Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

31.5.2016 Marjo Silvo

Ollako Intia vai Ruotsi? Vai sittenkin Suomi?

 

 

Globalisaatio uhkaa Suomessa lähivuosikymmenen aikana jopa neljännestä työpaikoista, kertoo Etlan uunituore selvitys. Ulkoistamisen seuraava aalto koskee korkeasti koulutettuja asiantuntijoita. Työpaikat eivät välttämättä häviä, koska nykyteknologia mahdollistaa kaiken sellaisen työn tekemisen ja teettämisen missä tahansa, joka ei vaadi ihmisten kohtaamista kasvokkain.

Kuka korjaa huippuosaamisemme hedelmät?

Sinänsä ilmiö ei ole ihan uusi – muistetaanpa vaikka Intian kukoistava IT-palvelusektori tai taloushallinnon palvelukeskukset ympäri maailmaa. Uutta on se, että kaikkea asiantuntijatyötä voidaan ulkoistaa tuotekehityksestä markkinointiin ja taloushallinnosta lakipalveluihin. Asiantuntijatyölle on muodostunut verkkoon globaalit markkinat, esimerkkinä vaikkapa Freelancer.com jossa parikymmentä miljoonaa eri alojen asiantuntijaa tarjoavat työpanostaan.

Sopii pohtia, onko ilmiö meille uhka vai mahdollisuus. Suomen menestys on aina perustunut osaamiseen, ja olemme keskimäärin korkeammin koulutettuja kuin väestö monissa kilpailijamaissamme. Olemme siis asiantuntijatyön markkinoilla potentiaalinen ja houkutteleva ulkoistamisen kohdemaa. Mutta haluammeko todella olla uusi Intia? Vai otammeko voimavaramme omaan käyttöön ja luomme osaamisellamme kansainvälisiä menestystarinoita kuten rakas naapurimme Ruotsi?

Omasta puolestani liputan Ruotsin mallin puolesta. Olemme investoineet kautta vuosikymmenten osaamispääomamme kasvattamiseen, ja surullista olisi jos hedelmät siitä korjaisi joku muu. Meillä on valtava potentiaali ideoihin ja innovaatioihin, mutta kompuroimme edelleen niiden kaupallistamisessa.

Kaupallisuus ei ole luovuuden vihollinen

Viimeistään nyt on käännettävä katse ulospäin ja sisäisen nahistelun sijaan ryhtyä toden teolla parantamaan kilpailukykyämme. Ilman rohkeita panostuksia ja markkinoinnin osaamisen haltuunottoa se ei onnistu. Siksi markkinointia -hanke keulakuvanaan Anne Korkiakoski on aivan oikealla asialla. Ruotsalaisten ja muiden pohjoismaisten brändien menestys maailmalla ei ole sattumaa, vaan se on rakennettu pitkäjänteisellä ja merkittävästi suomalaisia suuremmalla markkinointipanostuksella.

Ruotsalaisten tai muidenkaan brändien kopioimiseen ei kuitenkaan kannata lähteä. Meillä on paljon omintakeista ja ainutlaatuista osaamista ja luovaa ajattelua, josta ammentaa kiinnostavia tarinoita maailmanmarkkinoille. Ei ole mitään syytä, miksi emme pystyisi luomaan maailmanlaajuisia menestystarinoita kuten kilpailijamaamme.

Ongelma on enemmän kulttuurissamme kuin luovuuden puutteessa. Emme ole valloittajakansa ja suhtaudumme edelleen ulkopuoliseen maailmaan jotenkin pelonsekaisesti. Uskallusta toimia ja puhua isosti paheksutaan, ja aina ollaan valmiina liittymään vahingoniloisten kuoroon, jos menestystä ei syntynytkään. Käsi sydämellä, kuinka moni odotti esimerkiksi Rovion Angry Birds -elokuvasta täydellistä floppia enemmin kuin iloitsi rohkeasta loikasta uudelle alueelle?

Kaupallisuus nähdään edelleen helppoheikkimäisenä hyvän ja arvokkaan vastakohtana. Tästä asenteesta on päästävä irti. Maailmassa kyllä markkinoita riittää myös suomalaiselle osaamiselle, kun vain ryhdymme töihin niiden valloittamiseksi.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

 

Marjo Silvo

palvelu- ja kehitysjohtaja
Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Työ, jonka keskiössä on ihminen ja hänen oma osaamisensa, pakottaa myös tekijänsä uudistumaan joka päivä. Marjon työssä onnistumisen ainoa todellinen mittari on asiakkaan onnistuminen omissa tavoitteissaan. Oman uransa vedenjakajaksi hän nimeää päivän, jona siirtyi talousjohtajan roolista koulutuksen kehittämisen pariin. Marjo toimii Markkinointi-instituutin koulutuspalveluista vastaavana johtajana.

 

Ollako Intia vai Ruotsi? Vai sittenkin Suomi?