Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

24.10.2016 Tarja Vikström

Pomo, tägää mut sun tarinaan

 

 

Kaikki onnelliset organisaatiot ovat toistensa kaltaisia, jokainen onneton organisaatio on onneton omalla tavallaan.

Voisiko se olla näin? Tutkijat tunnistavat menestyvissä yrityksissä monia yhteisiä piirteitä kuten hyvä johtajuus, sitoutunut henkilöstö tai innovaatio- ja uudistumiskyky. Ongelmiin ajautuvien yritysten taustalla voi taas olla vaikeita markkinatilanteita, huonoa tuuria, osaamatonta tuotteiden ja palveluiden suunnittelua, motivoimatonta henkilöstöä ja surkeaa esimiestyötä kussakin yrityksessä eri suhteessa ja omalla tavallaan.

Johtajana ja esimiehenä toimiminen ei ole helppoa. Toisaalla on se ihanteellinen onnellinen yritys, jossa niin myyntiluvut, net promoter scoret kuin henkilöstötyytyväisyysmittarit osoittavat kaakkoon. Toisaalla olemme me tavalliset, epätäydelliset, inhimilliset ihmiset, jotka muodostamme kaikenkarvaisen työyhteisön.

Ajan hypesana on yrityskulttuuri. Onnellisessa organisaatiossa yrityskulttuuri on avointa, vuorovaikutteista ja johtajat osaavat kuunnella työntekijää ja jokainen osaa kuunnella asiakasta. Iso osa johtajuutta onkin vuorovaikutusta ja siinä varsinkin puhetta: Vaikuttamista, ohjaamista, perustelua ja kannustamista.

Sanotaan, että yrityskulttuuri on tarinoiden verkosto. Tarinoilla johtamisen guru, Southwest Airlinesin perustaja Herb Kelleher, määritteli aikoinaan lentoyhtiönsä menestyksen ytimen mahdottomaksi kopioida. Kilpailijamme voivat ostaa kaikki fyysiset elementit, mutta eivät henkilöstön omistautumista, antaumusta ja lojaaliutta. Tunnetta siitä, että olet osallistumassa ristiretkelle.

No, ristiretki on aika kova sana, mutta tajusit ehkä idean. Kelleher käytti legendaarisesti hyväkseen asiakkaiden ja henkilöstön tarinoita, niin johtamisessa kuin yrityksen brändin rakentamisessa. Menestyvien firmojen yksi yhteinen piirre onkin organisaatiorakenteesta riippumatta johtajat ja esimiehet, jotka osaavat viedä yhteisönsä mukaan tarinaan, jolla on tarkoitus ja tavoite. On äärettömän tärkeää osata sanoittaa puheensa oikein. Vielä tärkeämpää on osata kuunnella.

Johtamistyötä ei helpota se, että jokainen meistä raahaa omaa historiaansa, osaamistaan, kokemuksiaan, arvojaan ja odotuksiaan mukanaan kuin näkymätöntä selkäreppua. Näistä repuista poimimme niin fiksut kuin rupiset riimimme työkohtaamisiin. Niiden sisältöä peilaten myös teemme päätöksen lähteäkö mukaan esimiehen osoittamaan suuntaan vai jupisemaan toimiston käytäville.

Entä sitten kun tiimit ja alaiset ovat hajallaan maailmalla ja nuo tuikitärkeät johtamisteot pitää toteuttaa laitteiden välityksellä? Tarinoiden verkosto ei lakkaa toimimasta vaikka langaton verkko kaatuisi. Esimiehen tulisi kyetä sparraamaan ja johtamaan niin etänä kuin läsnä. Onneksi selkäreppujen tarinoita voi jakaa ja kuunnella, olipa käytössä sitten vaikka Slack, Skype, videotykki tai vanhat kunnon ääniaallot.

 

***

Haluatko pysyä ajan tasalla omasta alastasi? Jätä yhteystietosi, niin saat tietoa aikuiskoulutuksesta ja ajankohtaisista työelämän ilmiöistä sekä annat Markkinointi-instituutille luvan markkinoida sinulle palveluitaan. Lisäksi kuulet ensimmäisenä eduistamme ja kampanjoistamme.

 

Jaa tämä artikkeli:

 

 

 

 

Tarja Vikström

kehityspäällikkö, Markkinointi-instituutti

LinkedIn    Twitter  

Päätöksenteon ja vastuunjaon läpinäkyvyys sekä oman ja muiden työn arvostaminen ovat hyvän yrityskulttuurin kulmakiviä, uskoo Tarja.  Kun yrityskulttuuri on kunnossa ja henkilöstö voi hyvin, on liiketoimintakin kestävällä pohjalla. Tarja haluaisi, että suomalaisessa bisneselämässä olisikin enemmän empatiaa ja taitoa kuunnella kollegoiden, alaisten, esimiesten ja asiakkaiden tarinoita.  

 

Uutuus! Etätiimin johtaminen

Räätälöitävä yritysvalmennus

Etätiimin johtaminen -valmennuksen sisältö: 
1. Strategia etäesimiehen tiimin arjessa
2. Etäesimiehen työkalut: tiedon logiikka ja pelisäännöt
3. Oman johtamisen muotoilupaja: toimivat toimintamallit itsensä ja tiimin johtamiseen
4. Asiakastyön johtaminen digiajan maisemassa
5. Ihmiset ja asiantuntijuus digiajan tiimeissä

Lisätietoja valmennuksesta:

Lue lisää ja lataa esite >

Ota yhteyttä: Liisa Lyyra, asiakkuuspäällikkö, liisa.lyyra@markinst.fi, 045 340 9360

 

                       

Vaikuta bisnestarinoilla!  

Mitä tarinoilla tehdään työelämässä?

Katso video tarinankerronnan voimasta!

Pomo, tägää mut sun tarinaan