Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

26.9.2016 Jussi Hanki, vierasbloggaaja

Miten myyjä menestyy tämän päivän digitaalisessa ympäristössä?

 

 

Nykyään ostaminen ei lähde liikkeelle myyjän sattumanvaraisesta yhteydenotosta vaan asiakkaan oma-aloitteisesta tiedonhausta löytää ratkaisuja ongelmiin. Asiakas hoitaa valtaosan ostamisen vaiheista itsenäisesti. Myyjä sopii kuvioon siis vasta ostamisen loppupuolella, jos silloinkaan.

Seurauksena on, että potentiaalinen asiakas ei vastaa puhelimeen tai sähköpostiin. Tapaamisia on vaikea sopia ja jos onnistut pääsemään samaan pöytään, asiakas ei keskity ja asiat eivät etene.

Myynti ei ole kuollut. Menestyäksesi sinun pitää kuitenkin omaksua uudet pelisäännöt, joilla saat herätettyä asiakkaan huomion ja rakennettua luottamusta pitkäjänteisesti.

Aloita keskittymällä seuraavaan kolmeen kokonaisuuteen:

1. Kiinnostu omista nettisivuista

Nettisivujen rooli on mullistunut viimeisten vuosien aikan. Enää kyseessä ei ole pelkkä sähköinen tuotekatalogi tai mystinen brändinhallinnan työkalu. Istu siis markkinoinnin kanssa samaan pöytään ja käy läpi seuraava asiat:

Mitä tietoa verkkosivukävijöistä kerätään? Hyvät, modernit nettisivut ovat oleellinen osa myyntiprosessia. Ne voivat olla yrityksesi paras myyjä, joten sinunkin on syytä tietää miten ”työkaverisi” pärjäilee. Kaiva tietoa verkkosivukävijöistä. Yritä hahmottaa syitä ja seurauksia kävijöiden käyttäytymisestä.

Mitkä sisällöt kiinnostavat kävijöitä? Mitkä sivut ovat suosituimpia ja miksi? Löytävätkö kävijät mielestäsi oikeiden sisältöjen ääreen vai harhautuvatko he sivuraiteelle? Käsittelevätkö blogissa julkaistut kirjoitukset aiheita, joista asiakkaiden kanssa puhutaan?

Pyritäänkö verkkosivuilta aktiivisesti generoimaan liidejä? Tämän päivän B2B-markkinoinnin pitää kyetä tuottamaan asiakasta kiinnostavaa sisältöä ja generoimaan liidejä myynnille. Tehokas liidien kerääminen ja hoivaaminen edellyttää myös myynnin aktiivista panosta.

2. Vaihda Iltalehti LinkedIniin

Jos olet myyjä, olet epäilemättä myös keskustelunavauksien mestari. Keksit siis varmasti puheenaiheita myös sosiaalisessa mediassa. Ota siis rohkeasti osaa keskusteluihin ja anna asiantuntijuutesi näkyä. Aloittaa voit vaikkapa näillä vinkeillä:

1. Lisää kaikki kohtaamasi henkilöt Twitter-seurantaan ja LinkedIn-kontakteiksi
2. Aina ennen kontaktointia ota selvää asiakkaasta somen avulla
3. Tee itsesi näkyväksi: kommentoi, tykkää tai jaa muiden juttuja

3. Tarkastele omaa myyntityötä asiakkaan silmin

Myyjän ei kannata käyttää aikaa asiakkaisiin, jotka eivät ole millään tavalla aktivoituneet omassa ostoprosessissaan. Aktiivinen asiakas on kiinnostunut tuotteestasi tai aihepiiristäsi. Mieti siis miten aktiivinen asiakas toimii. Etsi somesta, verkkosivujen analytiikasta ja omilta kontakteiltasi tietoa asiakkaiden käyttäytymisestä.

Me kaikki tiedämme ensikohtaamisen merkityksen. Et välttämättä anna parasta vaikutelmaa yrityksestäsi, jos ensikontakti tulee kasvottomalta puhelinbuukkaajalta. Sen sijaan asiakas varmasti arvostaa juttutuokiota aidon asiantuntijan kanssa, joka on perehtynyt asioihin ja antaa rahanarvoista apua jo ensikohtaamisella.

Myy niin kuin haluaisit, että sinulle myydään. Näe vaivaa miettiessäsi puhelujen, viestien tai tarjousten sisältöjä. Näytä asiakkaalle, että ymmärrät heidän liiketoimintaa ja arvostat heidän aikaansa.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:


 

 

 

 

 

Jussi Hanki

Inbound Marketing Strategist, Advance B2B
Muutoksen ammattilaiset -vierasbloggaaja

Jussi Hanki on Inbound-markkinoinnin kärkinimi ja myynnin huippuammattilainen. Hän valmentaa yrityksiä uusille strategisille kasvu-urille ja toteuttaa nerokkaita Inbound-kampanjoita. Sosiaalisen median diginatiivi, bloggari ja innostava puhuja.

Hanki kouluttaa Markkinointi-instituutissa Oulussa Myynnin ammattitutkinto, digiajan myynti -koulutuksessa.

 

 

 

Digiajan myynti -valmennus

Myynnin ammattitutkintoon valmistava koulutus, Oulu

  • Kokonaiskuva digitaalisuuden mukanaan tuomista muutoksista ostokäyttäytymiseen ja myyntiprosessiin
  • Sosiaalinen media asiakashankinnassa
  • Oman yrityksesi ostopersoonat ja ostoprosessi
  • Mitattava myyntiprosessi ja liidien validointiprosessi
  • Myyjän some-presenssi
  • Suunnitelmallinen sisällöntuotanto some-kanavissa.

11 kk, 6 koulutuspäivää
630 € + tutkintomaksu 58 €

Lue lisää ja ilmoittaudu:
Myynnin ammattitutkinto, digiajan myynti

 

Miten myyjä menestyy tämän päivän digitaalisessa ympäristössä?