Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

19.9.2017 Satu Kilpirova

Milloin yrityksestä tulee liian iso?

 

Milloin yrityksestä tulee liian iso 

Yritysten tehtävä on valmistaa tuotteita ja tuottaa palveluita. Asiakkaille. Välillä tämä itsestäänselvyys valitettavasti unohtuu ja yrityksessä keskitytään tekemään prosesseja ilman asiakasta. Mietitään kovasti, miten asiat näin meillä sisäisesti hoidetaan. Kovin tarpeellista sekin, mutta täysin turhaa, jos asiakasnäkökulmaa ei oteta huomioon.

Kuka on kingi?

Jos verrataan tämän päivän trendikkäintä yritysmuotoa, startupia, isoon korporaatioon, olisi korporaatiomaailmassa paljon opittavaa startupeista.

Startup-yrityksissä uskotaan omaan tuotteeseen tai palveluun ehdoitta. Kun ihmiset uskovat ehdoitta yrityksen strategiaan, he myös sitoutuvat ja innostuvat. Tuntuu, että tässä nyt tehdään jotain erinomaisen hienoa, joka saattaa muuttaa koko maailmaa.

Virheistä opitaan heti ja tarvittavat muutokset tehdään heti. Ei niin että ensin tutkitaan, jos asiakas olikin väärässä, eikä vain istunut meidän toimintatapaan. Startupeilla ei ole varaa tehdä virheitä eikä erehtyä montaa kertaa. Sen takia on oltava erityisen herkkänä ja suorastaan nyhdettävä asiakkailta palautetta ja parannuskohteita. Startuppien asiakkaat toki myös haluavat antaa kehitysehdotuksia, koska heidät on nostettu yrityksessä korkeimmalle pallille, mille he kuuluvatkin.

Milloin siis yrityksestä tulee liian iso? Silloin, kun asiakas joutuu yrityksen prosessiin.

Liian usein yrityksissä tehdään prosesseja ja ketjuja yrityksen näkökulma edellä. "Meille on helpointa…" tai "meillä pitää tehdä näin…". Kuulostaako tutulta? Asiakkaan prosessi on unohdettu tai asiakasta yritetään suorastaan pakottaa yrityksen prosessiin. Ehkäpä juuri tämän takia isoihinkin yrityksiin on hiljattain rekrytoitu startup-yrittäjiä kehittämään liiketoimintoja asiakkaan näkökulmasta. Iso peukku sille!

Kyse ei niinkään ole yrityksen fyysisestä koosta, henkilökunnan määrästä, toimipisteiden laajuudesta eikä edes markkina-asemasta. Kyse on asenteesta. Halutaanko ottaa asiakas mukaan kehittämään yritystä?

Halutaanko toimia aidosti asiakaskeskeisesti? Halutaanko olla asiakkaalle tuki, ratkaisu ja auttava asiantuntija vai halutaanko vain myydä ostajalle? Kollegani Minna Ristimäki kirjoitti osuvasti ”Asiakaskin on ihminen” -blogissa: Auta, osallistu ja sitouta.

On aika etsiä happinaamarin paikka

Viiden tähden asiakaskokemus -kirjaa lainaten (Sani Leino, Janne Gylling ja Perttu Ahvenainen): ”Happinaamari tulee asettaa aina ensin itselle, jotta voimme kohdella asiakkaitamme erinomaisesti ja kohdata heidät oikeanlaisella energialla ja asenteella”.

Oletteko miettineet, miltä prosessinne näyttävät asiakkaan silmin? Tiedättekö, mitä mieltä asiakas on tuottamastanne palvelukokemuksesta? Tiedättekö, mihin kohtaan teidän kannattaa happinaamarinne asettaa, että asiakas nousee kingiksi?


 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


 

Jaa tämä artikkeli:


 


 


 

 

 

 


 


Satu Kilpirova

asiakkuuspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn     Twitter

Satu on helposti syttyvä ja huonosti sammuva kaikessa mikä liittyy asiakkaisiin, intohimoon ja heittäytymiseen. Hän haastaa ja kyseenalaistaa, tukee ja kannustaa. Satu kulkee asiakkaidensa rinnalla niin myötä- kuin vastamäessä. Työssään ja kirjoituksissaan hän osoittaa, miten tunteet muutetaan liiketoiminnaksi, kasvuksi ja rahaksi. Mikään kun ei motivoi ja palkitse paremmin kuin onnistuminen!

 

 

Erotu asiakasymmärryksellä!


Tiedätkö, miltä toimintanne näyttää asiakkaan silmin ja mitä asiakas kaipaa palveluiltanne? Selvitetään se yhdessä!

Valmennusratkaisumme ovat tuoneet asiakkaille parempaa liiketoiminnan tulosta.

Tutustu asiakkaidemme menestystarinoihin >

                                              

Lue myös tämä kirjoitus:

Pysähtymällä opimme eniten onnistumisista ja epäonnistumisista

Liian hyvä tuotteistus ei palvele asiakasta

Janne Heinonen

 

      


 


 

Milloin yrityksestä tulee liian iso?