Muutoksen ammattilaiset -blogi

      Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

27.4.2017 Timo Lindholm, vierasbloggaaja

Osaaminen, osaaminen ja osaaminen

 

Timo Lindholm Osaaminen, osaaminen ja osaaminen 

Yksilöllistä, luovaa, ajasta ja paikasta riippumatonta sekä väljemmin säänneltyä. Tällaisilla määreillä kuvaillaan työtä, jollaista yhä useampi tulevina vuosina tekee. Monille nuo määreet ovat työn arkea jo nyt.

Parhaassa tapauksessa uusi työ on jatkossa nykyistä mielekkäämpää, yksilön tarpeista lähtien joustavampaa ja siten myös tuottavampaa kuin entinen ja osin nykyinenkin teollisen ajan työnteon malli.

Rima nousee

Samalla uusi työ on myös vaativampaa. Onkin perusteltua kysyä, kuinka suuri osa nykyisistä työikäisistä siinä pärjää? Vaatimukset jäävät varmasti täyttämättä, jos osaaminen on puutteellista.

Koulutuksen ja uuden osaamisen tavoittelussa näyttää vallitsevan samankaltainen dilemma kuin fyysisen kunnon ylläpidossa. Kuntosaleilla on paljon ihmisiä, jotka jo ovat hyväkuntoisia ja haluavat sellaisina myös pysyä. Samoin koulutusta ja uutta oppia hakevat usein kaikkein opinhaluisimmat ja valmiiksi pitkälle koulutetut.

Työelämässä uuden osaamisen tarpeessa ovat erityisesti he, joiden koulutustaso on keskimääräistä alempi. Myös asenteissa sekä valmiuksissa uuden oppimiseen voi olla parantamisen varaa. Mitä nopeammin työelämä muuttuu sitä vaikeammaksi käy tämän väestöryhmän tilanne.

Työelämän polarisaatio hyvin pärjäävien pieneen ryhmään ja kasvavaan kelkasta putoavien joukkoon ei silti ole mikään luonnonlaki, mutta todellinen uhka kyllä. On kaikkien etu, että tuota uhkaa torjutaan. Helppoa ja toimivaa reseptiä siihen ei silti taida olla.

Varmaa on kuitenkin se, että mitä enemmän osaa ja mitä paremmin pystyy ja haluaa taitojaan uudistaa, sitä paremmin työelämässä pärjää ja viihtyy.

Kuka maksaa?

Käytännöllisen koulutuksen tarpeesta ei liene erimielisyyttä. Vaikeampi kysymys on se, kuka koulutuksen maksaa? Vaihtoehtoja on periaatteessa kolme: yksilö, julkinen valta tai työnantaja. Motivaatio uuden oppimiseen lähtee aina yksilöstä. Tästä huolimatta julkisen vallan kannattaisi tarjota melko meheviä taloudellisia porkkanoita aikuisiällä tapahtuvan opiskelun edistämiseen. Pitkäjänteisesti toimivat työnantajat huolehtivat siitä, että oma porukka on osaavampaa kuin kilpailijoiden.

Puhe työelämän tulevaisuudesta on usein kovin negatiivista. Opiskeluakin käsitellään monesti päivittelemällä, että niin moni joutuu työuransa aikana oppimaan uuden ammatin. Miten saisimme tämän ajattelun kääntymään: ei joutua oppimaan vaan saa oppia. Miksi työhön liittyvän opiskelun pitäisi lähtökohtaisesti olla vastenmielistä?

Kun asenne uuden oppimiseen löytyy ja taloudelliset kannustimet ovat kohtuulliset, tarvitaan vielä laadukas koulutustarjonta. Osaamisen tarve ja potentiaali ovat valtavia. Mitkä koulutuksen tarjoajat vastaavat parhaiten tähän tilaukseen?


 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:


 


 

 

 

 

 

TImo Lindholm

Timo Lindholm

johtaja, uusi työelämä ja kestävä talous, Sitra
Muutoksen ammattilaiset -vierasbloggaaja

LinkedIn    Twitter

Timo Lindholm johtaa Sitrassa työelämäkysymyksiin keskittyvää teema-aluetta. Ennen Sitraa Timo työskenteli mm. pääekonomistina OP-ryhmässä ja Suomen Yrittäjissä.


 

                                                                  

Lue myös nämä kirjoitukset:

 

Älä jää neuvostoliitoksi - innostu ja kehitä

Älä jää neuvostoliitoksi - innostu ja kehitä!

Nina Kouki


 

Kuka vastaa siitä, miten Suomella menee? Sinä.        

Kuka vastaa siitä, miten Suomella menee? Sinä.

Maria Mäenpää

         

 


 

Osaaminen, osaaminen ja osaaminen