Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

13.6.2017 Tarja Vikström

Mistä ulkopuolinen saa tietää, mikä on yrityksen visio

 

Ei koskaan enää opiskelua 

Ystäväni oli hakemassa töitä ja juttelimme kahvilla siitä, mistä voi tunnistaa hyvän firman. Villakoiran ydin löytyi nopeasti. Työnhakijan pitäisi ennen kaikkea löytää yritys, jolla on häntä houkuttava visio. Kaiken muun kanssa pärjää, mutta ei työnantajan, jolta puuttuu näkemys tulevaisuudesta. Eikä sellaisen, jonka visio on omien arvojen, odotusten tai terveen järjen vastainen. Kukapa haluaisi mennä töihin henkselien paukuttelijalle tai näköalattomalle oravanpyörän pyörittäjälle. Jos voi valita, valitse visio.

Tietysti olisi myös hyvä, että vision lisäksi yrityksellä olisi jotain evidenssiä askelluksesta kohti tavoitetta. Eli muitakin todisteita strategisesti älyllisestä toiminnasta kuin tavoitteen, perustehtävän tai arvojen kirjaaminen firman nettisivuille.

Visioiden bongaaminen on suositeltava harrastus muillekin kuin työnhakijoille. Siihen on olemassa paljon hyviä ja päteviä työkaluja, mutta seuraavassa haluan nostaa esille kolme kätevää ja hiukan erilaista tapaa tunnistaa lähes minkä tahansa yrityksen todellinen strateginen visio.

Google-testi

Tee firman nimellä Googlen kuvahaku. Käytä mielellään selainta, jolla ei ole viime aikoina villinä surffattu kyseisen firman sivuilla. Katso eteesi aukeavaa kuvavirtaa. Mikä on yleisfiilis? Värikäs, iloinen ja kiinnostava? Vai täynnä tylsiä vanhoja logoja? Pelkkiä kuvia toimitiloista tai rakennuksista vai kuvia ihmisistä, asiakkaista ehkä?

Leiki nyt, että olet Hollywood-käsikirjoittaja ja tehtäväsi on kertoa tarina, joka perustuu näihin kuviin. Kuka on tarinan päähenkilö ja minkälaisessa ympäristössä hän toimii? Mikä voisi olla hänen tavoitteensa ja tehtävänsä tarinassa? Mihin hän on matkalla?

Kerroit itsellesi juuri yrityksen visiosta ilman, että kukaan firmasta on paikalla sanoittamassa sinulle sitä.

Hae sitten kyseisen yrityksen nettisivuilta se virallinen meriselitys suunnalle ja suuntimalle. Löytyy yleensä kohdasta Tietoa meistä, Yritys tai Strategia.

Vertaa tarinaa ja faktaa. Kumpi on kumpi?

Mies van der Rohe -testi

Ludwig Mies van der Rohe, yksi modernin arkkitehtuurin visionääreistä, viljeli usein sanontaa God is in details. Kun on karsittu turhat rönsyt ja fokustettu katse oleelliseen, yksityiskohdat nousevat väistämättä esille.

Tässä testissä katsotaan yrityksen nettisivuilta löytyneen vision reunoille. Johonkin pieneen ja ehkä hämäävän vähäpätöiseltä näyttävään yksityiskohtaan. Kontaktipisteeseen työhakemuksen jättämisen jälkeen. Yrityksen ala-aulan asiakasvessan lattiaan. Tuotteen pakkausmateriaaliin. Chat-asiakaspalvelun tapaan päättää keskustelu.
Tässä kohden tuhahdat, että eihän näillä voi olla mitään tekemistä yrityksen laajan ja vähän juhlallisenkin vision kanssa. Vaan kun on.

Jos visiona on pelastaa maailma, ei tuotetta pakata styroksiin. Jos visiona on ylivertainen asiakaskokemus, on vessakin siisti. Jos visiona on olla alan halutuin yhteistyökumppani, ei työhakemuksen jättämisen jälkeen kulu kahta viikkoa ilman mitään viestiä. Jos tähtäimessä on vallata uusia toimialoja, ei chat-keskustelija häivy linjoilta, kun kysyt jotain perustarjooman ulkopuolelta.

Mies van der Rohe –testi on armoton tapa paljastaa huijarivisiot.

Muistotesti

Viimeinen testi vie hetkeen, kun vision loiste on sammunut ja firman ala-aulassa käväisee ehkä enää vain joku vahingossa väärän oven avannut entinen asiakas. Nyt leikitään, että firma on kuollut.

Olet joku näistä: asiakas, työnhakija tai satunnainen tuttava. Mieti kaikkea, mitä tiedät yrityksestä ja minkä muistat ehkä sen verkkosivuilta tai omasta asiakaskokemuksestasi. Sinut on kutsuttu pitämään muistopuhe. Päätät kiteyttää puheen siihen, mistä tunsit yrityksen ja mikä oli se teidän yhteinen juttunne. Mitä kerrot?

Kerrotko kokemuksesta joka tapahtui kauan sitten ja vain vaivoin muistuu mieleen. Kunnes huomaat puhuvasi kokonaan toisesta firmasta. Vai tuleeko mieleesi jokin kokemus, josta sait uutta virtaa ja intoa. Jotain, josta tulee vieläkin hyvä tunne. Kerroit siitä kotona ja vedät tarinan esille aina kun kaveriporukassa aletaan verrata työpaikka-, asiakas- ja palvelukokemuksia.

Palaa taas kerran sinne nettisivuille strategiapuheen pariin. Olisiko sinun muistopuheesi näyttänyt hyvältä Yrityksemme tarina -sivun sisällöissä?


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


Jaa tämä artikkeli:





 

 

 

 

 


Tarja Vikström
Tarja Vikström

kehityspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter

Päätöksenteon ja vastuunjaon läpinäkyvyys sekä oman ja muiden työn arvostaminen ovat hyvän yrityskulttuurin kulmakiviä, uskoo Tarja.  Kun yrityskulttuuri on kunnossa ja henkilöstö voi hyvin, on liiketoimintakin kestävällä pohjalla. Tarja haluaisi, että suomalaisessa bisneselämässä olisikin enemmän empatiaa ja taitoa kuunnella kollegoiden, alaisten, esimiesten ja asiakkaiden tarinoita.

                                                              

Haluatko kehittää strategista ja markkinoinnilista osaamistasi?

Yli 30 tutkintoa ja 100 kurssia www.markinst.fi


Lataa webinaaritallenne: Tietosuoja-asetukseen alle vuosi

                                                                  

Lue myös:

Lauri Sipilä: Markkinointi luo hyvinvointia

Markkinointi luo hyvinvointia

Lauri Sipilä, MARK, vierasbloggaaja

 


Mistä ulkopuolinen saa tietää, mikä on yrityksen visio