Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

23.2.2018 Kati Keronen, vierasbloggaaja

Näin viestintä ja markkinointi murtavat perinteisen osastoajattelun

 

Kati Keronen

Tiedät varmasti hyvin, että nykypäivän markkinointi ja viestintä ovat asioita, joita ei voi tehdä yksin, eikä edes markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten tiiminä. Mukaan tarvitaan ihmisiä organisaation eri osista tuomaan syvempää ymmärrystä liiketoiminnan kannalta tärkeimmistä tavoitteista, asiakkaista – ja myös tuotteista tai palveluista ja niiden luomista merkityksistä asiakkaiden liiketoiminnassa tai arjessa.

Mutta miten tehdä tämä ymmärretyksi myös muille organisaatiossa?

Parhaiten onnistut, kun etenet maltilla, mutta määrätietoisesti. Toiminnan kautta saat tuloksia aikaan jopa yllättävän nopeasti. Kun itse aloitan ihmisten yhdistämisen yhdessä asiakkaan kanssa, etenemissuunnitelmassa on poikkeuksetta kutakuinkin seuraavat kohdat:

1. Kirkasta tavoitteesi.
Valitse strategisista tavoitteistanne yksi. Se voi olla työnantajamielikuvan parantaminen, asiakaskokemuksen kehittäminen, nousu ajatusjohtajaksi, uuden osaamisalueen lanseeraaminen asiakkaille tai tutun tuotteen myynnin buustaaminen. Kirjaa tavoite konkreettiseksi niin, että siinä kuvataan a) mitä tavoittelet ja b) miten tavoitteeseen edetään.

2. Valitse agenttisi.
Keitä tarvitset organisaatiostasi mukaan, jotta juuri asettamasi tavoite on mahdollista saavuttaa? Ketkä tietävät asiasta eniten? Ketkä ovat portinvartijoita, joiden ohi et voi kävellä jos haluat onnistua? Keitä tavoittelemanne kohderyhmä kuuntelee? Ketkä suhtautuvat positiivisimmin asiaan? Ketkä voivat tehdä päätökset toteuttamisesta? Jos et itse tiedä vastausta näihin kysymyksiin, niin kuka tietää?

3. Verkostoidu.
Lähesty jokaista valitsemaasi ihmistä ensin henkilökohtaisesti kertoen tavoitteesta ja pyytäen häntä kertomaan ajatuksensa tavoitteesta, vahvuuksistanne ja mahdollisuuksistanne tavoitteen näkökulmasta. Unohda keskusteluista ongelmat ja haasteet – tai älä ainakaan aktiivisesti itse kysele niitä – ne ajavat ajattelun usein umpikujaan sekä kysyjältä että vastaajalta. Jos kuitenkin näyttää siltä, että asetettu tavoite ei kohtaa innostusta tai se koetaan epärealistiseksi, älä huitaise pelkoja kintaalla. On tärkeää, että kuuntelet aidosti, etkä yritä runnoa omia ajatuksiasi läpi. Pelkät sanavalinnat voivat saada asiantuntijan takajaloilleen. Peilaa mitä kuulet ja käytä samankaltaista sanastoa. Huomaat valtavan eron entiseen, jos olet tullut puhuneeksi ihmisille enemmän omista lähtökohdistasi!

4. Luo suunnitelma.
Kokoa keskustelukierroksen pohjalta suunnitelman runko ja kutsu ihmiset yhtä aikaa työstämään suunnitelmaa eteenpäin. Älä vedä keskustelukerhoa, vaan pidä koko ajan alussa asetettu tavoite omassa ja muiden osallistujien mielessä. Tapaaminen ei saa päättyä ennen kuin sinulla on lista seuraavista tehtävistä, aikatauluista sekä kalentereissa seuraava tapaaminen näiden ihmisten kanssa. Jos päästät ihmiset livahtamaan, menetät momentumin ja joudut näkemään kaamean vaivan heidän tavoittamiseensa uudelleen. Oma aikasi on rahaa yhtä lailla kuin asiantuntijoidenkin.

5. Ylläpidä rakenteita.
Olet nyt koonnut tavoitteen ympärille joukon innostuneita ihmisiä. Muista pitää heistä kiinni – he ovat sinulle kuningastie suoraan sinne, missä tapahtuu, eli työnhakijoihin, alan parhaimpiin asiantuntijoihin, tärkeimpiin asiakkaisiin jne. Luo kestävä rakenne, jossa nämä Ihmiset pääsevät auttamaan sinua jatkossakin – toisin sanoen keskusteluiden, työpajojen ja digitaalisten keskusteluiden jatkumo, jonka kautta pääsette tavoitteeseenne. Yhdessä.

 

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


 

Jaa tämä artikkeli:


 


 


 


 

 

Kati Keronen

sisältöstrategi, kirjailija, konsultti
Valoria Oy

LinkedIn       Twitter

Kati Keronen on innostava ja inspiroiva sisältömarkkinoinnin ja sisältöstrategian ammattilainen. Hänen pitämänsä koulutuspäivät ovat keränneet kiittävää palautetta Markkinointi-instituutilla jo vuosien ajan.

Kati on lisäksi palkittu tietokirjailija teoksellaan Johdata asiakkaasi verkkoon (2011). Katin uusin kirja, tymäkästi Sisältöstrategia, julkaistiin syyskuussa 2017. Kirjojen toinen kirjoittaja on Katri Tanni.

 

Kuule lisää webinaarissa!

webinaari 

Työkalut asiakaslähtöisen markkinoinnin edistämiseen

ke 14.3.2018 klo 9–10

Saat lisää inspiroivia esimerkkejä ja työmalleja siilojen murtamiseen sekä organisaatiolähtöisen viestintä- ja markkinointikulttuurin asteittaiseen muuttamiseen.

Ilmoittaudu mukaan heti! Tallenteen ja materiaalit saat jälkeenpäin sähköpostiisi, jos et ehdi kuulolle livetilaisuuteen.

 

Uudistu. Se on tärkein taitosi työelämässä.

Viestijän koulutusohjelma
Viestijän koulutusohjelmassa kehityt monipuolisena viestijänä, kirjoittajana ja viestinnän toimenpiteiden organisoijana. Saat osaamista ja uusia ideoita viestinnän tehtäviisi ja opit toteuttamaan päivittäistä viestintää suunnitelmallisemmin.

Digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
Koulutuksen sisältö räätälöidään yksilöllisesti, joten kehityt juuri sinulle ja työnantajallesi tärkeimmissä digimarkkinoinnin alueissa.

Copywriterin työ
Uudistuneessa Copywriterin työ -koulutuksessamme alan kovimmat tekijät valmentavat untuvikoista ja konkareista todellisia kaupallisen kirjoittamisen ammattilaisia.

 

Näin viestintä ja markkinointi murtavat perinteisen osastoajattelun Kati Keronen