Muutoksen ammattilaiset   |   Kirjoittajat  |  Opiskelijablogi  |  www.markinst.fi

 

 

21.6.2016 Tanja Hovi, opiskelijabloggaaja

Se sumuinen ja kirkas

 

 

Jihuu. Järein osa tekstisuunnittelijan tutkintoa on hyväksytysti suoritettu. Juhlakahvien suklaan maku kielellä ja ruusu Salomon-myrskyn hämmentämissä hiuksissa julistaudun valmiiksi copywriteriksi. Oikeasti – tästähän se vasta alkaa. Mutta hetken riemulla on aina paikkansa. Nyt onkin sopiva hetki listata koulutuksen TOP 5.

1. Sparraajat

On ollut huikeaa saada keskittyä kokonaisten päivien ajan briiffien pureskeluun, palkitun mainonnan reseptiikkaan, asiakaskokemukseen, konseptin olemukseen, eri kanavien ominaispiirteisiin ja kielenhuoltoon. Pitkän linjan ammattilaiset kuten copywriterit, kirjailijat, chief executive officerit, creativet, somekungingattaret ja suomen kielen maisterit ovat sparranneet ryhmäämme idean kautta kohti laadukasta toteutusta.

Rakentavaa palaute on koskenut aina kutakin arvosteluun jätettyä tehtävää. Ei opiskelijan persoonaa, asemaa, kokemusta tai kokemattomuutta.

2. Pakko

Tehtäviä on ollut paljon. Jos on mielinyt valmistua, tehtävät vain on yksinkertaisesti pitänyt tehdä hyväksytysti. Yksi kerrallaan. Toinen toisensa jälkeen. Joskus useampaa rinnan. Ilman pinnistelyä ei voi tapahtua uuden oppimista. Ja työelämässä deadlinet ja projektien päällekkäisyys ovat vähintäänkin yhtä totta.

Tiiviiden koulutuspäivien aikana ei juurikaan ole voinut tehdä mitään muuta. Ja osaksi juuri siinä on homman juoni. Markkinointiviestinnän hektisessä arjessa yhden asian pyörittely kerrallaan on harvinaista herkkua. Ja toisaalta viritetty oivallus saattaa napata kiinni vaikka polttopuita tehdessä tai lastenkirjaa lukiessa.

3. Markkinointi-instituutin tyypit

Markkinointi-instituutin porukka on todella kannustavaa ja läsnäolevaa. Aulan avulias henkilökunta, kannustava Maria, jämpti Anna, valoisa Mervi ja ihana Eliisa. Joka päivä he ovat olleet vuoroin vastassa luokan ovella tai lounastunnilla juttelemassa. Aina hyväntuulisina, jakamassa herkullista luettavaa, muistuttamassa tehtävistä, kysymässä kuulumisia ja täyttämässä vesikannuja. Toiveita ja palautetta on kysytty ja kuunneltu.

Mikäli on halunnut sitoa palautettavan tehtävän omaan arkityöhön alkuperäisestä tehtävänannosta poiketen, se on ollut etukäteen sovittavissa. Toisinaan Mission Impossiblelta tuntuvasta urakasta on siis ihan mahdollista selviytyä.

4. Koulukaverit

Samalla kurssilla on ollut mukavaa porukkaa omalta alalta ja muualtakin. Koulutuspäivät ovat sisältäneet poikkeuksetta ryhmätöitä. Ja onkin ollut hauska huomata, miten briiffeihin on syntynyt monta näkökulmaa. Ja, miten ideat ovat jalostuneet erilaisten ihmisten käsissä.

LinkedIniin, Twitteriin ja Facebookiin on kertynyt opintojen aikana monta uutta kaveria ja seurattavaa. Kursseilta saat juuri sellaisen verkoston, kuinka sosiaalinen haluat itse olla.

5. Ruoka

Joskus ihan pienet asiat kruunaavat hyvän päivän. Kuten opiskelijoille maksuton aamukahvi, jonka voi helposti lennossa hakea mukaan luokkaan.

Kun kouluaamujen herätykset ovat olleet poikkeuksetta 3:45 ja kotiinpaluu vasta 20:20, olen haukannut aamupalan ja välipalan bussimatkalla. Lounas on ollut päivän ainoa lämmin ateria ja siksi tärkeä. Sekaravinnon syöjällekin on ollut ilo huomata, että koulun ravintolan kasvisruoka on ollut idearikasta ja hyvää. Kotimatkalle on ollut tarjolla terveellisiä välipaloja.

 

Kaiken kaikkiaan tunne juuri nyt on hieman epätodellinen. Vasta äsken skrapasin tuulilasia jäästä pimeällä linja-autoasemalla; nyt kesän valo on jyrännyt kevään. Ehdin riisua pääsiäisen ja vapun kodista ja kohta saan vääntää jo juhannusvihtaa. En oikein saa nieltyä kaikkea tätä. Mutta näiden päivien anti jää elämään. Tulen muistamaan tämän yhtenä elämäni merkityksellisimmistä jaksoista. Sinä sumuisena ja kirkkaana.

 

***

Haluatko jatkossa saada Markkinointi-instituutin uutiskirjeen? Liittymällä tilaajaksi saat tuoreimmat tiedot ajankohtaisista koulutuksista, kampanjoista ja työelämän kiinnostavista ilmiöistä.

 


 

 

 

 

 

 

Tanja Hovi

projektipäällikkö, Staart Oy
Tekstisuunnittelijan tutkinnon opiskelija

LinkedIn      Twitter

Tanja Hovi on toiminut sekä markkinointiviestinnän palveluiden ostajana että tuottajana eri yrityksissä viidentoista vuoden ajan. Hovin erityisosaamista ovat tiedotus ja sisällöntuotanto. Hän uskoo tarinankerronnan voimaan – viestinnän välineet ja kanavat vain muuttuvat vuosien mittaan. ”Ihan kaikessa piilee mehevän jutun juuri, kun sopivasti pengotaan”. Parhaillaan Hovi tuulettaa luovuutensa räsymattoa Markkinointi-instituutin Tekstisuunnittelijan tutkinnon parissa. Odotettavissa on monta vauhdikasta raitaa lisää.

Tanja opiskelee Markkinointi-instituutissa Tekstisuunnittelijan tutkintoa ja bloggaa kokemuksistaan.

Tanjan aiemmat bloggaukset:

 

Se sumuinen ja kirkas