytyy www-sivuilta linkin ”Yrityksemme tarina” takaa. Hyvä ja aito yritystarina ei ole tapahtumien kuvaamista. Se kertoo, miksi ja ketä varten yritys on olemassa. Yrityksen ydintarinaa voi pitää yrityksen identiteettinä, sen DNA:na. Ihannetilanteessa yrityksen ydintarina on punainen lanka kaikessa tekemisessä, viestinnässä ja vuorovaikutuksessa. Sen pitäisi näkyä ja tuntua jokaisessa kohtaamispisteessä.

Piilaaksossa toimivan pääomasijoittaja Sequoia Capital kertoo omaa yritystarinaansa nerokkaan yksinkertaisesti. Tarinan sankari ei ole yritys itse vaan fokuksessa ovat ne menestystarinat, jotka Sequoia on vuosien varrella mahdollistanut. Kun surffaat firman www-sivuille, se esittelee ikonisia teknologia startup-maailman yrityksiä ja niiden perustajia. Aikajanalla pyörivät muun muassa DropBoxin, Airbnb:n, eBayn perustajat. Jopa Steve Jobs. Tarjoaa taatusti sellaisia merkityksiä, jotka kolahtavat kohdeyleisöönsä, menestyksestä haaveileviin startuppeihin.

Kun mietit millaista tarinaa sinun yrityksesi kertoo, kaiva pintaa syvemmälle. Miksi ja ketä varten olette olemassa? Millaisia merkityksiä ja selityksiä te tarjoatte? Onko tarinanne sellainen, että siinä halutaan olla mukana?

 

Kirjoitus on alun perin julkaistu MARK Suomen Markkinointiliitto ry:n sivustolla.

 

 

 

 

Mervi Rauhala

kehittämispäällikkö, uudet palvelut ja digitaaliset ratkaisut, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Digi-ja somemaailmaa luotaava Mervi on oppimisen asiantuntija ja palvelukehittäjä, jota innostaa uuden kehittäminen kokeilukulttuurin hengessä. Tavoitteena kaikessa tekemisessä on asiakasarvo ja vaikuttavuus. Kehittämistyön suola on arjen asiakaskohtaamiset kouluttajan roolissa.

 

Millaista tarinaa yrityksesi kertoo?