Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

22.1.2016 Antti Voutilainen, opiskelijabloggaaja

Odotettavissa puuskittaista oppimista

 

 

Kevätkausi alkoi intensiivisellä kahden päivän koulutuspaketilla. Vaikka toisena päivänä lumimyräkkä yritti karistaa motivaatiota, oli ”hiihto” koululle vaivan arvoinen. Ensimmäisenä päivänä syvennyttiin copywriterin sielunelämään ja toisena päivänä teroitettiin sanaista säilää. Odotukset olivat ennakkoon korkealla ja kohosivat entisestään kuunnellessa kouluttaja Markku Rönkköä. Erinomaisia esimerkkejä onnistuneista kampanjoista!

Idea kaiken ytimessä

Ideaa ja ideointia käsiteltiin pitkänkin aikaa, ja jäinkin pohtimaan asiaa vielä pidempäänkin. Totesin, että ideoinnin pahin vihollinen olen minä itse. Liian kriittinen ajattelu omien ideoiden suhteen kuihduttaa pidemmän päälle kaiken luovuuden. Tuloksena on todennäköisesti varman päälle pelaaminen ja itsensä toistaminen. Sillä tavoin ei luoda uutta, saati säväytetä suurempia yleisöjä.

Hyvänä päivänä syntynyt idea voi osoittautua huonoksi ja huonona päivänä syntynyt idea voi jalostua loistavaksi. Tärkeintä on, ettei ideaa itse lyttää huonona tai toteuttamiskelvottomana. Erityisen tärkeää on myös, että idean kirjaa johonkin muistiin. Päivittäinen käsiteltävä tietomäärä on niin suuri, että se loistava idea voi hyvinkin hukkua muun ajatusvirran joukkoon.

Siksi jatkossa pyrinkin määrätietoisesti olemaan vähemmän kriittinen omille älynväläyksille ja pidän mukana muistikirjaa, johon noita välähdyksiä voi kirjata.

Monipuolisuus ennen kaikkea

Copywriterin työ -kurssin ensimmäisenä tehtävänä on tehdä vaalimainos. En osannut yhtään odottaa sellaista ennakkoon. Tehtävän suorittamisessa tulee todella tarvitsemaan ideointia, ettei sorru latteuksiin ja puhkikuluneisiin fraaseihin. Tehtävä muistuttaa myös siitä, että copywriter tuottaa tekstiä muuallekin kuin pelkkään tuotemarkkinointiin. Eikä tehtäväkirjo monipuolisuudessaan rajoitu edellä mainittuun. Luovuus totisesti laitetaan testiin tämän kevään aikana. Kunhan vain nyt muistaisin nuo aiemmin mainitsemani ideoinnin teesit, ettei luovuus tyrehdy itsekritiikkiin.

Luovuuden lisäksi pitää myös asetella sanat oikeaan järjestykseen. Kasva kirjoittajana -kurssi onkin syventänyt jo mm. tiedotteiden maailmaan. Asioiden esittämisen järjestyksellä on todellakin väliä. Uskonkin, että luovuuden yhdistyessä toimivaan jäsentämiseen, tuotos tekee tehtävänsä. Lisäoppeja odotellessa luotan Stephen Kingin erinomaiseen vinkkiin: Kirjoittamalla paljon ja lukemalla paljon oppii hyväksi kirjoittajaksi.

Kuva kohtaa sanan

Seuraavan koulutuspäivän aihepiirinä on kuvan voima. Odotan suurella mielenkiinnolla päivän antia. Digitaalisuuden vahvistuessa kuvien merkitys kaikessa viestinnässä on vahvistunut entisestään ja siksi onkin erittäin kiehtovaa syventyä asiantuntijan näkemyksiin kuvan ja sanan liitosta.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 


 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Odotettavissa puuskittaista oppimista