Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

11.1.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Nälkä

 

 

Vuodenvaihde on symbolisesti loistava tilaisuus kääntää uusi sivu omassa elämässä. Ja niinpä minäkin – usean vuoden kestäneen opinnälän kasvattamisen, sen oikean koulutuksen etsinnän, ajankäytön punnitsemisen ja muutaman neuvottelun myötä – aloitin opiskelun!

Tunnetta ja järkeä

Nälkä on merkki siitä, että energiatason suhteen kropan ja pään yhteys toimii. Wikipedian mukaan nälkä on määrältään tai laadultaan riittävän ravinnon puutetta. Vuodenvaihteen suurten juhlien aikaan oli tarjolla runsautta ja mitä parhainta laatua, joten nälkää tuskin ehti tuntea.

Nälän ja kylläisyyden tunne syntyy keskushermostoon kuuluvassa hypotalamuksessa. Nykytutkimus muuten nimittää suolistoa kehon toisiksi aivoiksi. Ei siis ole aivan samantekevää, mitä löpöä pakkiin tankataan.

Henkinen nälkä, voimakas tiedonhalu eli tiedonjano on nopean pohdinnan tuloksena pelkästään myönteinen asia, eikö? No, järjen rajoissa kuitenkin. Tiede-lehden artikkeli nimittäin tietää, että aivot voivat jäädä koukkuun ymmärtämisen tunteesta ryöpsähteleviin opiaatteihin. Aivot ikään kuin palkitsevat vaikean asian oivaltamisen biokemiallisella ilotulituksella. Vakavin seuraus lienee liika uppoutuminen? Sosiaalisten suhteiden näivettyminen?

Sanoista tekoihin, ideasta muutokseen

Pelkkä ymmärrys, älyäminen, äly ei ole viisautta. Tieto ei yksinään saa aikaan muutosta. Muutokseen tarvitaan tekoja. Lapsenomaisella, kihelmöivällä innolla ja jännityksellä odotankin Markkinointi-instituutin ja sen kouluttajien tarjoilemia eväitä. Mikä omassa ajattelussani muuttuu? Mikä vahvistuu, mikä karisee? Miten sovellan oivallukset omiin arjen valintoihin, päätöksiin ja erityisesti tiimityöhön? Paljon kysymyksiä, isoja.

Edellä pureskelluista teemoista tulen kirjoittelemaan pari kertaa kuukaudessa lisää. Vuoden lupaukseni on bloggailla tänne Markkinointi-insituutin seinälle niin aikuisopiskelun haasteista, tärkeistä tiedonjyvistä taipaleellani kohti Tekstisuunnittelijan tutkintoa kuin niistä hurjista ymmärryksen opiaattimyrskyistäkin.

Opintojeni keskeinen ajuri on saada vatsa täyteen. Kunnon polttoainetta yläkerran hermokeskukseen. Haluan olla, en vain hyvä vaan tarkoitukseen paras kirjoittaja. (Kuten huomaat, olen jo nieleskellyt alas aimo annoksen vaatimattomuutta ja vetänyt sen vessasta alas.)

Nyt toivottelen sinulle oikein hyvää uutta vuotta, tuhtia sisältöä sen vielä lähes kirjoittamattomille sivuille, vahvistusta valitsemallesi tielle!

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

 

 

 

Nälkä