Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

14.11.2017 Toni Berkowits

Onks pakko muuttua?

 

 

”Elämä ei ole odottamista, toivomista ja haaveilemista, se on tekemistä, olemista ja joksikin tulemista. Se on sitä mitä aiot tehdä sen jälkeen kun olet lukenut tämän.”
— Mike Dooley

Uudistuminen on välttämätöntä ihmisen kehittymisen kannalta samalla tavalla kuin kunnon lihaspolte crossfit-salilla. Ponnistelu, hetkittäinen väsyminen ja kasvukivut synnyttävät myöhemmin tilanteen, jossa koemme täyttymystä – syvän kokemuksen siitä, että olemme todella elossa. Kasvukipujen pelossa meiltä jää helposti elämä elämättä, koska mikään todella tärkeä asia ei koskaan toteudu ilman ponnistelua.

Olennaista uudistumisessa on, että meillä on matkalla mukana vähintään kaksi henkilöä, mentori ja kanssakulkija. Mentori ohjaa ja valmentaa meitä uudistumisen polulla. Tämä on kriittisen tärkeä rooli, koska hänen tehtävänsä on luoda uskoa ja viitoittaa tietä. Mentorin tehtävänä on myös tukea meitä silloin, kun polku tuntuu hetkellisesti aivan liian vaikealta, hikiseltä ja kivuliaalta. Kanssakulkija on puolestaan henkilö, joka on käymässä samaa kasvupolkua ja kokee samoja ilon aiheita ja kiputiloja kuin sinäkin. Tämä rooli on myös tärkeä, koska silloin voit jakaa tuntemuksiasi hänen kanssaan ja saada sitä kautta voimaa. Täyttymyksellinen ja uudistuva elämä kun on kiinni lopulta energiatasosta ja sen ylläpitämisestä.

Yrityksissä kasvun aikaansaamiseksi nämä roolit korostuvat entisestään. Mentorin rooliin sukeltavan ihmisen on ymmärrettävä ihmisyyttä ja sitä, mistä kasvukivut yrityksessä syntyvät ja miten ne voitetaan. Yritysslangilla puhutaan ’valmentavasta esimiestyöstä’. Nykypäivänä teknologia mahdollistaa verkostoitumisen aiempaa intensiivisemmällä tavalla ja sitä kautta kanssakulkijoiden lukumäärä kasvaa eksponentiaalisesti. Ikinä aiemmin ihmiskunnan historiassa ei ole ollut parempia ja nopeampia tapoja verkostoitua kuin nyt. Verkostoituessa pahinta mitä voi tapahtua on se, että itsekin kehityt samalla kun ihmiset ympärilläsi nostavat tasoaan. Se ei ainakaan ensikuulemalta kuulosta pelottavalta.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

Jaa tämä artikkeli:

 

 

                    

 
 
 
 

 

 

 

 

Toni Berkowits

toimitusjohtaja, rehtori
Markkinointi-instituutti

LinkedIn

Markkinointi-instituutin toimitusjohtaja Toni Berkowits näkee jokaisen yrityksen liiketoiminnan ytimessä asiakkaan odotusten täyttämisen ilman ylilaatua. Käytännössä yritysten kilpailuedut syntyvät ihmisten vuorovaikutustaidoista, tilannetajusta ja aktiivisuudesta. Jos tämän lisäksi yritys omistaa markkinoiden johtavan palvelukonseptin tai tuotteen, voidaan puhua toimialan tähtioppilaasta. Berkowits on toiminut suomalaisissa ja kansainvälisissä palveluyhtiöissä johtajana, kehittäjänä ja konsulttina, tehtäväalueinaan B2B-myynti, markkinointi ja liiketoiminnan kehittäminen.

 

Leena Helenisu.jpg 

"Tutkijoiden mukaan organisaatiossa pitäisi olla oppimista ainakin yhtä paljon kuin on muutoksia. Nykyisellä muutostahdilla oppimista pitää siis olla paljon!"

Leena Helenius
Henkilöstöpäällikön tutkinnon opiskelija 

Machine tools.jpg 

Johtoryhmäsparraus herätti viemään suunnitelmat käytäntöön

”Ei johdon työ lopu siihen, että asetamme tavoitteet ja ideoimme uutta. Henkilöstön täytyy nähdä, että viemme muutokset läpi.”
Matti Juti
Toimitusjohtaja, Machine Tools

 

Onks pakko muuttua?