Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

20.6.2016 Opiskelijablogi, Antti Voutilainen

Radioaalloilla on vahvaa värinää

 

 

Kevään kääntyessä kesäksi myös Tekstinsuunnittelijan tutkinto muuttuu todellisuudeksi. Pitkä tie on kuljettu ja kuten luontokin, myös taidotkin ovat puhjenneet kukkaansa. Vielä hiottavaa löytyy monella saralla, mutta se kuuluu suureen kehittymisen prosessiin.

Viimeinen koulutuspäivä tarjoili kattavan annoksen radiomainonnasta. Ennakko-odotukseni olivat hieman sekavat, koska nykyään kuuntelen radiota niin harvoin. Eli minulla ei ollut oikein minkäänlaista mielipidettä radiomainonnasta. Ei puolesta eikä vastaan. Suoraan sanottuna olinkin helppo kohde vakuuttamiselle, koska ennakkoluuloja ei ollut kumottavaksi. Musiikin suoratoistopalvelut ovat poistaneet oman tarpeeni kuunnella radiota ja otaksuin, että näin olisi hyvin monella muullakin. Se olikin ainoa ennakkoluulo radiota kohtaan mediana.

Erinomainen lisä koulutuspäivään oli se, että tuottaja Pera Pirkkola kävi avartamassa radiomainonnan maailmaa tuotannon näkökulmasta. Oli hienoa saada kuulla näkökulmia myös ”pöydän toiselta puolelta”.

Radio on kaikkea muuta kuin hiipuva media

Radio on lukujen valossa todella vakuuttava. 3,6 miljoonaa kuuntelijaa viikottain. TNS Gallupin mukaan radion osuus mainontamediana on kasvanut 3,1% vuonna 2015 (Mainosvuosi 2015, pdf). Tässä vaiheessa olin jo vakuuttunut radion potentiaalista.

Pitkien välimatkojen maana Suomi onkin erittäin otollinen radiomainonnalle. Työmatkaliikenne selittänee valtaosin tuon suuren kuuntelijamäärän. Ja kyllähän se radio yleensä pauhaa työpaikalla, jos se suinkin on mahdollista. Eivätkä nuo vahvuudet rajaudu vain siihen, että radio on aamujen ja päivien piristävä ”apukuski”.

Kanavavalinnat tehdään pitkälti musiikin ja radio-ohjelmien (juontajien ja toimittajien) perusteella.
Eli tietynlaisen maun omaavat ihmiset kuuntelevat tunnollisesti samaa kanavaa. Mikä hieno mahdollisuus tavoittaa kohderyhmänsä. Lisäksi radion hieno piirre on se, ettei kanavaa vaihdeta mainosten vuoksi, toisin kuin television kohdalla. Eli mainokset tavoittavat kuulijansa paremmin ja mainos nautitaan loppuun saakka.

Ääni luo kuvia, jotka luovat merkityksiä

Ihmisen aivot ovat hyvin kiehtovat, koska ne prosessoivat ääniä vähän samalla tavalla kuin kirjan lukeminen. Aivot luovat kuvia ja mielikuvia kuultujen äänien perusteella. Tietyt äänet linkittyvät tiettyihin asioihin ja ympäristöihin. Esimerkiksi kesäinen veden liplatus yhdistettynä kuovin ääntelyyn luo kuvan ympäristöstä. Ja usein tietyt ympäristöt virittävät jonkinlaisen tunnelatauksen, joka nojaa aiemmin koettuun ja tiedettyyn asiaan. Tuo esimerkki tuo itselle mieleen kesän, lomailun ja mökkeilyn. Eli puhtaasti positiivinen tunnelataus.

Kyseessä on siis äärimmäisen erinomainen mainonnan väline. Toki radiomainoksilla on muitakin hienoja ominaisuuksia. Esimerkiksi korvamadot eli rallatukset jotka jäävät soimaan päähän hämmentävän pitkiksi ajoiksi. Jotkut rallatukset ovat jopa sellaisia, että vuosienkin jälkeen kappale soi päässä ja saattaapa sitä jopa laulaakin. Jääköön paljastamatta, mikä mainos on kyseessä.

Kaikki hyvä loppuu aikanaan

Koulutuspäivät ovat nyt takana ja tehtävät palautettu. Enää on jäljellä vain valmistujaiset, jotka vielä niputtavat yhteen hienon koulutuksen. Tässä vaiheessa haluankin kiittää kaikkia kouluttajia opeistaan ja opetuksistaan. Markkinoinnin kipinä on nyt totisesti sytytetty.

Kiitos kuuluu myös opiskelijatovereille. Ryhmä joka kuuntelee ja kysyy on kaikkien etu. Onnittelut kaikille valmistuneille. Nyt on aika jatkaa eteenpäin kohti uusia markkinoinnin ja viestinnän seikkailuja.
                   

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Antti Voutilainen

Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

CV:n muistuttaessa erehdyttävästi Aku Ankan portfoliota, on aika todeta, että konservatiivinen näkemys työurasta kuuluu historiaan. Koulunpenkin jälkeen samassa työpaikassa eläkkeeseen asti, niin sitä pitkään kuvitteli. Todellisuus valkeni, mutta matka ei ole ollut turha. Näkemystä on kertynyt usealta alalta ja eri tehtävistä. On aika ruveta takomaan rautaa, kun se on kuumaa ja välineet siihen saa opiskelemalla.

Antti opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Antin aiemmat bloggaukset:

 

Radioaalloilla on vahvaa värinää