Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

20.4.2016 Tarja Vikström

Neljä vinkkiä digiherhiläisen vaimentamiseen

 

 

Poikkeuksetta jokaisessa konferenssissa on ainakin yksi esitys, joka alkaa näin. Suuri Muutospuhe. Puhuja kertoo tarinan ajoilta ennen digiä. Miten erilaista oli ennen kuin digi tuli ja miten digi muuttaa kaiken. Robotisaatio vie työpaikat, ammatit katoavat ja ansaintalogiikat muuttuvat radikaalisti. Digievankelistaksi paljastunut puhuja jatkaa julistamalla, kuinka ostaminen on siirtynyt verkkoon ja myyntikin onnistuu enää vain isoin digiloikin. Kylmäsoitot ja oikeastaan kaikki muutkin soitot ovat niin eilispäivää. Sähköposti on kuollut.

Poikkeuksetta jokaisen tällaisen konferenssin jälkeen osa kuulijoista lähtee päätä pudistellen takaisin töihin – ehkä sinäkin? Suuri Muutospuhe ei kosketa sinua.

Teilläkin on töissä toki se yksi digi-intoilija, joka pörisee kuin herhiläinen johtotiimin kimpussa. Hän ei vaadi vain uusia työkaluja vaan muutosta johtamiseen, tapaan tehdä töitä ja ennen kaikkea siihen mitä tehdään. Hän vaatii lisää budjettia työkaluihin, joista et koskaan ole kuullutkaan, ja käyttää sanoja, joita et ymmärrä. Teillä on myyjillä tuotesalkut, mutta digiherhiläinen höpisee palveluiden yhteiskehittämisestä. Sinusta tuntuu, kuin puhuisitte eri kieltä.

Jos yllä kuvaamani tilanne on tuttu, tässä sinulle ja firmasi johtoryhmälle muutama vinkki digiherhiläisen vaimentamiseen.

Mikään ei saa ihmistä niin epäluuloiseksi kuin vähäiset tiedot (Francis Bacon)

Ennen kuin kritisoit, ota selvää faktoista. Käy tapahtumissa, lue blogeja ja artikkeleita. Mene lounaalle oman firmasi digiherhiläisten kanssa ja kuuntele. Kysy. Kirjoita paperille jokainen termi, työkalu ja asia jota et ymmärrä ja ota selvää mitä ne tarkoittavat. Tiedosta ei ole pulaa.

Jos digitalisaatio tuntuu edelleen hypettämiseltä, lue Palvelualojen työnantajien julkaisema tutkimus Digitaloudesta kasvua. Palvelualan voimakkaimmista kasvajista 96 % on ottanut digitalisaation haltuun. Taantujat eivät.

Tekniikan kuvitellaan muuttavan ihmisen perusluonnetta (Osmo A. Wiio)

Osa toki kuvittelee näin. Älä sinä. Digitaalisuus ei ole inhimillisen vastakohta. Verkkokauppa voi olla paljon kokemuksellisempi kuin ”tavallinen” myymälä eikä markkinoinnin automaatio tee henkilökohtaisesta kohtaamisesta tarpeetonta. Se vain tarjoaa sille todella paljon paremmat mahdollisuudet ja lähtökohdat. Ymmärrys ihmisen perusluonteesta on digitalisaation myötä tärkeämpää kuin koskaan.

Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku (J.K. Paasikivi)

Jos olet johtaja, nyt on aika koota joukot. Päättäkää yhdessä, mitä digitaalisuus teidän yrityksessänne tarkoittaa tänään ja mikä on tulevaisuuden tavoitteenne. Lähtekää liikkeelle tosiasioista.
Mitä kilpailijanne tekevät? Mitä tapahtuu Suomessa ja globaalisti? Mitä henkilöstönne jo osaa ja mitä sen pitäisi osata?

Tehtävä: Tiivistäkää muutamaan lauseeseen, mitä digitaalisuus teidän yrityksessänne merkitsee ja mihin suuntaan olette liiketoimintaanne kehittämässä. Jokaisen työntekijän, varsinkin myyjän ja markkinoijan pitäisi osata nuo lauseet ulkoa.

Rohkeasti aloitettu on puoliksi voitettu (Aristoteles)

Digitaalisuus on kuin hyvä digistrategia. Yksinään, ilman toimeliasta ihmistä, se ei tee yhtään mitään. Puolella suomalaisyrityksistä on jo digistrategia. Sen käytäntöön vienti vain sakkaa pahasti, kuten Accenturen tuore tutkimus paljastaa.

Intraan hautautuvan digijulistuksen sijaan kannattaa toimia. Kokeilkaa, mokatkaa, oppikaa ja kokeilkaa taas.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

Tarja Vikström

kehityspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Päätöksenteon ja vastuunjaon läpinäkyvyys sekä oman ja muiden työn arvostaminen ovat hyvän yrityskulttuurin kulmakiviä, uskoo Tarja.  Kun yrityskulttuuri on kunnossa ja henkilöstö voi hyvin, on liiketoimintakin kestävällä pohjalla. Tarja haluaisi, että suomalaisessa bisneselämässä olisikin enemmän empatiaa ja taitoa kuunnella kollegoiden, alaisten, esimiesten ja asiakkaiden tarinoita.  

 

Neljä vinkkiä digiherhiläisen vaimentamiseen