Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

3.5.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Motivaation takana on kateus, kiima ja…

 

 

Olen opintojen puolivälissä. Pysähdyin pohtimaan, mikä ajoi minut tavoittelemaan Tekstisuunnittelijan tutkintoa keskellä ruuhkavuosia. Mikä motivoi minua muutokseen? Tekemään arjesta vapaaehtoisesti hankalampaa vielä kaukana siintävän, kangastuksenomaisen pätevyyden valossa?

Ani harva pystyy tai haluaa elää täysin omavaraistaloudessa. Toimeentulo on hyvä syy opiskella ja tehdä töitä, käydä kauppaa omasta vapaa-ajasta ja tietotaidosta sovittuja rahayksiköitä vastaan. Palkan avulla täytämme perustarpeita ja toteutamme unelmia.

Se, mikä on riittävästi, riippuu, mihin verrataan. Lapsuuden elintasoon, naapurin autoon, toimialan keskipalkkaan, iltapäivälehden suureen veronumeroon vai sijoitusriskille laskettuihin osinkoihin. Tosiasia on, että pidemmän päälle pelkkä raha on riittämätön motivaattori. Jos tienaisin ihan mukavasti kotisohvalla ahmimalla toisten kirjoittamia tekstejä, lehtiä, kirjoja ja elokuvia, tarttuisinko kuitenkin kynään ja läppäriin?

Pikavoitto vs. puurtaminen

Entäpä arvostus sitten, riittääkö se motivaattoriksi? Vaikka eräidenkin nuorten haaveissa on tosi-tv-tähteys, kirurgi on kyselytutkimusten kestosuosikki vuodesta toiseen. Arvostamme pitkäjänteistä puurtamista, erikoistunutta tietoa, kädentaitoa ja vastuunottoa. Kaiken tietävällä vauva.fi -palstalla vedetään kuitenkin jalkoja tiukasti maahan: ”En paljoakaan arvosta kirurgia, jos pitäisi silta suunnitella.” Totta tuokin. Eri kysymys onkin, mitä ammatteja eri aikakausina arvostamme ja keitä ammattilaisia kipeästi tarvitsemme.

Tinder julkaisi hiljattain oman TOP-listansa ammateista, joilla deittiosumia lohkeaa todennäköisimmin. Sen perusteella naiselle on suosiollista olla fysioterapeutti, sisustussuunnittelija tai yrittäjä. Vastaavasti lentäjä, yrittäjä tai palomies on kiinnostava mies kumppaniksi. Koska viestintäammattilainen ja somepäällikkö ovat päässeet listoille, voin hehkua omaa erinomaisuuttani muiden ammatikseen kirjoittavien vanavedessä.

Menestys on sivutuote

Joskus on hyvä kysyä itseltään, kenen arvostusta kaipaa tykimmin? Vanhempien, naapurin, kollegoiden, kriitikon vai koko maailman peukkuja? Kenties akuuteimman arvostuksenjanon sammuttaisikin se, että olisimme kerrankin tyytyväisiä itse itseemme. Toteaisimme, että rakastan työtäni ja haluan kehittyä, siksi onnistun. Kuten Jarmo tai Teemu.

“Pulla on hauska tuote, joka vaatii valmistajaltaan hereilläoloa. Löysällä asenteella ei selviä. Jos oma halu puuttuu, työ muuttuu tuskaksi, tietää leipuri Jarmo Rantanen eri ammatteja esittelevässä verkkopalvelussa.

“Kyllähän se tulee kuitenkin siitä pienen pojan intohimosta johonkin tiettyyn juttuun, että se on niin vahva vaan. Voima. Että oli kolmekymmentä astetta pakkasta tai satoi tai paistoi tai – ei sillä ollut mitään merkitystä. Silloin, kun sä jostakin asiasta tykkäät tarpeeksi paljon, sitä ruvetaan tekemään. Ja se on nimenomaan se ainoa, oikea motivaatio, miten susta joskus voi tulla maailman paras”, toteaa jääkiekkoilijan uraltaan eläkkeelle jäänyt Teemu Selänne Supertähdet-ohjelmassaan.

Se kolmas tekijä

Työmotivaatioon vaaditaan arvostuksen ja palkkion lisäksi omien taitojen monipuolista käyttöä – toisinaan lähes äärirajoille saakka. Motivoiva työ on riittävän itsenäistä ja työn tulokset ovat jollakin konkreettisella tasolla nähtävissä. Työ on innostavaa, kun sillä koetaan olevan merkitystä myös muille ihmisille kuten asiakkaille, potilaille, oppilaille tai lukijoille.

Lisäisinkin perin raadolliseen otsikkooni kolmannen motivaatiotekijän, lahjan. Meillä jokaisella on synnyinlahjana oma luontainen, miltei muuttumaton temperamenttimme sekä kykyjä, joita me itse ja tarkkasilmäiset kanssakulkijamme voimme nostaa maan pinnalle puhkeamaan.

Tunnustan, että kiitos ja kannustus tuntuvat hyvältä, enkä hevillä vaihtaisi turvallisen mukavaa arkea askeettisuuteen. Mutta kirjoittamalla vaikuttamisen palo ja elämisen kiehtova tarinallisuus työnsivät koulun penkille oppimaan lisää.

Toivon, että sinäkin löydät oman elämäsi voiman ja hauskan pullan!


***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.





 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Motivaation takana on kateus, kiima ja…