Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

5.9.2017 Päivi Lepistö

Myynti ei ole mun juttu

 

Myynti ei ole mun juttu 

”En ole mikään myyjätyyppi.” Tässä sitä taas ollaan. Kuulemassa tuota lausetta, johon olen jo niin moneen kertaan esittänyt vastalauseeni, että oma osuuteni dialogista kuulostaa ulkoa opetellulta. Väitän nimittäin, että jokainen meistä myy omalla tavallaan.

Vielä kymmenisen vuotta sitten, kun vasta aloittelin koulutusalalla, kuulin vastaavanlaisia väitteitä asiakaspalvelusta ja asiakkuuksista. ”Voi kun en hoida lainkaan asiakaspalvelua, eikä minulla ei ole varsinaisesti asiakkaitakaan”, oli silloin vielä hämmästyttävän usein ihmisten huulilla.

Fiksuja ihmisiä, jotka kokivat, etteivät he hoida työssään asiakaspalvelua. Kysymykseni kuului, että keitä ihmeessä ne ihmiset sitten ovat, jotka asioivat kanssasi päivittäin ja mitä heidän kanssaan puuhailet? Emmekö me kaikki ole työllistyneet siksi, että joku haluaa tuottaa palveluja tai tuotteita nimenomaan asiakkaille?

Kun tämä vaihe meni ohi, hieman samanlaista keskustelua käytiin markkinoinnista. ”Markkinointi on markkinointi-ihmisten tehtävä.” Emmekö me kaikki markkinoi työnantajaamme, tuotteita, palveluja ja itseämme – hyvin tai huonosti – erilaisissa kanavissa, vaikka pelkästään läsnä olemalla, omalla olemuksellamme ja jotain esille tuomalla?

Myyjä ei luukuta

Nyt on pinnalla sama keskustelu myynnistä. Jokaisen organisaation ja jokaisen siellä toimivan henkilön tehtävänä on myydä, koska yrityksen tehtävänä on tuottaa jotain. Mitä enemmän, sen parempi.
Myynti näyttäytyy eri tavoin ja on tietysti hieman erilaista riippuen siitä kuka myy, kenelle ja mitä. Kyse on ennemminkin siitä, mitä miellämme nykyään myynniksi ja missä kanavissa toimimme. Jos miellämme myynnin pelkästään vanhanaikaiseksi luukuttamiseksi, meistä ei juuri kukaan myy. Toivottavasti. Mutta kuka meistä osaa konkreettisesti määritellä, missä kulkee nykyään asiakaspalvelun, myynnin, markkinoinnin ja asiantuntijuuden raja? Onko sitä edes?

Asiantuntija = myyjä, myyjä = asiantuntija

Meidän tulee olla sekä asiantuntijoita että myyjiä – ja toisinkin päin. Välineistä ja myyntikanavista viis! Asiakkaat osaavat itsekin etsiä aktiivisesti tietoa, ja suuri osa onkin tehnyt ostopäätöksensä jo ennen kauppaa. Myyjän tehtävä on vain omalla asiantuntemuksellaan vahvistaa se.

Parhaimmillaan sinä asiantuntijana kerrot yhteistyökumppanillesi uudesta palvelusta, josta hän ei ole aiemmin kuullutkaan ja jonka näet helpottavan hänen maailmaansa. Kyse on kuuntelemisesta, asiakasymmärryksestä, normaaleista hoksottimista, asiakkaan saappaisiin hetkeksi astumisesta. Jokainen asiakas on kiinnostunut vain omista tarpeistaan ja ajattelee maailmaa omasta näkökulmastaan. Siksi hän haluaa, että tarkastelet maailmaa hänen laseillaan. Vain asiantuntija kykenee tähän. Kun esität asiakasta hyödyttävän ja hänen elämäänsä helpottavan ratkaisun, oletkin sekä myyjä että asiantuntija.

Sitten on tietysti myös niitä, joille sanan joka merkityksessä ”myynti on se juttu”. Niitä, joille vain taivas tuntuu olevan rajana. Ihania tyyppejä! Heitä muistuttelen aina parhaani mukaan kuuntelemaan: kuuntele asiakasta ihmisenä, elävänä olentona, josta Minna Ristimäkikin kirjoitti omassa blogissaan. Asiakasta kuuntelemalla ja arvostamalla, omaa asiantuntemustasi käyttämällä ja esille tuomalla pääset pisimmälle omassa myyntityössäsi.


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


Jaa tämä artikkeli:



 

 

 

 


Päivi Lepistö

Päivi Lepistö

kehittämispäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Päivin mielestä kaikilla meistä on mahdollisuus kasvaa ammatillisesti ja edetä urallaan haluamaansa suuntaan. Hän arvostaa sitä, että asiat tehdään mahdollisimman tehokkaasti, ja kokeilee mielellään uudenlaisia ratkaisuja ohjaustyössä. Hän uskoo jatkuvaan uudistumiseen ja esimerkin voimaan. Päivi on toteuttanut elinikäistä oppimista itse lähes koko työuransa ajan ja haluaa innostaa siihen muitakin.

                                                               

Haluatko kehittyä myyjänä?

Opiskele myyntiä työn ohessa

Liiketalouden perustutkinto, merkonomi

  • Espoo, Kuopio ja Oulu
  • Koulutus on maksuton
  • Työn ohessa, näyttötutkintona
  • Yksilöllinen opiskelusuunnitelma
  • OPH:n virallinen tutkinto, joka antaa jatko-opintokelpoisuuden

Myynnin koulutusohjelma

  • Espoo, 8 - 10 kk
  • Myyjille ja asiakaspalveluhenkilöstölle

Asiantuntijan myyntitutkinto, AMT

  • Espoo, 9 kk
  • Asiantuntijatehtävissä toimiville
  • Sisältää organisaatiosi toimintaa edistävän kehittämisprojektin ja henkilökohtaista coachausta

 

Kokemuksia merkonomin tutkinnosta

"Sain hyödyt koulutuksesta
saman tien työssäni käyttöön."

Katso videolta Suvi Pihkalan kokemukset Merkonomi-tutkinnosta >

Myyynti ei ole mun juttu