Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

28.10.2015 Mervi Rauhala

Oppimisessa asenne ratkaisee

 

 

Tiedätkö, miten opit ja mikä siivittää sinut parempiin suorituksiin? Entä millä asenteella otat vastaan uusia kehittymishaasteita? Uskomukset omista kyvyistäsi ja asenteesi oppimiseen nimittäin vaikuttavat ihan valtavasi siihen, millaista hyötyä koulutus sinulle tuottaa. Asenne vaikuttaa siihenkin, kuinka laadukkaana koet koulutuksen.

Kiva koulutus ei tehoa?

Olli-Pekka Moisio ja Sara Heinämaa kirjoittivat Hesarin pääkirjoituksessa viime keväänä, että opiskelijat eivät tiedä, mikä heille on parasta. Yhdysvalloissa, Australiassa ja Italiassa tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että opiskelijat arvioivat opetusjaksoja ja opettajia myönteisimmin silloin, kun he oppivat vähiten. Opiskelijat tuppasivat arvioimaan kielteisesti opettajia, jotka olivat vaativia. Kun kurssilla pääsi helpolla, myös arviot olivat parempia. Arvioihin vaikutti myös opiskelijoiden saama arvosana. Jos se oli hyvä, opiskelija piti koulutusta laadukkaana riippumatta siitä, mitä oli oikeastaan oppinut.

Se, että koulutus tuntui kivalta, oli suorastaan huono merkki oppimisen laadusta!

Oppimistaidot kunniaan – kasvun asenteella menestyy!

Moisio ja Heinämaa esittivät arviointiharhan kumpuavan siitä, että opiskelijat eivät ymmärrä, mikä saa heidät oppimaan. He kuvittelevat, että synnynnäiset lahjat ja älykkyys ovat tärkeämpiä kuin harjoittelu, uteliaisuus ja sinnikkyys. Oppimisen kannalta on kuitenkin ihan päinvastoin. Asenne ratkaisee.                      

Tutkimukset tehtiin yliopisto-opiskelijoille. Kyllähän aikuinen, työssäkäyvä ihminen tietää paremmin. Aikuinen ymmärtää, että laadukas, vaikuttava oppiminen edellyttää harjoittelua, itsensä likoon laittamista ja sinnikkyyttä. Onko näin? Entä jos oppimistaidot ovat hukassa? Entä jos aikuinenkin on jumittunut oppimisen kannalta haitallisiin uskomuksiin ja vääriin asenteisiin?

Mikä on paras asenne oppimisen kannalta?

Psykologian professori Carol Dweck Stanfordin yliopistosta on esittänyt mielenkiintoisen teorian kahdesta asennemallista: kasvun asenteesta (Growth Mindset) ja muuttumattomuuden asenteesta (Fixed Mindset).

Kasvun asenteella hyrräävä ihminen uskoo, että ominaisuudet eivät ole pysyviä vaan muokattavissa. Vaikka lähtisit nollasta, voit harjoituksen ja erilaisten kokemusten kautta kehittyä ihan huikeasti. Matkan varrella tulevat epäonnistumiset eivät tarkoita, että olet kyvytön. Epäonnistumiset ovat mahdollisuuksia oppia uutta. Merkki siitä, että on aika kokeilla toisenlaista lähestymistapaa.

Muuttumattomuuden asenteella operoiva ihminen sen sijaan uskoo, että hänen ominaisuutensa ovat fiksattuja. Jokainen virhe, epäonnistuminen ja kritiikki ovat tällöin osoituksia kyvyttömyydestä, ei mahdollisuuksia oppia uutta. Fiksatun asenteen ihminen haluaakin välttää virheitä ja tilanteita, joissa täytyy ponnistella ja sinnitellä.

Älä siis sure huonoja lahjoja. Tutkimukset osoittavat kiistatta, että kasvun asenteella on merkittävämpi vaikutus ihmisen menestymiseen ja kehittymiseen kuin lähtötilanteen kyvyillä ja osaamisilla. Asenne ratkaisee ja mikä parasta, sen voi itse valita!

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

Mervi Rauhala

kehittämispäällikkö, uudet palvelut ja digitaaliset ratkaisut, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Digi-ja somemaailmaa luotaava Mervi on oppimisen asiantuntija ja palvelukehittäjä, jota innostaa uuden kehittäminen kokeilukulttuurin hengessä. Tavoitteena kaikessa tekemisessä on asiakasarvo ja vaikuttavuus. Kehittämistyön suola on arjen asiakaskohtaamiset kouluttajan roolissa.

 

Oppimisessa asenne ratkaisee