Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

18.4.2017 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Mitä koulutusta esimies arvostaa – kysytään esimieheltä!

 

Mitä koulutusta esimies arvostaa - kysytään esimieheltä 

Saatamme uhrata joskus turhaan aikaa ja astua harhaan yrittäessämme itseksemme päättelemällä luulla, mitä toinen ihminen – asiakas, kilpailija, esimies, työkaveri, puoliso, vanhempi, sisarus, lapsi, kummilapsi tai ystävä – mahtaa nykymaailman menosta tuumia. Miksi emme kysyisi suoraan?

Jos parhaillaan harkitset kouluttautumista, kannustan jututtamaan esimiestä. Jos johdat itse itseäsi, oheiset neuvot toimivat yhtä lailla. Samoilla pohdinnoilla minäkin opiskelin Markkinointi-instituutissa tekstisuunnittelijan tutkinnon. Ole hyvä, tässä markkinointitoimisto Staartin toimitusjohtajan, Juha Laitisen, vinkit opintielle.

Tunnusta oma motivaatiosi

– Kun jokainen työntekijä meidän kokoisessa 15 hengen organisaatiossa on oman alansa asiantuntija, ennalta suunniteltua, yhdenmukaista koulutusputkea on haastavaa rakentaa, Juha kertoo.

Motivaatiota ei voi Juhan mukaan kaataa suusta väkisin alas. Työntekijällä joko on tai ei ole halua kehittyä. Hänen neuvonsa onkin selvittää ensin, mikä haluaa olla, mitä tehdä, mihin suuntaan mennä. Töitä tekemällä se, miten ohjautuu urallaan, kirkastuu.

– Etsi työpaikka, missä sisäinen palosi saa buustia ja missä saat itseäsi toteuttaa. Pyydä ja vaadi saada kehittyä. Jos homma ei etene, sitä yleensä leipiintyy, kunnes vaihtaa paikkaa tai alaa. Mutta pitää olla valmis kokeilemaan, Juha jatkaa.

Perustele, miten koulutuksesi vie yritystä eteenpäin

– Jokaisen ammattilaisen pitää itse olla hereillä, mitä osaamista pitää vahvistaa tai mitä uutta osaamista tulee hankkia. Olemme Staartissa tukeneet taloudellisesti tai työajoissa joustamalla sellaista koulutusta, josta olemme nähneet olevan yritykselle hyötyä, Juha kertoo.

Staartin asiakkuustiimi on esimerkiksi käynyt myyntikoulutuksessa ja vahvistanut ymmärrystään asiakaskokemuksen syntymisestä. Sovellussuunnittelijat ovat kouluttautuneet ohjelmointikursseilla.

– Parempaa työn laatua, tyytyväisempiä asiakkaita, lisämyyntiä. Kun perustelee hyvin, miten uusi osaaminen vie yritystä eteenpäin, fiksun johtajan on vaikea olla myöntymättä, jos budjetissa on tilaa investoida, Juha sanoo.

Etsi parhaat mahdolliset kouluttajat

Jos ennen yritykset suojelivat osaamistaan, nykyään todellinen menestyjä on se, joka auliimmin jakaa asiakkailleen ja sidosryhmilleen välittömiä hyötyjä ja kiinnostavaa sisältöä. Niinpä uutiskirjeet pursuavat ilmaisia webinaareja, Slushissa on syytä käydä vähintään verkostoitumassa ja South by Southwestistä käydään haistelemassa musiikin, elokuvien ja teknologiateollisuuden nousevia ilmiöitä ison veden takaa.

– Olemme olleet mukana tuottamassa markkinointiseminaareja ja haastattelemme parhaillaan markkinointialan asiantuntijoita Mainosradion neljänteen kauteen. Lisäksi suunnittelemme työntekijävaihtoa kansainväliseen kumppaniverkostoomme kuuluvan ruotsalaisen mainostoimiston kanssa, Juha kertoo.

Edellä mainitut ovat keinoja oppia itse lisää tietoa jakamalla. Kun motivaatio on tapissa ja budjetointipuoli kunnossa, Juhan neuvo onkin selvittää, millä uudella tai perinteisellä tavalla voi imuttaa tuoreimman ja tykimmän mahdollisen ammattitaidon.


 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:


 

 

 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskeli Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkinnon ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Lue myös tämä:

 

Näin perustelet pomollesi että sinun kannattaa mennä koulutukseen

Näin perustelet pomollesi, että sinun kannattaa mennä koulutukseen >


 

   


 

Mitä koulutusta esimies arvostaa – kysytään esimieheltä!