Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

9.6.2017 Marjo Silvo

Onko opiskelu aikuisiällä pakkopullaa?

 

Onko opiskelu aikuisiällä pakkopullaa 

Timo Lindholm kirjoittaa vierasblogissamme osuvasti työelämän tulevaisuudesta ja osaamisen merkityksestä. Mielestäni Timo osuu naulankantaan todetessaan, että ”Puhe työelämän tulevaisuudesta on usein kovin negatiivista. Opiskeluakin käsitellään monesti päivittelemällä, että niin moni joutuu työuransa aikana oppimaan uuden ammatin. Miten saisimme tämän ajattelun kääntymään: ei joutua oppimaan vaan saa oppia. Miksi työhön liittyvän opiskelun pitäisi lähtökohtaisesti olla vastenmielistä?”

Opiskelu on etuoikeus

Meillä on kaikista säästöistä huolimatta loistava koulutusjärjestelmä, joka antaa kaikille mahdollisuuden opiskeluun iästä ja asemasta riippumatta kohtuullisin taloudellisin uhrauksin. Opiskelu on etuoikeus, joka kuuluu kaikille mutta jota ehkä juuri sen itsestään selvyyden vuoksi Suomessa arvostetaan liian vähän.

Uusien tietojen ja taitojen omaksumisen eteen on toki nähtävä vaivaa, ja työn ohessa se on usein iso haaste ajankäytönkin kannalta. Mutta jos toisessa vaakakupissa on pysyminen työelämässä, panostus on taatusti vaivan arvoinen. Mahdollisuuksista oman osaamisen kehittämiseen ei ole puutetta.

Keppiä vai porkkanaa?

Muutama vuosi sitten käytiin kiivasta taistelua koulutusoikeudesta, minkä lopputuloksena jokaiselle työntekijälle taattiin oikeus kolmeen koulutuspäivään vuosittain ja työnantajalle siitä veroetua. Pölyn hiljalleen laskeuduttua voi todeta, että suuri poru tuotti vähän villoja. Etua on hyödynnetty minimaalisen vähän.

Mitä jos oikeuden sijasta säädettäisiin koulutusvelvollisuus niin työnantajalle kuin työntekijöille? Useissa erityistä osaamista ja taitoja vaativassa ammatissa osaamisen säännöllinen päivittäminen on pakollista ja valvottua – ilman sitä ei voi ammatissaan toimia. Eikö samaa ajatusta voisi soveltaa koko työelämässä vaikkakin lievemmässä muodossa?

Työnantajalla on äänen lausumaton oikeus vaatia työntekijöiltään toiminnan vaatimaa osaamista, mutta sen vastapainona täytyy olla velvollisuus tarjota ja järjestää mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Pelkästään opiskeluun tarvittavan ajan järjestäminen on monille mahdotonta, koska työ ei jousta eivätkä tavoitteet sitä salli.

Pakkopullasta herkkupalaksi

Onneksi todellisuus ei ole ihan niin karu kuin yleisestä keskustelusta voisi päätellä – sen saamme Markkinointi-instituutissa todistaa joka päivä. Innostuneiden ja onnistuneiden aikuisopiskelijoiden tarinat kertovat vahvasta motivaatiosta ja halusta panostaa omaan elämään ja tulevaisuuteen.

Yksi vastaus Lindholmin kysymykseen, miten muuttaa asennetta opiskeluun, on varmasti näiden menestystarinoiden nostaminen näkyvästi mediaan. Missä viipyy tosi-tv –sarja aikuisopiskelijoista, haloo! Vai onko niin, että koulunpenkillä istuminen on liian vähän mediaseksikästä?

Mielikuvat passiivisesta koulunpenkin kuluttamisesta ovat mennyttä aikaa. Käytännön työssä tekemällä oppiminen, aktiivinen osallistuminen yksin puurtamisen sijaan, uuden teknologian antamat mahdollisuudet ja yksilöllinen ohjaus ja tuki ovat tätä päivää. Aikuisena opintielle heittäytymistä ei ainakaan kannata pelätä menneiden kokemusten vuoksi. Nykyään jokaiselle löytyy itselle sopiva, innostava ja tuloksekas tapa opiskeluun.


***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.


Jaa tämä artikkeli:




 



 

 


Marjo SilvoMarjo Silvo

palvelu- ja kehitysjohtaja, Markkinointi-instituutti
toimitusjohtaja, Kasvutoimisto Kairos

LinkedIn

Työ, jonka keskiössä on ihminen ja hänen oma osaamisensa, pakottaa myös tekijänsä uudistumaan joka päivä. Marjon työssä onnistumisen ainoa todellinen mittari on asiakkaan onnistuminen omissa tavoitteissaan. Oman uransa vedenjakajaksi hän nimeää päivän, jona siirtyi talousjohtajan roolista koulutuksen kehittämisen pariin. Marjo toimii Markkinointi-instituutin koulutuspalveluista vastaavana johtajana sekä samaan konserniin kuuluvan Kasvutoimisto Kairoksen toimitusjohtajana.

                                                                 

Opiskelijoidemme menestystarinoista kumpuaa oppimisen riemu!

www.markinst.fi/opiskelijakokemuksia

 

"Kouluttajien palautteet antoivat minulle uskallusta, inspiraatiota ja uskoa itseeni."


                                         

Lue myös tämä kirjoitus:

 

Oppimisen oikotietä ei ole

Oppimisen oikotietä ei ole

Hannu Saukkonen, Markkinointi-instituutti


Onko opiskelu aikuisiällä pakkopullaa?