Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

11.2.2015 Mervi Rauhala

Pomo: kolme syytä miksi työntekijäsi pitää olla somessa

 

 

Kauhistelin blogissani muutama vuosi sitten työoikeuden proffan vanhanaikaista käsitystä sosiaalisesta mediasta. Proffa kun julisti sen olevan työelämän pahin aikasyöppö. Totta kai turha somessa roikkuminen on ajantuhlausta, mutta niin on luokattoman huono sähköpostiviestintäkin. Ja entäs tehottomat ja huonot palaverit? Niissä vasta aikaa palaakin, ja hermoja.

Ammatillinen somen käyttö ei ole ajanhukkaa. Se on jatkuvaa uuden oppimista ja kehittymistä, ajan hermolla pysymistä ja verkostojen hoitamista. Verkkovaikuttaminen tekee hyvää yrityksen brändille ja näkyvyydelle.

Pomo, jos haluat porukkasi someen, niin näytä rohkeasti esimerkkiä. Jos et tiedä mistä lähteä liikkeelle, apua ja sparrausta saa vaikka omalta digicoachilta.

Kolme hyvää syytä miksi työntekijöiden pitää olla somessa:

                    

1. Sosiaalisessa mediassa myyjä auttaa asiakasta

Oikein ja tavoitteellisesti käytettynä somesta virtaa jatkuvasti yritykseen uusia ideoita ja ajankohtaista tietoa, mutta myös myyntiliidejä. Kun perinteisen myyntifunnelin päässä näkyy aina vain harvemmin valoa, sisältömarkkinointi alkaa kiinnostaa. Asiakkaat haluavat hakea itse tietoa ja vertailla. Jos palvelee asiakasta ja herättää luottamuksen jo ennen ostopäätöstä, on vahvoilla.

Maailmalla puhutaan myös sosiaalisesta myynnistä eli social sellingistä. Hyvä myyjä hyödyntää somen mahdollisuuksia verkostojensa hoitamisessa. Myyjällä on henkilöbrändi myös verkossa kunnossa. Hän auttaa asiakasta kiinnostavalla sisällöllä. Hänellä on jatkuvasti sormi asiakkaan pulssilla.

2. Ammatilliset verkostot tehostavat työtä

Some antaa asiantuntijalle supervoimat. Ammatilliset verkostot ovat kätevästi parin klikkauksen päässä. Pitääkö viestintäpäällikön hankkia uusi intranet? Tai HR-johtajan kilpailuttaa työterveyshuolto? Oman alan LinkedIn-ryhmässä voi kysyä kollegoiden kokemuksia. Hyvillä verkostoilla Twitter muuttuu korvaamattomaksi avuksi moneen arkiseen ongelmaan.

3. Oma työntekijä on vaikuttava brändilähettiläs

Fiksusti vaikuttava ja verkostoitunut henkilöstö on tehokasta digiajan markkinointia. Luottamusbarometrien mukaan ihmiset uskovat yrityksen henkilöstöä enemmän kuin toimaria. Kun oma henkilöstö puhuu hyvää yrityksestä, se on paljon aidompaa ja uskottavampaa kuin maksettu tuuttaaminen.

IBM:llä kannustettiin henkilöstöä sosiaalisen median brändilähettiläiksi jo vuosia sitten. Suomessa Aku Varamäki luotsasi Finnairin maailman twiittavimmaksi lentoyhtiöksi. Paulig kannustaa henkilöstöään aktiivisiksi sometoimijoiksi, jotta sadat hienot tarinat saadaan paremmin viestittyä. Työntekijälähettilyys on trendi, jossa kannattaa olla mukana.

 

 

 

 

 

 

Mervi Rauhala

kehittämispäällikkö, uudet palvelut ja digitaaliset ratkaisut, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Digi-ja somemaailmaa luotaava Mervi on oppimisen asiantuntija ja palvelukehittäjä, jota innostaa uuden kehittäminen kokeilukulttuurin hengessä. Tavoitteena kaikessa tekemisessä on asiakasarvo ja vaikuttavuus. Kehittämistyön suola on arjen asiakaskohtaamiset kouluttajan roolissa.

 

Pomo: kolme syytä miksi työntekijäsi pitää olla somessa