Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

10.12.2015 Maria Mäenpää

Miten digitaalisuus muuttaa kouluttajan työtä?

 

 

Kuva: Marko Suomi, Someco

Mikä ihmeen digiaika? Mitä uutta muka digissä on? Näin aloittaa puheenvuorosta Marko Suomi, Somecon digivalmentaja Markkinointi-instituutin kouluttajaverkoston tapaamisessa. ”Ei digitaalisuudessa sinänsä ole mitään radikaalia.”

”Ensinnäkin se on ollut olemassa muodossa tai toisessa jo vuosikymmeniä, ja toisaalta sen perustavoite on sama kuin yhteiskunnassa monesti muutoinkin: kohdata ja vaihtaa näkemyksiä”, Suomi toteaa.

Digi tuo tiedon kaikkien saatavilla

Suomen mukaan digitaalisuuden perusominaisuus on sosiaalisuus, joka on ollut läsnä koko internetin historian. Nykyiset sosiaalisen median kanavat ovat nimensä mukaisesti juuri kohtaamispaikkoja, joissa siirretään tietoa, luodaan uutta ja toimitaan yhteisöllisesti.

Ensimmäisinä tietoaan jakoivat verkossa mm. koodarit sekä marginaalilajien, kuten skeittauksen, harrastajat. Internet yhdisti pienen piirin huippuosaajat ympäri maailman. Koodarit jakoivat ongelmansa ja ratkaisunsa toisten koodareiden kanssa. Perusperiaatteena oli, että tieto oli avointa ja kaikkien hyödynnettävissä. Skeittarit puolestaan oppivat toisiltaan videoiden avulla, eikä valmentajia välttämättä edes kaikilla ollut. Se joka osaa, opettaa muita, eivätkä meriitit perustu viralliseen asemaan vaan kokemukseen ja taitoon.

”Opittiin peer-to-peer, ja avoimen ongelmanratkaisun tavoitteena oli löytää paras mahdollinen ratkaisu itse ongelmaan – ei jakaa kunniaa siitä, kuka ratkaisun tietää”, Suomi tiivistää.

Hetkinen, siis verkossa avoimena jaettu tieto ja opetusvideot – kuulostaapa tutulta! Nykyään Youtuben suosituinta sisältöä ovat ”How to…” -videot, ja eri alojen gurut jakavat näkemyksiään ja vinkkejään blogeissa, SlideSharen koulutusmateriaaleissa ja keskustelupalstoilla.

Internet on nykyään avoin tietolähde, josta löytyy vastaus kysymykseen kuin kysymykseen. Kuka enää tarvitsee kouluttajaa tai koulutuksia, kun tieto ei ole vain kirjanoppineiden aivosoluissa?

… mikä sitten jää kouluttajan tehtäväksi? Fasilitoida!

Kouluttajan työtä verkko toki muuttaa, kun periaatteessa kaikki tieto on löydettävissä verkosta. Suomen mukaan kouluttajan tehtävä on suodattaa ja fasilitoida. ”Kouluttajalla pitää olla teoria, kokemus, trenditieto ja verkostot, ja hän luo arvoa koulutettaville sillä, miten hän suodattaa, analysoi ja fasilitoi tuota tietoa.”

 

Kuva: Marko Suomi, Someco

Lisäksi kouluttaja toki ottaa käyttöön koulutukseen sopivat digitaaliset välineet ja kanavat. Suomen mukaan olennaista on paitsi valita sopivat digityökalut koulutustilanteeseen myös huomioida, että koulutettavien digitaidoissa on erittäin laaja hajonta. Toinen osaa juuri ja juuri käyttää sähköpostia, toinen taas sujuvasti twiittaa, tallentaa pilveen ja tekee työtä yhteisöpalveluissa.

”Sen verran jokaisen kouluttajan täytyy digitaalisia työkaluja tuntea, että osaa poimia niistä relevantit käyttöön ja myös saa koulutettavat tuotua noihin kanaviin”, Suomi sanoo.

Digi muuttaa välineitä mutta ei kouluttamisen perusideaa

Vaikka digitaalisuus tuo lukuisia uusia työkaluja ja kanavia kouluttamiseen, opiskeluun, oppimiseen ja tiedonhankintaan, se ei muuta kouluttamisen perusajatusta: oppimista vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.

Verkko voi muuttaa kohtaamisten luonnetta, mutta käytännössä tarve keskustella opitusta ja pohtia uusia asioita yhdessä muiden kanssa eivät mihinkään katoa. Verkko on vain yksi kouluttamisen, oppimisen ja itsensä kehittämisen kanava – kouluttajia tarvitaan edelleen pureksimaan, hämmentämään ja oivalluttaman.

 

Artikkeli perustuu Marko Suomen puheenvuoroon ”Miten digitaalisuus muuttaa kouluttajan työtä” Markkinointi-instituutin kouluttajaverkostolleen järjestämässä Lataamo-tapahtumassa 3.12.2015.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.




 

 

 

 

 

Maria Mäenpää

viestintäsuunnittelija
Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Maria etsii ja jakaa tarinoita vaikuttavista oppimiskokemuksista ja liiketoimintaa muuttaneista kehittymistarinoista. Hän kirjoittaa aikuiskoulutuksen hyödyistä ihmisille ja organisaatioille, osaamisen merkityksestä työelämässä sekä koulutuksen motivoivasta voimasta. Maria hykertelee, kun asiat kerrotaan niin kuin ne ovat – selkeästi, suoraan ja asiakkaan ymmärtämällä kielellä.

 

Miten digitaalisuus muuttaa kouluttajan työtä?